چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه آمریکا گفت، جهان پس از روی کار آمدن اوباما به جای بوش و تلاش‌های وی برای جبران خرابی‌هایی که بوش ایجاد کرده، در حال کشیدن یک نفس راحت است.

به گزارش ایسنا، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در اولین کنفرانس خبری خود به عنوان بلند پایه‌ترین دیپلمات آمریکایی اظهار داشت، هیجان ناشی از این تغییر در قدرت طی روزهای اخیر و در تماس‌هایی که همتایان خارجی وی با وی داشته‌اند مدام افزایش یافته است.

کلینتون گفت: مردم مسیر جدید اتخاذ شده و تیم گرد هم آمده توسط رئیس‌جمهور جدید آمریکا را تحسین می‌کنند و جهان در حال کشیدن یک نفس راحت است.

وزیر امور خارجه جدید آمریکا خاطرنشان کرد: ما خرابی‌های زیادی را برای مرمت داریم.

هیلاری کلینتون اظهار داشت، سخنان وی نباید به عنوان رد کلی دولت بوش نگریسته شود و برخی سیاست‌های دولت بوش ادامه پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: سخنان من به معنای رد یا محکومیت تمامی هشت سال گذشته نیست بلکه یک هیجان و تایید روش انجام امور از سوی ما است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت، بدون این‌که بخواهم به مورد خاصی اشاره کنم، نقاطی در جهان هستند که در دوران تصدی بوش بیش از حد به آنها پرداخته شده و جاهایی هم هستند که توجه مناسبی به آنها نشده است.

سران جهان در مجموع انتخاب باراک اوباما به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا را تحسین کرده‌اند ولی تحلیل‌گران می‌گویند، با توجه به این‌که اوباما در تلاش برای از بین بردن بحران اقتصادی جهانی، و رسیدگی به چالش‌های عراق، افغانستان، مناقشه اعراب و رژیم صهیونیستی و دیگر چالش‌ها است، دوران ماه عسل سیاسی وی کوتاه خواهد بود.

برخی از متحدان حتی هم اکنون مقاومت‌هایی را در برابر درخواست‌های اوباما نشان داده‌اند، برای مثال، فرانسه به طور ضمنی اعلام کرده که سربازان بیشتری را به افغانستان نخواهد فرستاد و اتحادیه اروپا روز دوشنبه در حصول توافق بر سر ارائه یک کمک هماهنگ به اوباما برای بستن زندان گوانتانامو ناکام بود.

روزنامه واشنگتن پست در سر مقاله‌ روز دوشنبه خود نوشت: در اروپا و جاهای دیگر، یک اختلاف بین محبوبیت اوباما و پذیرش سیاست‌های احتمالی وی وجود دارد.

کد خبر 74165

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز