پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۵:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: فن‌آوری‌های جدیدی به زودی برای حفاظت از آثار و مستندات تاریخ بشری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روز سه‌شنبه هشتم بهمن‌ماه گروهی از محققان دانشگاه واشینگتن سیستمی را منتشر می‌کنند که به کمک آن می‌توان اسناد، مدارک و مصاحبه‌ها با دادستان‌ها و اعضای تریبون جنحه بین‌المللی برای نسل کشی در رواندا را با استفاده از رمز‌گذاری، محافظت کرد.

این گروه همچنین این مدارک را برای اولین بار منتشر می‌کنند.

این سیستم در آینده به صورت فراگیر برای ایجاد دسترسی‌های حفاظت شده بر اسناد جنایات جنگی تاریخی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه فن‌آوری‌های چندرسانه‌ای، توانایی سودجویان برای تغییر و دستکاری مدارک تاریخی چند رسانه‌ای از جمله عکس، فیلم و ویدئو نیز افزایش یافته است. اینگونه مسایل توجه مخصوص مجامع جهانی را می‌طلبد.

محققان این طرح معتقدند که تاریخ بشر پر از دروغ و دستکاری است و این سرویس جدید به باستان‌شناسان و نسل‌های آینده این اطمینان را می‌دهد که اسناد تاریخی عصر ما دست اول هستند. این گروه با تهیه یک شناسه اعتبار عمومی که به علامت Hash رمزگذاری‌شده (Cryptographic Hash Mark) معروف است، به هر کس از هر کجای جهان این امکان را می‌دهند که معتبر و دست نخورده بودن مستندات تاریخی را بررسی کنند.

ایده این نوع رمزگذاری نیز از یافته‌های دانشمندان در دهه 50 میلادی در شرکت IBM است. محققان دانشگاه واشینگتن با مطالعه بر روی یافته‌های دانشمندان در شرکت IBM و ساده‌سازی قفل‌های برای عموم مردم، رمزگذاری اسناد تاریخی را ابداع کردند.

در سال های اخیر محققان این ضعف ها را دریافتند و نوامبر سال گذشته, موسسه ملی استاندارد و فن‌آوری آمریکا، مسابقه‌ای برای یافتن بهترین الگوریتم Hash برگذار کرد.دانشمندان دانشگاه واشینگتن نیز الگوریتمی به نام  SHA-2 را تولید کرده‌اند.

این سیستم همواره با سیستم‌ها و برنامه‌های پیشرفته و آینده سازگار خواهد بود و بر روی سی‌دی به نام liveCD منتشر خواهد شد. با وارد کردن دیسک، سیستم و الگوریتم فعال می‌شود.

این دیسک همچنین دارای قسمت‌های از برنامه‌های پخش چند‌رسانه‌ای است که در آینده نمایش فیلم‌ها، ویدئوها و عکس‌های فعلی را امکان پذیر می‌سازد.

کد خبر 74167

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز