سخنگوی وزارت امور خارجه به بیانیه تروئیکای اروپایی و آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.

وزارت خارجه

به گزارش همشهری آنلاین، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه این کشورها درباره فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران در «فردو» گفت: غنی سازی ۶۰ درصد در این تاسیسات در تاریخ ۱۷ نوامبر ۲۰۲۲ (۲۶ آبان) به آژانس اطلاع رسانی شده و کلیه حالت های غنی‌سازی در پرسشنامه اطلاعات طراحی درج شده است.

کنعانی در ادامه تاکید کرد که در بازرسی اخیر ژانویه ۲۰۲۳، هیچ اقدام جدید و متناقضی نسبت به پرسشنامه مورخ ۱۷ نوامبر ۲۰۲۲ رخ نداده که نیازمند اطلاع‌رسانی به آژانس باشد.

اخیرا آژانس در گزارشی به بهانه «ایجاد یک تغییر اعلام نشده» در اتصال بین ۲ آبشار سانتریفیوژهای IR-۶ با غنی سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد در نیروگاه فردو، ایران را مورد انتقاد قرار داده است.

آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان روز گذشته در بیانیه‌ای مشترک به گزارش اخیر آژانس اتمی در این خصوص واکنش نشان داده و مدعی شدند که عدم اطلاع‌رسانی لازم باعث تضعیف توانایی آژانس اتمی در شناسایی به موقع مسائل در تاسیسات هسته‌ای ایران می‌شود.

آنها همچنین ادعا کردند که تغییر جدید گزارش شده در پیکربندی آبشار سانتریفیوژ استفاده شده در ساخت اورانیوم نزدیک به سطح سلاح، باعث تضعیف لزوم تعهد گزارش‌دهی پادمانی ایران و همچنین تضعیف پذیرش بررسی‌های پادمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لازم می‌داند، می‌شود.

کد خبر 739775
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    3 7
    بر غرب لعنت بیانیه میشه چی آخه؟ حمله کنید دمارشون رو دربیارید