دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

الهام اناری: 24 فیلم حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره امسال درحالی اعلام شد که انتظار می‌رفت نام فیلم‌هایی چون «فرزند صبح»، «کتاب قانون»، «پاداش»، «اخراجی‌های2»و... نیز در این فهرست به چشم بخورد.

در عوض حضور فیلم‌هایی چون «موش»، «امشب شب مهتابه»، « پنالتی» و « به کبودی یاس» نیز در نوع خود جالب توجه به‌نظر می‌رسد.

«تردید»، «وقتی همه خوابیم»، «عیار 14»، «بی‌پولی»، «ملک سلیمان» و «هفت و پنج دقیقه» به‌نظر تولیدات کنجکاوی برانگیزی می‌رسند؛ البته این خوشبینی همواره وجود دارد که همه فیلم‌هایی که در بخش‌ مسابقه اصلی فجر پذیرفته شده‌اند، واجد مولفه‌های لازم و برخوردار از استانداردهای مطلوب باشند؛ بخشی که قاعدتا باید بهترین‌های یک سال سینمای ایران در آن به نمایش درآیند.

امشب شب مهتابه

کارگردان: محمد هادی کریمی
بازیگران: مهناز افشار، دانیال عبادی، امیرحسین آرمان، مهوش افشارپناه، ایمان حضرتی، شیوا خنیاگر

خلاصه داستان: یک آهنگساز در زندگی‌اش دچار مشکلاتی می‌شود.

درباره فیلم: کارنامه سینمای ایران در سینمای موزیکال، حقیر و غیرقابل توجه است. «امشب شب مهتابه» کوششی است در مسیر احیای یک ژانر فراموش شده. محمد هادی‌کریمی فیلمنامه‌نویس پرکار سینمای ایران در این سال‌ها نشان داده که بیشتر علاقه‌مند به کارگردانی است تا نوشتن فیلمنامه  برای دیگران.

به کبودی یاس

کارگردان: جواد اردکانی
بازیگران: داوود عین آبادی، محمد تقی‌نژاد، علی بکائیان، حسن جودن، رضا نامدار، علی‌کشوری

خلاصه داستان: برونسی فرمانده‌ای است که لحظه‌ای در اصول خود تردید نمی‌کند. برونسی از جبهه به شهر می‌آید تا همرزمان عملیات خیبر را جمع‌ کرده و برای عملیات بدر به جبهه بروند اما هر یک از آنها مسائلی دارند که برونسی باید حل کند.

درباره فیلم: از جمله تولیدات مورد حمایت بنیاد سینمایی فارابی که گویا تصویر مطلوب مدیران این بنیاد از سینمای جنگ را نیز بازتاب می‌دهد. فیلم بدون بازیگران شناخته‌شده جلوی دوربین رفت و می‌گویند صحنه‌های جنگی قابل توجهی دارد.

بی پولی

 کارگردان: حمید نعمت‌الله
بازیگران: بهرام رادان، لیلا حاتمی، حبیب رضایی، افسانه بایگان، امیر جعفری و...

خلاصه داستان: زوجی جوان درگیر یک دوره بیکاری و بی‌پولی می‌شوند و سعی در حل مشکلات دارند اما تلاش آنها اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.

درباره فیلم: دومین ساخته بلند حمید نعمت‌الله، بر خلاف «بوتیک» که فیلمی تلخ بود، در ژانر کمدی ساخته شده است. در واقع نعمت‌الله سال‌ها پس از فیلم تحسین‌شده «بوتیک»، سراغ دستمایه‌ای کاملا متفاوت رفته و حالا خیلی‌ها چشم انتظارند تا ببینند که نعمت‌الله در سینمای کمدی تا چه حد موفق عمل کرده است. بازی بهرام رادان و لیلا حاتمی به‌عنوان زوجی جوان که دچار مشکلات اقتصادی می‌شوند، مهم‌ترین نکته جذاب «بی‌پولی» است. اگر «بی‌پولی» فیلم خوبی شده باشد، نعمت‌الله جایگاه خود را در سینمای ایران کاملا تثبیت خواهد کرد.

بیست

کارگردان: عبدالرضا کاهانی
بازیگران: پرویز پرستویی، مهتاب کرامتی، علیرضا خمسه، مهران احمدی و علیرضا حسینی و با حضور فرشته صدر عرفایی و حبیب رضایی

خلاصه داستان: در یک تالار پذیرایی اتفاقاتی می‌افتد . تعدادی کارگر در آن مشغول به کارند و وابستگی عاطفی و کاری به تالار دارند. تالار قرار است 20 روز دیگر تعطیل شود و آنها در روزهای باقیمانده باید تلاش کنند این اتفاق نیفتد...

درباره فیلم: همه بازیگران مطرحی که در «بیست» بازی کرده‌اند، دلیل حضور در این ساخته عبدالرضا کاهانی را فیلمنامه متفاوت و خوب آن عنوان کردند. «بیست » اثری اجتماعی است و کاملا با حال و هوای «آدم» و «آن جا» ساخته‌های قبلی کاهانی متفاوت است.

پای پیاده

کارگردان: فریدون حسن‌پور
بازیگران: محمد رضا فروتن، رضا ناجی، فاطمه صادقی، مریم بوبانی، فریبا آهنگ، دانیال محمود نیا، مش قاسم شبگرد، اردشیر وزیری، الناز ثقفی، نوشین بابایی و مبینا میرزا کریمی

خلاصه داستان: عشق در خانواده جعفر، مقدس است. آنها تا عاشق نشوند زن نمی‌گیرند. جعفر با 35 سال سن هنوز عاشق نشده است تا اینکه زنی غریبه وارد روستا می‌شود.

درباره فیلم: از جمله تولیدات معنا‌گرای جشنواره امسال که حضورش در بخش مسابقه سینمای ایران قابل پیش‌بینی به‌نظر می‌رسید. فیلم گویا از سوی چند جشنواره خارجی نیز پذیرفته شده است. «وقتی همه خواب بودیم» کار قبلی فریدون حسن‌پور مورد توجه مدیران دولتی قرار گرفت و باید دید «پای پیاده» با چه واکنش‌هایی مواجه می‌شود.

پستچی سه بار در نمی‌زند

کارگردان: حسن فتحی
بازیگران: محمدرضا فروتن، باران کوثری، پانته‌آ بهرام، امیر جعفری، علی نصیریان، ‌رؤیا تیموریان، لیلا زارع، پارسا مشیری

خلاصه داستان: مردی در خانه‌ای خارج از شهر، دختری را به گروگان می‌گیرد تا پدر دختر را به آن خانه کشانده و بر سر ماجراهایی در گذشته با او تسویه حساب کند.

درباره فیلم: حسن فتحی با کارنامه‌ای پر و پیمان در تلویزیون، در سینما تنها «ازدواج به سبک ایرانی» را ساخته بود که جز فروش بالا امتیاز دیگری برایش نمی‌شد درنظر گرفت. «پستچی...» قرار است نشان دهد که فتحی در حیطه سینما هم کارگردان موفقی است. می‌گویند فیلم شباهت‌هایی با «کلکسیونر» ساخته مشهور ویلیام وایلر دارد.

پنالتی

کارگردان: انسیه شاه‌حسینی
بازیگران: صادق هاتفی، اصغر حاجیلو و محمد جمال پور

خلاصه داستان: فیلم پنالتی با مضمون دفاع مقدس، روایت افرادی است که در تنگنای سخت انتخاب به باوری بیش از ظرفیت انسانی خود دست می‌یابند.

درباره فیلم: فیلمی درباره فوتبال و جنگ! انسیه شاه‌حسینی از جمله کارگردان زن فعال سینمای ایران است که در آثارش بیشتر به سمت موضوعات ارزشی گرایش نشان داده است. «پنالتی» سهم جشنواره از فیلم‌های دفاع مقدس را بالاتر می‌برد.

تردید

 کارگردان: واروژ کریم مسیحی
بازیگران: بهرام رادان، ترانه علیدوستی، حامد کمیلی، علیرضا شجاع‌نوری، مهتاب کرامتی، محمود پاک نیت، محمد مطیع،کاوه کاویان، رزا آرایش، ماشاءالله مرادی، توفان مهردادیان، مهرداد فلاحتگر و...

خلاصه داستان: پدر سیاوش در یک حادثه مرده و عموی او ثروت خانواده را در دست گرفته است. سیاوش به دخترعمه خود مهتاب علاقه دارد. او که هنوز از خبر درگذشت پدرش حیران است، خبری عجیب‌تر می‌شنود؛ مادرش قصد دارد با عمویش ازدواج کند. سیاوش متوجه می‌شود مرگ پدر طبیعی نبوده و او را به قتل رسانده‌اند.

درباره فیلم: برداشتی آزاد از «هملت» ویلیام شکسپیر که واروژ کریم مسیحی از 2 سال پیش عزم خود را جزم ساختش کرده بود. سال گذشته و پس از فیلمبرداری چند سکانس، «تردید» به‌دلیل بیماری کارگردان متوقف شد و امسال با تغییراتی در عوامل دوباره از سر گرفته شد. 18 سال پس از پرده آخر، خیلی‌ها چشم انتظار دیدن فیلم تازه کریم مسیحی هستند؛ فیلمی که می‌گویند از شاخص‌ترین آثار جشنواره امسال است. با گروه بازیگران سرشناس و سابقه کریم مسیحی، چنین انتظاری کاملا طبیعی به‌نظر می‌رسد.

چهره به چهره

کارگردان: علی ژکان
بازیگران: جمشید هاشم‌پور، علی عمرانی، زهرا سعیدی، کاوه کاویان، شیوا خنیاگر، مصطفی طاری، حمیدرضا فلاحی

خلاصه داستان: قتلی اتفاق افتاده است، پلیس در جست و جوی رد قاتل با زوایای پیدا و پنهان زندگی مقتول ـ مهندس مهران شاهرخی ـ روبه‌رو است. اسراری عیان می‌شود؛ اسراری که امروزه روش‌های زندگی را چنان متأثر کرده که گاه شناخت چهره واقعی اشخاص ناممکن به‌نظر می‌رسد. پلیس با سود بردن از مهارت و هوش خود، صورت‌های پنهان پشت هر چهره را یکی یکی کشف می‌کند و سعی در پیش افتادن از اتفاقات دارد، اما...

درباره فیلم: علی ژکان 23 سال پیش با «مادیان» حضوری درخشان در جشنواره فجر داشت؛ اتفاقی که دیگر در کارنامه سازنده‌اش تکرار نشد. پس از چند تجربه ناموفق، ژکان این بار با «چهره به چهره» به فجر آمده که گفته می‌شود فیلمی حرفه‌ای و خوش ساخت از کار درآمده است.

حیران

 کارگردان: شالیزه عارف‌پور
بازیگران: باران کوثری، مهرداد‌صدیقیان، خسرو شکیبایی، فرهاد اصلانی، ژاله صامتی، فوژان عارف‌پور، محسن مکاری، پارسا مکاری، احمد یاوری شاد

خلاصه داستان: ماهی، دختر روستایی با حیران مهاجر، جوان افغانی آشنا می‌شود و با وجود مخالفت خانواده با او ازدواج می‌کند؛ پیوندی که پیامدهای بسیار دارد.

درباره فیلم: آخرین حضور سینمایی زنده‌یاد خسرو‌شکیبایی در اولین ساخته بلند سینمایی شالیزه عارف‌پور. این فیلمساز جوان سابقه دستیاری رخشان بنی‌اعتماد را در کارنامه دارد و جالب اینکه بنی‌اعتماد یکی از تهیه‌کنندگان فیلم نیز هست.

دوزخ، برزخ، بهشت

 کارگردان: بیژن میرباقری
بازیگران: مهتاب کرامتی، مسعود رایگان، علی مصفا، مسعود کرامتی، آتیلا پسیانی، پریوش نظریه، امیر آقایی و رحیم نوروزی

خلاصه داستان: اپیزود اول: زن و شوهری پس از سال‌ها همدیگر را می‌بینند. اپیزود دوم: مردی پس از سال‌ها یاد عشق قدیمی‌اش می‌افتد. اپیزود سوم: زنی تصمیم می‌گیرد پس از مرگ شوهرش، کار او را ادامه دهد.

درباره فیلم: کارگردان فیلم موفق «ما همه خوبیم» پدیده جشنواره بیست وسوم فجر و «روز برمی‌آید» ( اقتباسی از «مرگ و دوشیزه» پولانسکی) این بار با فیلمی اپیزودیک به جشنواره آمده است. فیلم اول میرباقری به واسطه بداعت‌‌‌های فرمی‌اش مورد توجه منتقدان قرار گرفت و «دوزخ، برزخ، بهشت» هم گویا ساختاری متفاوت دارد.

زادبوم

کارگردان: ابوالحسن داوودی
بازیگران: عزت‌الله انتظامی، بهرام رادان، ‌رؤیا تیموریان، مسعود رایگان، پگاه آهنگرانی، مهدی سلوکی، هوشنگ توکلی، رناته بیلیب ترو، اولریکه کارگوس

خلاصه داستان: زندگی چند خانواده در نقاط مختلف دنیا که اتفاقی آنها رابه هم پیوند می‌دهد.

درباره فیلم: پس از «تقاطع» که مورد توجه منتقدان قرار گرفت، داوودی «زادبوم» را براساس طرحی از رضا میر‌کریمی جلوی دوربین برد. نام اولیه فیلم «لاک پشت‌ها» بود؛ تولید دشواری که در تهران، قشم، دبی و آلمان فیلمبرداری شد.

«زادبوم» چند قصه به ظاهر منقطع را روایت می‌کند که از میانه‌های ماجرا، این قصه‌ها به یکدیگر پیوند می‌خورند. بازیگران مطرحی در «زادبوم» حضور دارند که برخلاف تصور، نقش و حضور عزت‌الله انتظامی و بهرام رادان چندان پررنگ نیست.

زمانی برای دوست داشتن

کارگردان: ابراهیم فروزش
بازیگران: محسن طنابنده، نگین صدق‌گویا، علی شادمان، بهناز جعفری، رضا شمسایی، محراب رضایی و علیرضا مظفری

خلاصه داستان: قصه درباره کودکی معلول و استثنایی است که در کنار پدر و مادر و برادر کوچکش زندگی می‌کند. تلاش این کودک برای برقراری ارتباط با اطرافیان خود به‌خصوص اعضای اصلی خانواده‌اش شرایط و موقعیت‌های مختلفی را در زندگی این افراد به‌وجود می‌آورد.

درباره فیلم: ابراهیم فروزش همچنان به مسیری که در طول بیش از 3 دهه طی کرده وفادار است.او از بنیانگذاران سینمای موسوم به کانونی است که همچنان در همان حال و هوا فیلم می‌سازد. فروزش به‌عنوان یکی از فیلمسازان قابل اعتنا و محترم سینمای ایران در این سال‌ها پرکارتر از قبل شده است. «زمانی برای دوست داشتن» آخرین تجربه اوست که گفته می‌شود فیلمی قابل‌قبول از کار درآمده است.

سوپر استار

کارگردان: ‌تهمینه میلانی
بازیگران:شهاب حسینی، نسرین مقانلو، لیلا زارع، فریبا کوثری، افسانه بایگان،  رضا رشیدپور و بازیگر نوجوان فتانه ملک محمدی

خلاصه داستان: درباره زندگی بازیگر مشهوری است که دچار غرور شده اما ورود دختری نوجوان به زندگی‌اش او را متحول می‌کند.

درباره فیلم: اقتباسی از داستان «آگوستوس»  نوشته هرمان هسه که فیلمی درباره سینماست؛ با دستمایه قرار دادن زندگی بازیگری مشهور که در زندگی‌اش دچار مشکلاتی می‌شود. نقش سوپر‌استار را هم شهاب حسینی بازی کرده که بازیگر خوبی است ولی قطعا سوپراستار نیست.می‌گویند در« سوپراستار» خبری از نگاه فمینیستی تند و تیز دیگر آثار سازنده‌اش نیست.میلانی در حالی که فیلم قبلی‌اش «تسویه حساب»‌ به مشکل برخورده، این بار گویا فیلمی ساخته که مورد توجه برخی مدیران دولتی هم قرار گرفته است.

شبانه روز

کارگردان: امید بنکدار، کیوان علیمحمدی
بازیگران: نیکی کریمی، پارسا پیروزفر،خاطره اسدی، لادن طباطبایی، مریم بوبانی، شاهرخ فروتنیان، ستاره اسکندری، فرزان اطهری، مهناز افشار، بهنوش بختیاری، حامد بهداد، حمید‌رضا پگاه، فلامک جنیدی، نگار جواهریان، آزاده صمدی، سپیده علایی، محمدرضا فروتن و مهتاب کرامتی

خلاصه داستان: فوژان رهایی، طراح لباس قرار است با پسر دایی خود ازدواج کند اما با ورود بابک...، مرجان با وجود بیماری خود و مادرش و شکستی که در ازدواج تجربه کرده، می‌کوشد دوباره روی پای خود بایستد و زندگی‌اش را از نو بسازد...، سیاوش نقاش آبرنگ با وجود بیماری رماتیسم، زندگی آرامی با همسر خود دارد اما روزگار...، تاج‌السلطنه که از دسیسه‌های اندرونی به تنگ آمده خاطراتش با معلم نقاشی‌اش سلیمان را مرور می‌کند.

درباره فیلم: دومین ساخته بنکدار و علیمحمدی پس از فیلم ساختار‌شکن «شبانه»، گویا این بار روایتی کلاسیک‌تر و همه فهم‌تر دارد. «شبانه‌روز» فیلمی پر‌بازیگر و البته پر از قصه‌های فرعی و روایت‌های تو در توست. تجربه اول این دو کارگردان جوان، بسیار دشوار و پرزحمت اما مغشوش و آشفته بود؛ گام دوم گویا معقول‌تر برداشته شده است.

صداها

کارگردان: فرزاد موتمن
بازیگران: آتیلا پسیانی، ‌رؤیا نونهالی، پگاه آهنگرانی، میکائیل شهرستانی، نازنین فراهانی، شهین نجف‌زاده، طناز طباطبایی و رضا کیانیان

خلاصه داستان: در یک مجتمع مسکونی قتلی اتفاق می‌افتد و هر یک از همسایه‌ها به‌نحوی درگیر آن می‌شوند.

درباره فیلم: «هفت پرده» و به‌خصوص «شب‌های روشن» انتظاراتی را از فرزاد موتمن به‌وجود آورد که هیچ کدام از ساخته‌های بعدی‌اش نتوانستند به آنها پاسخ دهند. «باج‌خور» به‌عنوان تولیدی از سینمای تجاری و «جعبه موسیقی» در مقام درامی ماورایی، شکست‌های پی در پی‌ای بودند  اما گویا «صداها» ماجرایی متفاوت دارد و موتمن در همکاری مجدد با سعید عقیقی که 2 فیلم اولش را هم براساس فیلمنامه ‌های او ساخته بود، دوباره به روزهای خوش بازگشته است. چنان که از نام فیلم برمی‌آید، صدا در فیلم سهم مهمی دارد و جالب اینکه برای صدا‌گذاری‌اش زمان بسیار بیشتری نسبت به فیلمبرداری صرف شده ‌است.

صندلی خالی

کارگردان: سامان استرکی
بازیگران: فریبرز عرب‌نیا، رضا عطاران، محمد رضا شریفی‌نیا، پانته آبهرام، فریده فرامرزی، گوهر خیراندیش، علی مردانه، یوسف صیادی، اسدالله یکتا و ملیکا ناظری

خلاصه داستان: «صندلی خالی»قصه‌ای اجتماعی را به تصویر می‌کشد که ماجراهای آن در شهر تهران و در زمان حال رخ می‌دهد. فیلم در فضایی آمیخته به تخیل و فانتزی قصه آدم‌هایی را روایت می‌کند که در این شهر زندگی می‌کنند و خود گرفتار مسائلی می‌شوند که خودشان باعث ایجاد آنها هستند.

درباره فیلم: استفاده از گروهی از بازیگران سرشناس سینمای ایران در فیلمی که گفته می‌شد اثری خارج از جریان معمول فیلم‌سازی در ایران است، در نوع خود جالب توجه است. «صندلی خالی» که احتمالا حضورهای بین‌المللی موفقی را هم تجربه خواهد کرد، فیلمی کنجکاوی‌برانگیز به‌نظر می‌رسد.

 عیار 14

 کارگردان: پرویز شهبازی
بازیگران: محمدرضا فروتن، کامبیز دیرباز، پوریا پورسرخ، مهشید افشارزاده و مینا ساداتی

خلاصه داستان: طلافروش شهری کوچک با آمدن غریبه‌ای به دردسر می‌افتد و...

درباره فیلم: احتمالا یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های جشنواره امسال است؛ وسترنی ایرانی در فضایی بدون زمان و مکان با کاراکترهایی خاص و منحصر به فرد. شهبازی که با «نفس عمیق» تبدیل به فیلمساز محبوب منتقدان شد، حالا در مسیری کاملا متفاوت از آن فیلم حرکت کرده است. ترکیب بازیگران هم مثل خود فیلم عجیب به‌نظر می‌رسد.

کودک و فرشته

کارگردان: مسعود نقاش‌زاده
بازیگران: مونا احمدی، محمدرضا زادسرور، افشین ‌هاشمی، سیما خضرآبادی، سودابه بیضایی، قاسم زارع، شبنم مقدمی، مالک سراج، وحید نجفی شوشتری، علیرضا حسینی و حسین توشه

خلاصه داستان: این فیلم با مرور حوادث روزهای آغازین جنگ تحمیلی و سقوط خرمشهر به روایت قصه دو نوجوان به نام‌های بهنام و فرشته پرداخته که خانواده‌شان را در جریان حمله عراق به ایران و اصابت گلوله به خانه‌شان از دست داده‌اند.

درباره فیلم: مسعود نقاش‌زاده با سابقه سال‌ها تدریس در رشته سینما و مدیریت تولید، حالا اولین فیلم بلندش را جلوی دوربین برده است. او نزدیک به 2دهه پیش در فیلم «عروس»، دستیار افخمی بود. «کودک و فرشته» فیلمی درباره جنگ با محوریت کودکان است.

ملک سلیمان

کارگردان: شهریار بحرانی
بازیگران: امین زندگانی، ژاله علو، محمود پاک نیت، حسین محجوب، مهدی فقیه، ارژنگ امیرفضلی، علیرضا کمالی‌نژاد، الهام حمیدی، سید جواد طاهری، سیامک اطلسی، باقر صحرارودی، سیروس صابر و محمد جواد بخشی زاده

خلاصه داستان: این فیلم روایتگر داستان زندگی حضرت سلیمان است.

درباره فیلم: بلند ‌پروازانه‌ترین پروژه سال‌های اخیر سینمای ایران که بودجه‌ای هنگفت صرف تولیدش شده است. فیلم محصول فارابی است و دبیرجشنواره هم در نشست خبری‌اش از آن ستایش به عمل آورد. بحرانی «مریم مقدس» را در حوزه سینمای تاریخی در کارنامه دارد. «ملک سلیمان»  تولید دشوار و پرزحمتی هم داشت و از امیدهای اصلی جشنواره امسال است، به‌خصوص در رشته‌های فنی که گفته می‌شود فراتر از اندازه‌های معمول سینمای ایران است.

موش

کارگردان: شاهد احمدلو
بازیگران: شهرام حقیقت‌دوست، ماه‌چهره خلیلی، آتیلا پسیانی، یوسف تیموری و شاهد احمدلو

خلاصه داستان: موش مضمونی سیاسی دارد و مربوط به اوضاع سیاسی و اجتماعی عراق بعد از حمله نیروهای آمریکایی و انگلیسی و سقوط صدام است.

درباره فیلم: دو فیلم اول شاهداحمد‌لو، تولیداتی نازل از سینمای بدنه بودند؛ کوشش‌هایی برای تثبیت در سینمای گیشه که نشانی از استعداد احمدلو در فیلم‌های کوتاهش را نداشتند. «موش» که با سرمایه تلویزیون جلوی دوربین رفته، احتمالا محمل مناسبی برای مشاهده توانایی‌های احمدلو فراهم کرده است؛ از جمله تولیدات جنگی حاضر در جشنواره امسال که باید دید کارگردان جوانش آزمونی دشوار را چگونه طی کرده است.

می زاک

 کارگردان: حسینعلی لیالستانی
بازیگران: محمدرضا فروتن، باران کوثری، جمشید مشایخی، فاطمه معتمدآریا، داریوش ارجمند و علیرضا خمسه

خلاصه داستان: فیلم روایتگر داستان بچه‌ای است که می‌خواهد وارد این دنیا شود و فراز و نشیب‌های دنیا او را دچار چالش می‌کند.

درباره فیلم: حسینعلی لیالستانی از «بلندی‌های صفر» تا امروز که با «می‌زاک» به جشنواره فیلم فجر آمده، یک مسیر را طی کرده و یک تلقی از سینما را بازتاب داده است.
 فیلم‌های لیالستانی را با کاراکترهایی عجیب همراه با نما- فصل‌های طولانی و نوع خاصی از روایت به یاد می‌آوریم. حضور بازیگرانی چون فروتن، مشایخی، معتمد‌آریا، ارجمند و خمسه در ظاهری متفاوت، از ویژگی‌های بارز «می‌زاک» است.

 آخرین ساخته لیالستانی از جمله تولیدات معنا‌گرای جشنواره امسال است.

وقتی همه خوابیم

کارگردان: بهرام بیضایی
بازیگران: مژده شمسایی، علیرضا جلالی تبار، ‌حسام نواب صفوی، شقایق فراهانی، هدایت هاشمی، سحر دولتشاهی، سید مهرداد ضیایی، مجید مشیری، میرطاهر مظلومی، امیر کاوه آهن جان، حسین محب اهری، انوش فاطمی، سپهر گودرزی، محمدرضا ترابی، رضا دیلمی، محمد اطهری، بابک بیات، امیر خوش منش، مهدی تارخ، حمید محمدی و هوشنگ قوانلو

خلاصه داستان: فیلم درباره یک برخورد اتفاقی است.

درباره فیلم: بیضایی چند باری قصد داشت درباره سینما فیلم بسازد که جدی‌ترین‌شان «فیلم در فیلم» بود که تا آستانه فیلمبرداری هم پیش رفت ولی در نهایت به سرنوشت اغلب فیلمنامه‌هایش دچار شد. «وقتی همه خوابیم» فیلمی درباره مناسبات پشت پرده سینمای ایران است و می‌گویند بیضایی فیلمنامه آن را با الهام از اتفاقاتی که سر طرح ناکام «لبه پرتگاه» رخ داد، نوشته است. بازی حسام نواب صفوی در یکی از نقش‌های محوری جالب توجه است.

هفت و پنج دقیقه

 کارگردان: محمد مهدی عسگر پور
بازیگران: رضا کیانیان، رضا عطاران، تام نوامبر، ایزابل پاسکو، لیندا بوئنی، سونیا سوری، ملینا مورس، میشل بئاتکریکس، سوفیا ساتو، مروان مکتوف و ویکتور براتوویک

خلاصه داستان: این فیلم روایتگر ماجرای زندگی زن و مردی است که وجه مشترکشان مهاجر بودنشان است و براساس اتفاقاتی که رخ می‌دهد به دوراهی مرگ و زندگی می‌رسند.

درباره فیلم: مدیرعامل خانه سینما، یکی از کارگردانان حاضر در جشنواره امسال است که از فیلمش اطلاعات چندانی به بیرون درز نکرده است.
جز رضا کیانیان و رضا عطاران، بیشتر بازیگران «هفت و پنج دقیقه» را هنرپیشگان خارجی تشکیل می‌دهند.

عسگر‌پور پیش از این 3 فیلم بلند ساخته بود که هیچ کدام ربطی به یکدیگر نداشتند؛ اتفاقی که گویا در مورد «هفت و پنج دقیقه» نیز تکرار شده است.

کد خبر 73908

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز