سفر امروز رئیس جمهور به چین اولین «State visit -سفر دولتی» در دو دهه گذشته است؛ این نشان از توجه میزبان بوده و با آداب کامل تشریفات برگزار خواهد شد.

رئیسی - یزد

به گزارش همشهری آنلاین، آیت‌الله رئیسی امروز عازم چین خواهد شد؛ سفری که بعد از ۲۰ سال به دعوت رسمی این کشور انجام می‌گیرد.

نگاه دولت در این سفر افزایش همکاری‌های اقتصادی، تعاملات دوجانبه و تبادلات تجاری مطرح شده و ۶ تن از اعضای کابینه رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند. هم‌چنین فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی و علی باقری مذاکره‌کنند ارشد کشورمان در این سفر حضور خواهند داشت. ترکیب تیم همراه رئیس‌جمهور نشان از اهمیت این سفر برای دولت سیزدهم دارد؛ ضمن اینکه از قبل اعلام شده گام جدیدی برای نهایی‌کردن قرارداد ۲۵ ساله دو کشور در این سفر برداشته خواهد شد.

دیدار با رئیس‌جمهور چین، گفت‌وگو با بازرگانان و اندیشمندان چینی و تشکیل جلسه کمیسیون مشترک دو کشور از جمله برنامه‌های این سفر سه‌روزه است. 

رضا زبیب دستیار وزیر خارجه و مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه درباره این سفر گفته است: در آداب بین‌المللی تشریفات، ترتیب اهمیت سفرهای خارجی مقامات سه بخش است؛ «سفر کاری-Working visit»، «سفر رسمی-Official visit» و «سفر دولتی-State visit». سفر آیت‌الله رئیسی اولین State visit (سفر دولتی) به چین در دو دهه گذشته است، لذا با آداب کامل تشریفات انجام می‌شود که نشان از توجه میزبان است.

بر اساس این گزارش، محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور درباره اهمیت این سفر گفته است: اهداف این سفر در بعد اقتصادی و بعد سیاسی و راهبردی است؛ راهبرد دولت جمهوری اسلامی ایران سیاست همگرایی اقتصادی با تمرکز بر حوزه آسیاست که مورد توجه ویژه جدی است. قدرت در جهان در یک تحول تاریخی از غرب به شرق در حال حرکت است و نقطه تمرکز آن نیز آسیا و به‌صورت خاص چین است.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور درباره نگاه غربی‌ها به چین و قدرت‌های آسیایی اظهار داشت: کشورهای غربی ابتدا تلاش کردند این تحول را مهار کنند و بعد که موفق نبودند، کوشیدند رشد اقتصادی چین را مهار کنند لذا به رویکرد رقابتی پرداختند و الان خود کشورهای غربی دنبال کار اقتصادی با چین هستند.

جمشیدی هم‌چنین با بیان اینکه پیوندهای گسترده تاریخی بین ایران و چین برقرار است، خاطر نشان کرد: ما ظرفیت‌هایی از جمله انرژی، ترانزیت و نیروی انسانی داریم و انگیزه برای کار اقتصادی با چین به‌عنوان قدرت اقتصادی برتر جهان که با آمریکا رقابت می‌کند، در دستورکار است. رویکرد ما همکاری‌های گسترده اقتصادی است و بستر این همکاری‌ها در سند مشارکت راهبردی ۲۵ ساله است؛ در یک‌سال گذشته توانسته‌ایم سندی که عملا در ابتدای دولت یک توافقِ روی کاغذ بود را پیش برده و درباره مکانیزم عملی کردن آن توافق کنیم. در سفر اخیر معاون نخست‌وزیر چین به تهران مذکرات جدی انجام گرفت و الان آماده اجرایی کردن آن توافقات هستیم.

جواد منصوری سفیر اسبق ایران در چین در گفت‌وگو با تسنیم روابط ایران و چین را به این دلیل که چین در شرق آسیا و ایران در غرب آسیا قرار دارد و می‌توانند خط ارتباطی مهمی از شرق تا غرب آسیا ایجاد کنند، بسیار مهم دانست و گفته ایران به دنبال تحرک و تسریع در افزایش تولید، صادرات و نوآوری در حوزه‌های صنایع، روش‌ها و ابزار است که همکاری با چین می‌تواند این تغییر و تحول را سرعت ببخشد.

وی عنوان کرده که ایران منحصر و متکی به غرب و آمریکا نیست که آن‌ها تصور کنند با اعمال تحریم می‌توانند ایران را دچار چالش بکنند. ایران می تواند با کمک بسیاری از دوستان خود و همسایگان تحریم‌ها را رفع کند.

کد خبر 741688
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha