یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

گروه اجتماعی: بیشترین علت نابینایی در ایران، مشکلات ژنتیکی ناشی از ازدواج های فامیلی اعلام شده است و بیشترین مشکلات چشمی 32 درصد آب مروارید و آب سیاه، 28 درصد عیوب انکساری است و 3درصد کودکان به بیماری تنبلی چشم مبتلا هستند.

ضیاالدین یزدیان‌، متخصص چشم و دبیر علمی شانزدهمین کنگره سراسری چشم پزشکی ایران در این مورد می‌گوید: علت نابینایی در کشور ما از حالت جهان سوم که بیشتر بیماری‌های عفونی است خارج شده و هر روز به آمار کشورهای صنعتی که بیماری‌های چشمی شبکیه در بالغین است نزدیک می‌شود ولی در حال حاضر ژنتیک بالاترین آمار مربوط به نابینایی است‌.

گروه دیگری از بیماری‌های بینایی‌، قابل علاج و پیشگیری هستند که طبق برنامه WHOقرار است تا سال 2020 ریشه کن شوند‌. بطور مثال در کم‌بینایی‌های چشمی مثل تنبلی چشم ،خوشبختانه در کشور ما با معاینه کودکان زیر چهار سال، تعداد بسیاری از آنها تشخیص و درمان می شوند.

همچنین در خصوص بیماریهای اکتسابی که معمولا در بالغین رخ می‌دهد، بیشتر گلوکوم ،آب سیاه ،دیابت قرار دارد که قابل تشخیص و پیشگیری‌اند.

برخی از بیماریهای بینایی که غیر قابل درمان هستند در اثر انسداد عروق با کم کردن ریز فاکتورهای عروقی مثل کنترل چربی ،فشار خون و عدم استعمال دخانیات شانس ابتلا به این نوع بیماریها تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

بر اساس آمارهای موجود در کشور،3 درصد کل جمعیت کودکان مبتلا به بیماری تنبلی چشم هستند و 28درصد دچار ناراحتی های عیوب انکساری مانند آستیگماتیسم و نزدیک بینی و 32 درصد مبتلا به آب مروارید و آ‌ب سیاه  هستند و در حال حاضر بیش از 250 هزار نابینا و دو برابر آن افرادی با معلولیت‌های بینایی وجود دارند که تا 15 سال دیگر دو برابر می‌شود و نگران‌کننده است‌.

وجود این آمارهای بالا در کشور، سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشته است تا طرحی با عنوان طرح غربالگری عمومی یا طرح (20-20) را در سطح بین‌المللی با مشارکت سازمان بهداشت کشورها و سازمانهای غیر دولتی فعال در امر بهداشت و سلامت چشم به اجرا درآورد که پنج اولویت مطرح شده در این طرح، مقابله با تراخم ،آب مروارید ،آب سیاه ، عیوب انکساری و نابینایی‌های رایج در کودکان است‌.

ضیاالدین یزدیان‌،با بیان اینکه کنگره سراسری چشم پزشکی ایران با همکاری گروه چشم پزشکی و مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور دو هزار چشم پزشک از سراسر کشور برگزار خواهد شد، افزود: نشست‌ها و کارگاه‌های علمی این کنگره با موضوعات پیوند قرنیه و سگمان قدامی‌، تصحیح عیوب انکساری، ویتره و رتین‌، استرابیسم و نور و افتالمولوژی و گلو‌کوم 30 آبان ماه جاری در محل سالن اجلاس سران برگزار می‌شود و متخصصین شرکت‌کننده از امتیاز بازآموزی برخوردار خواهند شد.

کد خبر 7412

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز