مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: از ۴۲۰۰ نمونه بانک خون بند ناف این سازمان تاکنون ۲۷ مورد پیوند انجام شده و با بیماران تطابق یافته است.

خون بند ناف

به گزارش همشهری آنلاین، مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به دستاوردهای انتقال خون کشور از جمله مدیریت تأمین خون در همه‌گیری کرونا گفت: در زمان وقوع این بحران، کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا با کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی ذخایر خون مواجه شدند، در صورتی که کشور ما خوشبختانه توانست با شبکه ملی خون رسانی کمترین افت را تجربه کند.

شاخص سلامت خون در ایران همتراز کشورهای پیشرفته/ انجام ۲۷ پیوند از ۴۲۰۰ نمونه بانک خون بندناف

جمالی شاخص سلامت خون در ایران را طبق گزارش WHO (سازمان جهانی بهداشت) همتراز کشورهای پیشرفته دانست و تاکید کرد: در بخش دستاوردهای فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون از ۴۲۰۰ نمونه بانک خون بندناف این سازمان، تاکنون ۲۷ مورد پیوند انجام شده و با بیماران تطابق یافته است.

وی اعلام کرد: در ۷۰ هزار نمونه ثبت شده در مرکز سپاس، (مرکز پذیره نویسی سلول های بنیادی غیر خویشاوند) تاکنون ۳۳ پیوند صورت گرفته است.

ذخیره ۳۵۰ واحد گلبول فشرده فریزشده خون‌های نادر در ایران

جمالی از ذخیره ۳۵۰ واحد گلبول فشرده فریزشده خون‌های نادر در ایران خبر داد و گفت: ارسال موفق نمونه‌ای از این خون‌ها برای بانوی بارداری که در عمان نیازمند خون بود، نشانه موفقیت در همکاری‌های بین المللی سلامت محور است که ایران عضوی از آنها به شمار می‌رود.

وی افزود: برای سزارین این بیمار که گروه خون بسیار نادر داشت، یک اهداکننده از شمال کشور با هماهنگی سازمان انتقال خون، نیاز بیمار را تامین کرد و از طریق پرواز و با رعایت کامل پروتکل‌های زنجیره سرما این خون به وزرات بهداشت عمان منتقل شد.

ایران محور سلامتی منطقه

جمالی ادامه داد: اگر سازمان‌های بین‌المللی در تامین تجهیزات و مواد مورد نیاز از سازمان انتقال خون حمایت کنند، ظرفیت داریم که ذخایر خون بندناف و آزمایش‌های سازگاری بافتی انسانی (HLA typing) را به حدی توسعه دهیم که به سلامت کشورهای منطقه نیز کمک کند.

خطر مرگ روزانه ۷۰۰ کودک در کشور 

وی تاکید کرد: روزانه ۷۰۰ کودک در کشور به خاطر نداشتن امکان آزمایش‌های سازگاری بافتی و نیافتن نمونه مطابق، در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند زیرا در شرایط تحریم امکانات لازم برای استفاده از روش NGS در این روش تنها نواحی کدکننده ژنوم انسان مورد توالی یابی قرار می‌گیرد و توسعه پیوند سلول های بنیادی وجود ندارد.

جمالی از سازمان‌های بین‌المللی سلامت محور خواست تا در این زمینه با در نظر گرفتن ارزش‌های انسانی و حقوق بشری که اثری از آن در تحریم های اعمال شده علیه ایران دیده نمی‌شود، برای نجات جان انسان‌ها در ایران اقدامی موثر انجام دهند.

وی با اشاره به گوناگونی نژادی در ایران و مشابهت ژنتیک اقوام با کشورهای همسایه تاکید کرد: در صورت رفع موانع تحریم از اقلام دارویی و تجهیزات درمانی و توسعه بانک سلول‌های بنیادی و آزمایش های تطابق بافتی، ایران می‌تواند برای سلامت و یاری رسانی به کشورهای منطقه نیز اثر بخش باشد.

جمالی گفت: دانش و تکنولوژی موجود در ایران در حدی است که ما آمادگی داریم تا استاندارد سازی و توسعه انتقال خون کشورهای منطقه را برعهده بگیریم و اجلاس G۵به همین منظور با مشارکت کشورهای پاکستان، افغانستان و عراق برگزار خواهد شد.

کد خبر 739251
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha