یک گروه پژوهشی پیشگام در آمریکا به زنان توصیه کرده است که برداشتن لوله فالوپ یا لوله تخمدان را برای پیشگیری از سرطان تخمدان مد نظر قرار دهند.

ovarian cancer

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  این توصیه سازمان غیرانتفاعی «اتحاد پژوهش سرطان تخمدان» تا حدی به خاطر این حقیقت است که بر خلاف سرطان روده بزرگ و سرطان پستان هیچ ابزار غربالگری قطعی برای تشخیص زودرس سرطان تخمدان وجود ندارد.

برداشتن لوله‌های فالوپ هم اکنون شیوه استاندارد در مراقبت از برخی از بیماران پرخطر از جمله افرادی است که حامل جهش‌های ژنتیکی BRCA 1 و BRCA 2 است.

اما در راهنمای جدید به زنانی نیز که دارای این جهش‌های ژنتیکی نیستند، در صورتی که دیگر تعداد فرزندان لازم را دارند و مطمئن هستند که نمی‌خواهند بچه‌دار شوند و از قبل قرار است یک عمل جراحی زنانه دیگر برایشان انجام شود، توصیه شده است لوله‌های فالوپشان را بردارند. 

شواهد علمی نشان می‌دهند که اغلب سرطان‌های تخمدان به خصوص انواع مهاجم آن در واقع از لوله‌های فالوپ شروع می‌شوند.

پزشکان قبلا هم به زنانی که در معرض خطر بالای سرطان داشتند و دیگر قصد بچه‌دارشدن نداشتند، توصیه به برداشتن جراحی تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ می‌کردند.

اودرا موران، رئیس اتحاد پژوهش سرطان تخمدان می‌گوید: «سرطان تخمدان بیمار نسبتا نادری است و معمولا به جمعیت عمومی پیام نمی‌دهیم. درخواست ما این است که هر زنی که تخمدان دارد میزان خطر بروز سرطان تخمدان و اعمالی که می‌توانند به پیشگیری از این سرطان کمک کنند، بشناسد.»

مشکلی که در حال حاضر وجود دارد که این است که در حال حاضر هیچ آزمایش غربالگری قابل‌اعتمادی برای تشخیص زودرس سرطان تخمدان وجود ندارد: روش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی و آزمایش‌های خون مانند آزمایش شاخص CA-125 بر اساس یافته‌های یک کارآزمایی بالینی بزرگ اخیر در انگلیس طول عمر بیماران را افزایش نمی‌دهند.

گرچه این گروه پژوهشی آگاه بودن از علائم سرطان تخمدان مانند آروغ‌ زدن مکرر را توصیه می‌کند، معلوم نیست این شناسایی سریع این علائم هم به بقای بیماران کمک کنند.

کارشناسان می‌گویند برداشتن صرف لوله‌های فالوپ در حین انجام یک عمل جراحی لگنی دیگر می‌تواند یک موقعیت برد- برد بیماران با خطر متوسط باشد، چون هم خطر سرطان تخمدان را کاهش می‌دهد، چرا که اغلب سرطان‌های مهاجم این اندام از این لوله‌ها منشا می‌گیرند و هم چون خود تخمدان‌ها در بدن باقی گذاشته می‌شوند، مشکلات هورمونی نبود آنها ایجاد نمی‌شود.

حتی در بیماران با خطر بالا حامل ژن‌های زمینه‌ساز سرطان تخمدان نیز که برداشتن هر دوی لوله‌های فالوپ و تخمدان توصیه می‌شود، می‌توان به اصطلاح یک «عمل با فاصله» انجام داد  و ابتدا لوله‌های فالوپ را برداشت و برداشتن تخمدان را به زمان شروع یائسگی موکول کرد.

دکتر کریستیان نوین، رئیس بخش برنامه غربالگری سرطان‌های وراثیتی در بیمارستان مدستار دانشگاه جرج‌تاون در این باره می‌گوید گرچه این توصیه جدید هنوز به شیوه‌ای تثبیت‌شده نیست، اما برای برخی از بیماران برداشتن اولیه صرف لوله تخمدان و برداشتن تخمدان در سال‌های بعد جالب باشد.

به گفته او، انجمن متخصصان زنان و زایمان آمریکا نیز از سال ۲۰۱۹ توصیه کرده است که زنانی که جراحی‌های دیگر زنانه را انجام می‌دهند، اگر تعداد فرزندان مورد نظرشان را دارند و در این مورد مطمئن هستند- برداشتن لوله‌های فالوپ را برای پیشگیری از سرطان تخمدان در نظر بگیرند.

البته نوین خاطر نشان کرد: «این توصیه به این معنا نیست که یک بیمار کم‌خطر از لحاظ سرطان تخمدان به سادگی برای برای برداشتن لوله‌های فالوپ به بیمارستان برود.

کد خبر 739513

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha