نیکی هیلی، فرماندار سابق ایالت کارولینای جنوبی آمریکا در رقابت‌های مقدماتی حزب جمهوریخواه برای تعیین نامزد برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ رقیب رئیس سابقش، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین می‌شود.

niki

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز انتظار می‌رود هیلی روز چهارشنبه جزئیات نامزدی‌اش برای رقابت‌ها برای رسیدن به کاخ سفید در دعوت از حامیانش اعلام کند. 

نیکی هیلی که دختر دو مهاجر هندی است که یک فروشگاه لباس موفق را در بخش‌های روستایی ایالت کارولینای شمالی به راه انداختند، در میان جمهوریخواهان به خاطر توانایی‌اش در پرداختن به موضوعاتی مانند جنسیت و نژاد به شیوه‌ای باورپذیرتر نسبت به همردیفانش شهرت پیدا کرده است.

او که در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل خدمت کرده است، همچنین خودش را به عنوان مدافع ثابت‌قدم منافع آمریکا در خارج شناسانده است. در همین دوران بود که خروج آمریکا از معاهده هسته‌ای با ایران که در دوران باراک اوباما، رئیس‌جمهور دموکرات بسته شده بود و بسیاری از جمهوریخواهان با آن مخالف بودند، انجام شد.

هیلی در سال ۲۰۱۵ در مقام فرماندار هنگامی که به دنبال قتل ۹ سیاه‌پوست حاضر در کلیستا بوسیله دیلان روف، یک طرفدار برتری سفیدپوستان لایحه‌ای را به قانون بدل کرد که برداشتن پرچم جنگی «نیروهای کنفدراسیون» (مربوط به جنگ‌های داخلی آمریکا) را از ساختمان کنگره ایالتی کارولینای جنوبی ضروری می‌کرد، در کانون توجه ملی قرار گرفت.

اگر او در انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه برنده شود، نخستین زن و نخستین شخص غیر سفیدپوستی خواهد بود که نامزدی این حزب برای مقام ریاست‌جمهوری را به دست آورده است.

یکی از چالش‌های عمده هیلی فرستادن پیامی ثابت به رای‌دهندگان است. حتی در حوزه‌ای که اغلب نامزدها مواضعشان را در موضوعات کلیدی بارها تغییر می‌دهند، سابقه هیلی به طور خاصی از دمدمی بودن او حکایت دارد.

او بارها از ترامپ فاصله گرفته است اما بعدا لحنش را نسبت به رئیس‌جمهور پیشین را تعدیل کرده و گفته است که او نقش مهمی در حزب جمهوریخواه ایفا می‌کند.

همچنین او با اینکه از ابراز تردیدهای بی‌پایه جمهوریخواهان درباره نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ انتقاد کرده است، اما در پشتیبانی از انتخاب چند نامزد حزبی فعال بوده است که در حین انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ از ادعاهای دروغین ترامپ درباره تقلب در انتخابات حمایت کرده بودند.

بالاخره اینکه گرچه او در مواردی پیامی آشتی‌جویانه در موضوعات نژادی داشته است، اغلب لحن کمتر سنجیده‌ای در بحث این باره داشته است.

یک موضوع که ممکن است به نفع هیلی عمل کند، عامل جغرافیایی است: کارولینای جنوبی از لحاظ تاریخی سومین ایالتی است که میزبان رقابت نامزدهای حزب جمهوریخواه است و اغلب نقش بیش از حد معمول در این رقابت‌ها داشته است. هیلی که در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ فرماندار این ایالت بوده است، بر اساس نظرسنجی‌ها محبوبیت بالایی در آن دارد.

با اینکه هیلی به عنوان نامزدی با احتمال زیاد باخت وارد این رقابت می‌شود، چرا که بر اساس اغلب نظرسنجی‌های ملی حمایت از او تک‌رقمی است- او به چنین وضعیتی عادت دارد و در محافل سیاسی به عنوان فردی شهرت پیدا کرده است که از رقابت‌های با احتمال کم پیروزی سربلند بیرون می‌آید.

کد خبر 739158

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha