محمدرضا در اوایل جوانی که برای تحصیل به مدرسه له‌روزه سوئیس رفته بود، عاشق یکی از مستخدمه‌های مدرسه شد و پس از برقراری ارتباط، دخترک را حامله کرد.

بهاره خسروی

به گزارش همشهری آنلاین،محمدرضا با کمک فردوست با پرداخت پول از آن دخترک خواست‌ تا سقط جنین و مدرسه را ترک کند. رضاشاه پس از بازگشت محمدرضا از سوئیس به ملکه مادر سفارش کردکه برای جلوگیری از رابطه محمدرضا با زنان ناباب، یک خانمی برای او به دربار بیاورند. درباریان برادرزاده ساعد مراغه‌ای را که زن مطلقه‌ای به نام فیروزه بود با پرداخت ماهانه سیصد تومان به دربار آوردند و تا ازدواج محمدرضا و فوزیه با او بود.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

خیانتی که منجر به طلاق شد

هوسرانی‌های شاه | نخستین گام‌ها در مسیر فساد اخلاقی


شاه پس از ازدواج با فوزیه همچنان به روابط نامشروع خود ادامه می‌داد و همین امر موجب شد تا «ملکه فوزیه از ماجراهای عاشقانه او خشمگین» شود. شاه با حضور فوزیه، عاشق دختری به نام «پری دیوسالار» شد. او که هنوز به تشریفات اسکورت مبتلا نشده بود، با یک دستگاه اتومبیل به منزل دخترک می‌رفت.با شیطنت «ارنست پرون» موضوع به اطلاع فوزیه رسید. پرون، فوزیه را سر قرار برد و وقتی محمدرضا از خانه دیوسالار بیرون آمد، او را مشاهده کرد. فوزیه نیز به تلافی خیانت شاه با تقی امامی دوست شد که اختلافات شاه و فوزیه از آن پس شدت گرفت و سرانجام منجر به طلاق شد.

ازدواج ناکام با ثریا در سال ۱۳۲۹

هوسرانی‌های شاه | نخستین گام‌ها در مسیر فساد اخلاقی


شاه با تداوم حکومت پهلوی‌ها و لزوم داشتن ولیعهد ناچار شد در سال۱۳۲۹ با ثریا ازدواج کند، اما این ازدواج پس از ۷ سال ثمری برای دودمان پهلوی نداشت و ثریا نیز از دربار رانده و مطلقه شد. پس از جدایی شاه از ثریا، زندگی عشقی شاه رونق گرفت و به قول ویلیام شوکراس، شاه یک بار دیگر الواطی‌هایش را از سر گرفت.


معشوقه‌ای به‌نام پروین غفاری

هوسرانی‌های شاه | نخستین گام‌ها در مسیر فساد اخلاقی


شاه در این دوره از زندگی‌اش «حتی آپارتمان‌هایی در تهران دست و پا کرد تا بتواند با زنان جوان خلوت کند.» معروف‎ترین معشوقه شاه در این دوره، پروین غفاری بود. پروین غفاری،«۱۷-۱۶ساله، مو بور، زیبا و بلندقد»، دختر میرزاحسین غفاری‌همدانی، یکی از کارمندان مجلس شورای ملی بود.
فردوست یک روز در باشگاه افسران با او و مادرش آشنا شد و چون سلیقه شاه را می‌دانست او را به شاه معرفی کرد. سرانجام با دلالی فردوست، ترتیب ملاقات وی با شاه در سرخه حصار داده شد. پروین غفاری کم‌کم به دربار راه یافت و در حال و هوای ملکه شدن، از شاه حامله شد. اما شاه او را مجبور کرد تا توسط پروفسور عدل، دوست شاه، سقط جنین کند. شاه پس از بهبود پروین، خانه‌ای در خیابان کاخ، نزدیک کاخ مرمر، برای او خرید تا به او نزدیک‌تر باشد.

سرانجام پس از مدتی پروین از چشم شاه افتاد و از دربار رانده شد. پروین غفاری پس از پیروزی انقلاب اسلامی خاطرات خود را در کتابی به نام «تا سیاهی...» منتشر کرد. او در این کتاب نشان می‌دهد که «شاه چقدر موجود جلفی بوده، تا آنجا که خود به تنهایی در خیابان‌ها به‌دنبال شکار دختران می‌افتاده است.» شاه، کار را به حدی رسانده که چندبار از دیوار خانه پروین بالا رفته است. او دوره بعد از طلاق فوزیه را چنین ترسیم می‌کند: «در تهران آن روزگار شایع بود که برای شب‌های تنهایی او دخترانی زیبا را شکار کرده و به دربار می‌برند. حتی نام دختری ایتالیایی به نام «فرانچیسکا» در لیست معشوقه‌های شاه بود.»

 در هوس ستاره‌های سینمای آمریکا

شاه در این دوره علاوه بر مراوده با میهمانداران موطلایی اروپایی به عشق دختران آمریکایی نیز مبتلا شده بود. «در مسافرت‌هایش به آمریکا هم زن‌های متعددی را می‌دید که دولو به او معرفی می‌کرد.» شاه کم‌کم عاشق ستاره‌های سینما و ملکه‌های زیبایی می‌شد و با هزینه‌های سرسام‌آور به مراد می‌رسید. ارتشبد فردوست که خود یکی از دلالان فساد محمدرضا بود، می‌گوید: «در مسافرت شاه به نیویورک من ۲ نفر را به محمدرضا معرفی کردم، یکی گریس کلی بود که در آن زمان آرتیست تئاتر بود و ۲ بار با او ملاقات [کرد] و محمدرضا به وی یکسری جواهر به ارزش حدود یک میلیون دلار داد. این زن بعدا همسر پرنس موناکو شد... نفر دوم یک دختر آمریکایی ۱۹ساله بود که ملکه زیبایی جهان بود... چندبار با محمدرضا ملاقات کرد و به او نیز یکسری جواهر داد که حدود یک میلیون دلار ارزش داشت.» معروف‌ترین معشوقه شاه در این دوره «گیتی خطیر» بود که در آستانه ازدواج با فرح «حدود یک میلیون تومان پول نقد و همین حدود جواهر به او داده شد و راهی رم شد.»

گیلدا چگونه به دربار راه یافت؟

گیلدا، دختر سرلشکر آزاد، یکی از افسران نیروی هوایی اصفهان بود. در سفری که شاه به اصفهان رفت سخت شیفته او شد و او را با خود به تهران آورد. مادر محمدرضا، داستان گیلدا را چنین تشریح می‌کند: «در سال۱۳۵۱ سرلشکر آزاد برای اینکه «خودش را به محمدرضا نزدیک کند»، از دخترش استفاده کرد. او را هنگام سفر محمدرضا به اصفهان با خود آورد و در هواپیما کنار محمدرضا نشاند و محمدرضا را خام خودش کرد. محمدرضا چنان شیفته او شد که «نمی‌توانست در برابر خواهش‌های او نه بگوید»، شاه نام او را به‌خاطر موهای طلایی‌اش، طلا گذاشت.

 

کد خبر 738986

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 87
  • سام IN ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    93 26
    طرف پادشاه بوده،همین که حرم‌سرا نداشته...خودش کلی هست
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
      15 52
      طرف غلط کرده پادشاه ... برای همین سرطان گرفت مرد
  • amir IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    56 11
    چیزی دیگه ای ندارید بگید زدیین تو جاده خاکی
    • ایرانی IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      0 6
      چیزی نبوده؟! فساد جنسی و اخلاقی، فساد مالی و دزدیها، غارت بیت المال و...... که به گفته خود درباریان و اطرافیان شاه بوده از شمارش و رقم خارجه.
  • خاوبه IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    15 59
    خاندان کثیف
  • مجید عرفانی IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    73 14
    من طرفدار شاه نیستم و ضد انقلاب هم نیستم... کسی که این متن را نوشته امیدوارم پس از مرگش همین طور که به یک شخص دیگر چنین تهمت‌های ناروا و بی اصول وارد کرده به او تهمت بزنند و خار و بدنامش کنند... چقدر پست هستید که برای پول درآوردن و شغل کثیفتان این گونه دروغ پخش می کنید... این پولی که در می‌آورید چه ارزشی دارد؟؟ متاسفم برای ....
    • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      2 2
      توطرفدار هر کسی میخای باش. این یک واقعیت است برو کتاب خاطرات فردوس یا دیگر عوامل شاه را بخوان روزنامه دروغ میگه خود فردوسم دروغ میگه
    • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      1 3
      مجید دلبندم واقعیت داره دروغ نیست. تو طرفدار ربع پهلوی هستی دروغ میگی
    • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      1 3
      چرا شبکه انتر نشنال را نفرین نمیکنی یا علی کریمی که هرروز هزاران دروغ میگن. مگر علی کریمی با دروغهایش جوانان ما را به کشتن نداد چرا نفرین نمیکنی. چرا آمریکا را به خاطر تحریم ایران که به بچه های پروانه ای پانسمان نمی‌رسد نفرین نمیکنی. یگ کلکی داری تو هم از غماش همان شاه هستی بر پدر و مادر وطن فروش لعنت
    • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      2 2
      دروغ میگی طرفدار شاه هستی احتمالا بهت گفته وقتی اومدم ایران بهت پست میدم با بند پوسیده اون تو چاه نرو. او زیاد خواب میبینه. اگر میگی دروغه برو تاریخ بخوان برو خاطرات سفیر آمریکا را بخوان
  • شهرام CA ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    52 13
    ما که از این عکس ها لذت می بریم، ....
  • علی IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    3 1
    خاوری چی شددددددددد
  • ناشناس IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    1 1
    یک سوال چرا آمریکا شاه را راه نداد و مجبور شد بره مصر
  • وطن IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    0 3
    برید کتاب خاطرات خواهر شاه اشرف را بخوانید خیلی جالبه. کلا خانوادگی اهل همه نوع کثافت کاری بودند
  • داود IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    1 1
    این خاطرات در دو جلد کتاب نوشته شده و همش خاطرات فردوست با شاه بوده که از کودکی با محمد رضا بزرگ شده ودر کنارش بوده
  • استاد FR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    0 5
    پسرش هم مثل خودش ..... فاسده .