احمد امیرآبادی فراهانی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران_چین معتقد است که برای دولت و مجلس حفظ منافع ملت ایران از همه چیز مهم‌تر است و همه سفرها برای این است که مشکلات اقتصادی مردم حل شود که قطعا سفر رئیس جمهوری به چین هم در روابط تجاری، بانکی،‌ مالی و مسائل مختلف میان دو کشور موثر خواهد بود.

سید ابراهیم رئیسی در چین

همشهری‌آنلاین - فتانه احدی: سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان که به دعوت رسمی «شی جین پینگ» همتای چینی خود و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی و سیاسی با کشورهای آسیایی، عازم چین شده ، صبح امروز وارد پکن شد.

در این سفر سه روزه، امیرعبدالهیان وزیر خارجه، خاندوزی وزیر اقتصاد، بذرپاش وزیر راه، اوجی وزیر نفت، ساداتی‌نژاد وزیر کشاورزی، فاطمی‌امین وزیر صمت، فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی و علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

به گفته کارشناسان این سفر در شرایطی که ایران و چین هر دو تنش‌ها و اختلاف‌نظرهایی با اروپا و آمریکا دارند در ابعاد مختلف اقتصادی و سیاسی دارای اهمیت است.

گفت وگوی همشهری آنلاین با احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مجلس و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران_چین در باره اهمیت این سفر را بخوانید.

اهداف سفر مهم رئیسی به چین | پیام ویژه این سفر برای غربی‌ها | به زودی جنگ رسانه‌ای علیه این سفر آغاز می شود | چین درپی فایده بردن یک‌طرفه است؟

ماموریت مهم و ویژه رئیسی در پکن؛ چه موضوعاتی در سفر چین مطرح می‌شود؟ | اصلی‌ترین مانع همکاری ایران و چین از نظر چینی‌ها | پیشنهادهای سفیر اسبق

جزئیات تازه درباره سند ۲۵ ساله ایران و چین | چین ایران را کنار گذاشته است؟ | تاثیر سفر رئیسی بر بازار ارز

ورود رئیس جمهور به پکن | استقبال رسمی توسط رئیس جمهور چین در کنگره

مهم‌ترین محورهای سفر رئیس جمهوری به چین چیست؟ ‌این سفر از چه ابعادی اهمیت دارد؟

کشور چین یکی از شرکای اقتصادی ایران و یکی از کشورهای قدرتمند شانگهای و عضو دائمی شورای امنیت است. از سویی به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند بلوک شرق، همیشه مورد توجه بوده است.
 سال آتی هم بزرگترین اقتصاد جهان را خواهد داشت از آمریکا هم از نظر اقتصادی پیشی خواهد گرفت. از سویی نیز بر اساس تراز تجاری ما با چین مساوی هستیم و حدود ۱۲میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات و واردات داریم. به نظر می‌‍‌رسد این سفر می‌تواند تراز تجاری ما را مثبت‌تر کند.

چین همچنین در برنامه جامع مشترک ۲۵ ساله یکی از کشورهایی است که می‌تواند در ایران در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کند.
بر اساس برنامه جامع اگر ما بتوانیم بخشی از سرمایه چینی را برای سرمایه‌گذاری در داخل کشور به وی‍ژه بخش نفت و گاز جذب کنیم رشد اقتصادی مثبتی را برای ما رقم خواهد زد.

سفر آقای رئیس جمهور به چین اقدام بسیار مثبتی است چرا که این سفر در سطح عالی برگزار خواهد شد. در این مدت که رئیس گروه دوستی و ایران و چین بوده‌ام تلاش کردیم که به هر صورت روابط پارلمانی مثبت باشد.
سفر آقای رئیس جمهور قطعا دستاوردهای مثبتی خواهد داشت، چرا که ما با چینی‌ها در مسائل سیاسی هم مواضع مشترکی داریم. ما با یکجانبه‌گرایی آمریکایی‌ها در منطقه و با تحریم‌های یکجانبه آنها مخالف هستیم.
آنها در امور داخلی چین و کشور ما  مداخله می‌کنند. بنابراین مواضع مشترکی از نظر سیاسی داریم. ما یکی از قدرت‌های برتر خاورمیانه به ویژه از لحاظ قدرت نظامی هستیم. کشوری هستیم که بر پایه دموکراسی و رای مردم ایجاد شده و همچنین چین علاقه‌مند است که با کشورهای مستقل بیشتر کار کند، از این لحاظ چین به ما به عنوان یک کشور با ثبات و محکم اعتماد کرده است و حتی می‌توانیم امنیت انرژی چین را تامین کنیم.

پیام این سفر به کشورهای منطقه به وی‍ژه غربی‌ها چیست؟

غربی‌ها قطعا از ارتباطات خوب ما با چین نگران هستند و سعی‌ کرده‌اند با جنگ رسانه‌ای به ویژه در داخل کشور، به مردم ایران نشان دهند که چین به دنبال استفاده و فایده بردن یک طرفه از ایران است در صورتی که در روابط دو کشور منافع دو طرف همواره مورد نظر بوده است.

بنابراین غربی‌ها سعی خواهند کرد نسبت به این سفر باز هم جریان رسانه‌ای را فعال کرده و جنگ رسانه‌ای ایجاد کنند. در جریان قرار داد ۲۵ ساله که یک قرارداد بسیار منطقی بود، قرار بود بر اساس این برنامه جامع بین شرکت‌های ایرانی و چینی و دولت ایران و چین قراردادهایی در موضاعات مختلف، برای مثال راه، راه آهن، بندر، هواپیمایی و حتی نظامی و بسیاری از مسائل  دیگر سرمایه‌گذاری داشته باشیم. آن زمان غربی‌ها با گفتن دروغ‌هایی نظیر فروش کیش و قشم به چینی‌ها باعث ایجاد تنش شدند.

بر این اساس سعی می‎ کنند روی مخاطب خود در داخل کشور به نحوی کار کنند که مردم فکر کنند رابطه ما با چین باعث ضرر ملت ایران است، در صورتی که این گونه نیست.
در هر صورت غربی‌ها باز هم ساکت نخواهند نشست و جنگ رسانه‌ای راه خواهند انداخت و ما باید مراقبت کنیم. مردم نیز ایران به مسئولان، رئیس جمهور و مجلس اعتماد دارند.
برای دولت و مجلس حفظ منافع ملت ایران از همه چیز مهم‌تر است و همه سفرها و گفت‌وگوها برای این است که مشکلات اقتصادی مردم حل شود که قطعا این سفر هم در روابط تجاری، بانکی،‌ مالی و مسائل مختلف فی‌ما بین دو کشور موثر خواهد بود.

 سند راهبردی ۲۵ ساله که بین ایران و چین به امضاء رسیده، هنوز ضمانت و قرارداد اجرایی ندارد. به نظر شما در این سفر به این سند همکاری و قراردادهای همکاری پرداخته می‌شود؟

یکی از موارد سفر در رابطه با  سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین است که قطعا مورد توجه دو کشور خواهد بود و می‌تواند در زمینه‌های مختلف در روابط بلند مدت آنها موثر باشد. چون ما یک رابطه راهبردی را  با چین تعریف می‌کنیم که بسیار مهم است. چین هم از هر لحاظ به جمهوری اسلامی ایران اعتماد دارد و می‌داند که جمهوری اسلامی ایران به راحتی می‌تواند امنیت انرژی چین را تامین کند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

آیا تنش‌های ایران و چین با غربی‌ها می‌تواند باعث نزدیکی این دو کشور شود؟

بله همین‌طور است. چین نیز مانند ایران در زمینه‌های مختلف با آمریکایی‌ها مشکلاتی دارد. این موضوع یعنی یک دشمن مشترک می تواند دو کشور را بیش از همیشه به هم نزدیک کند. آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که در امور داخلی چین دخالت کنند و در امور داخلی ما هم دخالت می‌کنند. در کنار این در منطقه از تروریست‌ها نیز حمایت می‌کنند که این مساله به ما و چین آسیب می‌زند. ما و چین نیز در رابطه با مسائل تروریسم اهداف مشترک داریم. از سویی نیز آمریکا از این تروریست‌ها حمایت می‌کنند، ما و چین با این اقدام مخالفیم.

رئیسی پیش از عزیمت به چین: اجرایی شدن سند راهبردی ۲۵ ساله در سفر به چین دنبال خواهد شد

کد خبر 741796
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha