مدتی بیش در هاوایی اتفاقی عجیب افتاد؛ نورهایی از آسمان باریدند و منظره‌ای شبیه فیلم‌های علمی‌تخیلی به وجود آوردند، اما ماجرا از چه قرار بود؟

زاکربرگ هاوایی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه سان، چند روز پیش تصویری وهم‌انگیز از نورهای لیزری سبز روشن، آسمان هاوایی را روشن کرد. این منظره عجیب اگرچه بسیار کوتاه بود، اما توسط دوربین شکار شد.

تماشاگران فیلم این منظره را به دلیل ظاهر علمی‌تخیلی آن باران دیجیتال نامیدند. 

عکس | ماجرای بارش نورهای ترسناک لیزری در آسمان چه بود؟ | مردم حیرت‌زده شدند
بارش نور در هاوایی که شبیه صحنه‌ای از فیلمی علمی‌تخیلی است

نورهای لیزر در ۲۸ ژانویه بر فراز مائونا کیا، آتشفشان خاموش جزیره بزرگ هاوایی در آسمان درخشیدند. کارشناسان می‌گویند که علت واقعی این نمایش نوری، مربوط به یکی از فناوری‌های ناسا بود.

رصدخانه ملی نجوم ژاپن توضیح داد: «در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۳، HST، دوربین ستاره سوبارو-آساهی نورهای لیزری سبز رنگ را در آسمان ابری بر فراز مائونا کیا در هاوایی ثبت کرد. تصور می‌شود که این چراغ‌ها از یک ماهواره ارتفاع‌سنج سنجش از راه دور «ICESAT-۲/۴۳۶۱۳» باشد.»

دوربین به یک تلسکوپ در قله مائونا کیا وصل شده بود. این لیزرها ظاهرا از یک ارتفاع‌سنج و طبعا برای اندازه‌گیری ارتفاع ساطع شده‌اند. ماهواره مورد بحث برای ردیابی تغییرات در کریوسفر یا یخ‌کره طراحی شده است. این یک اصطلاح به معنای هر جایی در زمین است که در آن آب به شکل جامد خود وجود داشته باشد. این شامل یخ دریاها، یخ دریاچه‌ها، یخ رودخانه‌ها، پوشش برفی، یخچال‌های طبیعی، کلاهک‌های یخی، صفحات یخی و زمین‌های یخ‌زده می‌شود.

بخشی از این نظارت شامل پرتاب پرتوهای لیزر درخشان به سمت سطح زمین و سپس اندازه‌گیری مدت زمانی است که طول می‌کشد تا به منبع بازگردند. این کار به ماهواره اجازه می‌دهد تا میزان فاصله آن از سطح یعنی ارتفاع را محاسبه کند.

ناسا توضیح می‌دهد: «پالس‌های نور قبل از اینکه به زمین بتابند، از طریق یک سری عدسی و آینه حرکت می‌کنند. با هر پالس حدود ۲۰ تریلیون فوتون از طریق ساختار جعبه ای اطلس خارج می‌شود. برای گرفتن این فوتون‌ها، اطلس مجهز به تلسکوپ بریلیوم به قطر حدود ۲ متر است.»

دوربین هاوایی برخی از پرتوهای لیزر را شکار کرد و در نتیجه آن فیلم دیدنی ضبط شد. 

کد خبر 740615
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha