ترک شیشه مسئله بغرنج و مهم برای افرادی است که به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم با سوءمصرف این ماده اعتیادآور درگیر هستند.

image-20230202113003-1.jpeg

بیشتر این افراد با راهکار اصولی و قطعی این مسئله که ترک شیشه در کمپ ترک اعتیاد است، آشنایی دارند اما ممکن است ذهن آن‌ها با توجه به ظاهر گمراه‌کننده انواع روش های ترک شیشه مانند ترک شیشه در خانه یا استفاده از مصرف قرص‌های ترک اعتیاد به شکل خودسرانه، این رویکردهای نامناسب را بهتر از مراجعه به کمپ‌های ترک اعتیاد بدانند.

 این گمراهی از این نظر حائز اهمیت است که ترک این ماده مخدر به دلیل روش‌های شیمیایی ساخت و تاثیر قوی آن بر روی جسم و روان افراد، سخت‌تر از ترک سایر مواد مخدر است. به عبارت دیگر تنها روش ترک شیشه مراجعه به مراکز ترک اعتیاد معتبر و تحت نظر قرار گرفتن مصرف‌کنندگان این ماده مخدر توسط متخصصان ترک اعتیاد است.

 عوارض مصرف مواد مخدر شیشه

  • استفاده از شیشه می‌تواند باعث ضعف دفاعی بدن در برابر میکروب‌ها شود که این یکی از بدترین مضرات شیشه است. مدیر انستیتوی ملی سو مصرف مواد مخدر در مقاله‌ای که در سال 2020 در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شد عنوان کرد مصرف شیشه حتی ممکن است احتمال عفونت از طریق عوامل بیماری زا مانند ویروس کرونا را افزایش دهد. همچنین می‌تواند شرایط بیمارهایی مانند اچ آی وی و هپاتیت B و C را بدتر کند.
  • عوارض شیشه بر قلب بسیار خطرناک است. مصرف شیشه می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهد، رگ‌های خونی را منقبض کند، ضربان قلب را تسریع کرده و باعث فروپاشی عضلات قلب شود. این افراد می‌توانند کلسترول بالایی نیز داشته باشند که احتمال بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.
  • اما مهمترین عوارض شیشه که در اثر سوء مصرف آن روان فرد را درگیر می‌کند جنون شیشه (روان پریشی) است که به آن سایکوز ناشی از آمفتامین هم گفته می‌شود.
  • پوست این افراد در اثر مصرف شیشه تیره شده و زخم‌ و تاول‌های چرکی در پوست آن‌ها ظاهر می‌شود.
  • شیشه محرکی است که به سرعت باعث افزایش دوپامین، ماده شیمیایی مغز می‌شود که احساس لذت و انگیزه را تحریک می‌کند. دوپامین همچنین بر مهارت‌های مربوط به تفکر مانند حل مسئله و حافظه تأثیر می‌گذارد.

چگونه اعتیاد به شیشه را ترک کنیم؟

ترک شیشه در کمپ  اصلی‌ترین روش ترک این ماده مخدر و به نوعی تنها روش آن است. بیشتر مصرف‌کنندگان آمفتامین‌ها (مت‌آمفتامین‌ها و...) بر روی این موضوع اتفاق نظر دارند که این دسته از مواد مخدر یک از قوی‌ترین مواد از نظر تاثیرگذاری است و همین تاثیرگذاری قوی‌تر، منجر به تخریب دامنه‌ دارتر قوای جسمی و تحلیل سازمان فکری و روانی افراد می‌شود.

اگرچه کیفیت و میزان اثر بخشی روش‌های مختلف از مراجعه به کمپ گرفته تا ترک شیشه با قرص ب۲ به عوامل مختلفی مانند مدت مصرف، دوز مصرف، شرایط جسمی و... بستگی دارد، اما مشکل بودن ترک این ماده مخدر یک مسئله حتمی است و به همین دلیل هم به یک رویکرد علمی و سازوکار دقیق نیاز دارد.

بیشتر روش‌هایی که با ادعای موثر بودن تحت عنوان ترک شیشه در خانه توصیه می‌شود، بدون توجه به یک موضوع بسیار تاثیرگذار در این زمینه مطرح می‌شود و آن تاثیر قطعی برنامه‌ریزی در روند طولانی ترک قطعی این ماده مخدر است. بعضی از روش‌های ترک شیشه خانگی ممکن است مبنای علمی هم داشته باشد و از این نظر با روش‌های ترک در کمپ برابری کند، اما به هیچ طریقی نمی‌توان آن‌ها را تحت یک برنامه‌ریزی دقیق و اصولی، در یک محیط هم‌سو و مناسب، آن‌گونه که در کمپ‌های ترک اعتیاد عملی می‌شود، اجرا کرد. 

حاصل شدن نتایج نا امیدکننده (بیشتر به شکل نتایج مقطعی و دوره‌ای) در مورد انواع روش ترک شیشه به‌غیراز ترک شیشه در کمپ یک رویه متداول است. کارشناسان ترک اعتیاد و خصوصاً ترک شیشه نسبت به این مسئله آگاه هستند و در کنار انجام اقدامات اصولی برای بازگرداندن شرایط جسمی افراد به حالت طبیعی، بر روی آماده‌سازی ذهنی آن‌ها نیز تمرکز می‌کنند. برگزاری کلاس‌های توجیهی و آماده کردن ذهن افراد برای مواجهه با زندگی بدون مخدر به همین دلیل است. در حقیقت تفاوت اصلی ترک شیشه در کمپ با ترک شیشه در خانه یا از طریق مصرف قرص‌ها و داروها به‌شکل خودسرانه، با توجه بیشتر کمپ‌ها به آماده سازی روانی افراد بعد از ترک شیشه از لحاظ جسمی مشخص می‌شود. این دوره تاثیرگذار در روند ترک شیشه در بیشتر موارد تا چندین ماه و یا حداقل هفتاد درصد کل فرآیند ترک را هم شامل می‌شود، موردی که اجرای سازوکار اصولی آن در خانه و سایر روش‌ها غیرممکن است و باعث ناکارآمد شدن آن‌ها می‌شود. 

عوارض اعتیاد به مواد مخدر شیشه + راه های ترک آن

روش ترک شیشه با قرص ب2

قرص بوپرونورفین که بیشتر با نام قرص ب۲ شناخته می‌شود، یکی از فرآورده‌های دارویی بر پایه مخدر است که به‌عنوان داروی کمکی ترک اعتیاد با تاثیرات مشابه مخدر، در برخی از روش‌های ترک در کمپ یا خانه در نظر گرفته می‌شود. به این ترتیب مصرف قرص  b2را می‌توان یکی از الزامات روش‌های ترک اعتیاد موسوم به DST یا ترک تدریجی مخدر به شمار آورد، و یا بسته به تشخیص کارشناسان و شرایط جسمی و روحی افراد، این قرص ممکن است در برنامه جامع ترک شیشه قرار بگیرد. 

ایه آال‌ترین و بهترین روش مصرف قرص b۲ برای شیشه، در نظر گرفتن مصرف آن در مرحله اول ترک با هدف کاهش علائم و عوارض و دردهایی است که در پی قطع مصرف عموم مواد مخدر به وجود می‌آید. مصرف بیشتر این قرص بعد از مرحله‌ای که اصطلاحاً به آن مرحله سم زدایی گفته می‌شود، لزومی ندارد و چه‌بسا ادامه مصرف آن به‌عنوان یک نوع دیگر اعتیاد تلقی شود.  بهترین روش ترک قرص ب۲  هم مصرف آن طبق منطق کاربردی آن است. با توجه به این رویکرد ترک شیشه با قرص ب۲ در کمپ‌های معتبر نه یک روش اصلی ترک، بلکه به‌عنوان یکی از جزئیات روش‌های ترکیبی و جامع ترک اعتیاد در نظر گرفته می‌شود. کارشناسان ترک اعتیاد بعد از مرحله سم‌زدایی از بدن با محدود کردن دسترسی افراد به این قرص، مانع از ایجاد وابستگی به آن می‌شوند. طبیعتاً مصرف قرص ب۲ در قالب یک روش ترک شیشه در خانه، با خطر وابستگی و اعتیاد به آن همراه است و به همین علت در دسته انواع روش ترک شیشه پرخطر طبقه‌بندی می‌شود.

کد خبر 739250

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 44
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کنگره60 IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    25 2
    ترک نه درمان شدن از کلیه مواد های مخدر چه مرفین چه محرک و چیزهای دیگه فقط در کنگره 60 اتفاق می‌افته،مصرف کننده رو زجر ندید فقط کنگره۶۰ چاره کار هست.وسلام
  • حمید IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    21 5
    بهترین روش درمان کنگره ۶۰ داره فقط
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    18 2
    قرصهای بی دومثل قدیم نیست اشغال شدن فقط گرونش کردن اون کجا فردقرص بخوره ولی.نکشه که ازهمه چی می افته تمام اینایی که توسطل اشغالها دنبال پولندشبشه مصرف میکنن.
  • عباس IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    4 5
    فقط انجمن . ان ای
  • Vahid IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    8 8
    آدرس غلط به مصرف کنندگان مواد مخدر ندهید من خودم 10سال درگیر مواد مخدر بودم الان بااستفاده از روشdstکه توسط مهندس دژاکام ابداع شده درحال حاضر غریب به 70هزار رهایی از انواع مواد مخدر را به ثبت رسانده بدون برگشت و به صورت کاملا رایگان درمان می‌کنه (کنگره ۶۰)تنها راه درمان اعتیاد هستش که حدود ۱۰۰نمایندگی در سراسر ایران داره بایه سرچ تو گوگل آدرس نمایندگیها ور روش درمان دستگیرتون میشه به امید رهایی تک تک بیماران مواد مخدر از دست غول بی شاخ و دم بنام اعتیاد
  • الی IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    20 3
    تنها راه درمان اعتیاد به انواع مواد مخدر فقط کنگره 60 میباشد
  • مهدی IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    22 3
    سلام،صورت مساله اعتیاد رو اول باید متوجه بشیم،،جایگزین کردن مواد شبه افیونی بدن با مواد مخدر که از بیرون به بدن می‌رسانیم به اعتیاد منجر می‌شود، ،بهترین راه درمان اعتیاد فقط کنگره ۶۰ میباشد که در مدت ۱۰ الی ۱۱ ماه این جایگزینی را درمان قطعی میکند،روی سه مولفه جسم ،روان و جهان بینی تمرکز می‌شود و درمان قطعی میباشد.