رئیس جمهور با بیان اینکه افزایش قیمت دلار دلایل مختلفی دارد، گفت: همچنان‌که اغتشاشات کسب و کار مردم را دچار مشکل کرد، یک علامت بد و نااطمینانی به بازار داد که حتماً در قیمت دلار تأثیر داشته است.

سید ابراهیم رئیسی

به گزارش همشهری آنلاین، سید ابراهیم رئیسی در گفتگوی زنده تلویزیونی در رابطه نوسانات بازار ارز گفت: بانک مرکزی ما قیمت ۲۸۵۰۰ تومان را برای ارز نیمایی اعلام کرده که علی‌القاعده ملاک برای همه خواهد بود. هم‌اکنون حدود ۹۰ درصد نیاز کشور با ارز نیمایی تأمین می‌شود و اگر این به صورت کامل برای همه تولیدکنندگان و واردکنندگان انجام شود، یک ثبات ایجاد می‌شود تا شاهد این نوسانات قیمت‌ها نباشیم.

رئیسی تصریح کرد: افزایش قیمت ها مثلا در گوشت قرمز به خاطر قاچاق کالا به کشورهای همجوار هم هست و بخشی از آن به خاطر عدم عرضه است، برخی دامداران نیز به این خاطر که امکان دارد قیمت بالا برود، دام‌شان را عرضه نمی‌کنند که همین موجب افزایش قیمت هم می‌شود.

وی اضافه کرد: دولت به دنبال این است و بنده نیز این را به صورت روزانه دنبال می‌کنم که ثبات در سفره مردم ایجاد شود و این نوسانات به نفع هیچ کس نیست. قبل از همه ما از افزایش قیمت‌ها رنج می‌بریم و نسبت به این مسئله بی‌اطلاع نیستیم. در زمان تصویب در مجلس زیرساخت‌های شروع کالابرگ وجود نداشت و این را تمام دوستان مجلس می‌دانستند و این کار چند ماه پیش در دولت شکل گرفت. در آن موقع اگر عرض ۴۲۰۰ تومانی حذف نمی‌شد، اثرات تورمی زیادی داشت.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار دلایل مختلفی دارد، گفت: همچنان‌که اغتشاشات کسب و کار مردم را دچار مشکل کرد، یک علامت بد و نااطمینانی به بازار داد که حتماً در قیمت دلار تأثیر داشته است و این یکی از جهات مؤثر در افزایش قیمت دلار است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: انتظارات تورمی که در قیمت دلار وجود دارد، حتماً در قیمت‌گذاری آن تأثیر دارد، ما ذخایر ارزی خوب و قابل اطمینان داریم و هیچ نگرانی از این زمینه نداریم و فروش نفت داریم و پول آن وصول می‌شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات چند درصد ارزی که در بازار آزاد معامله می‌شود، بر بیش از ۹۰ درصد که در بازار نیمایی معامله می‌شود، سایه می‌اندازد، ما می‌خواهیم قیمت بازار آزاد را مدیریت کنیم تا با قیمت بازار نیمایی برسد.

وی تأکید کرد:‌ علی‌رغم همه کنترل‌هایی که وجود داشته در چهل و چند سال اخیر همواره بازار آزاد وجود داشته، اما همه تولیدکنندگان موظفند که منابع ارزی خود را از بانک مرکزی تأمین کنند و با کنترل بانک مرکزی، قیمت ارز بانک مرکزی غالب می‌شود و قیمت‌های بازار آزاد کنار می‌روند.

کد خبر 738895
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 98
  • نظرات غیرقابل انتشار: 131
  • فاطمه IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    از وقتی ارز ۴۲۰۰ رو حذف کردین این فاجعه افزایش قیمت ها بوجود آمد اصلا مثل اینکه تو این کشور نیستی رییسی
  • علی IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    180 6
    خیلی رنج نکشید یهو صورتتان چروک میشه ها؟؟؟؟؟مامردم سختیها راتحمل میکنیم این صدسال میگذره؟؟؟
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    144 2
    پس اونجوره الفاتحه
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    120 4
    الکی میگییییییییی
  • کامبیز IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    130 6
    قطعا فقط شعار و درحد حرف هست.چطور میشه رئیس جمهور مملکت از کاهش نرخ ارز خبر بدهد و مدیرانخودرو در عرض دو ماه سه بار به بهانه افزایش قیمت دلار ،قیمت محصولاتش را بطور نجومی افزایش دهد؟! پس احتمالا اگر،گفتم اگر هم قیمت دلار کاهش یتبد قیمت تمام کالاها به بهنه افزایش نرخ دلار بالا میرود و بعد هم ثابت میماند چون هیچوقت به نفع مردم تصمیماتی گرفته نشده است.
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      101 2
      همش وعده
  • ناشناس IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    122 3
    واقعا تاسف برانگیز هست که میگند ما رنج میکشیم .قشر ضعیف و حقوق بگیر له میشه .والله اگر یک روز جای کارگر بودی و شرمنده زن بچه ات میشدی میفهمیدی. همون ده درصد ارز که چهل به بالاست روی همه چیز تاثیر گذاشته .اگر تاثیر ندارد بفرمایید سوداگران را اعدام کنید .الان بفرمایید مسکن رو برگردانید به ۱۴۰۰نه به پنج سال پیش .تورم روی همه چیز تاثیر گذاشته ...باید برجام رو امضا کنید تا کمی ثبات در کشور برقرار بشه
  • بی نام IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    136 4
    خدا وکیلی دست از جیب مردم بردارید....اما واگر دیگه کاری رو درست نمیکنه....
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    44 13
    مطمئن باشید این وعده عملی خواهد شد ارز نیمایی به قیمت ارز آزاد میرسد
  • علی دوستی IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    46 4
    تفکرات نادرست و منفی کردن و نگه داشتن بازار سرمایه و بازی دادن سهامداران طی ۳ سال باعث شد مردم به سمت ارز و سکه و طلا و خودرو و ملک و انبار کردن کالا ها روی بیاورند زیرا کالاها رشد عالی می کرد و بورس هر روز منفی
  • سهند IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    27 87
    حالم از مردمی که فقط آیه یاس هستند بهم میخوره این سید اومده گند روحانی رو جمع کنه عوض دستت درد نکنه هست؟ اونموقع که میگفتید تا ۱۴۰۰ با روحانی فکر این روزارو میکردید...
  • وحید IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    33 58
    اشتباه فرمودن باید میگفن نیمایی با آزاد یکی شه
  • ستاری IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    37 3
    ۳ سال پیش یک سهم مرتبط به تولید شهر اصفهان را خریدیم زمانی که دلار فقط ۵ تا ۶ هزار تومان بود هر سهم را حدودا ۹۰۰ تومان خریدیم حالا دلار شده ۴۴ هزارتومان و سهم هم بدون هیچگونه افزایش سرمایه شده ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان واقعا با سرمایه مان چکار کردند قیمت خودرو بیش از ۱۰ برابر در طی ۳ سال رشد کرده قیمت مسکن بیش از ۲۰ برابر در پردیس و رباط کریم و.......قیمت روغن خودرو بیش از ۱۰ برابر امروز سرمایه مان در بورس بی ارزش شده است