سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده فوتبالیست‌های نوجوان گفت: پرونده‌ای در دادسرای عمومی مشهد تشکیل شده و در مرحله تحقیقات است‌ اما این اطلاع را می‌دهیم که هیچ تجاوزی صورت نگرفته است.

مسعود ستایشی - سخنگوی قوه قضاییه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، نشست خبری مشترک مسعود ستایشی؛ سخنگوی قوه قضائیه و محمد کاظمی‌فرد؛ معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه، امروز سه‌شنبه ۱۱ بهمن برگزار شد.

ستایشی در آغاز این نشست خبری با بیان سخنانی با تبریک ۴۴مین سالگرد دهه فجر انقلاب اسلامی و ورود امام به میهن، انقلاب اسلامی را مردمی‌ترین انقلاب قرن دانست و گفت: ایام ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال ۵۷ فصل تعیین‌کننده حرکت عدالت‌خواهانه و ظلم‌ستیزانه ملت ایران به‌رهبری امام بود و ملت ۴۴ سال است بر آزادگی خود ایستادگی دارند.

وی افزود: آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی و حرکت تمام اجزای حاکمیت بر پایه رأی و البته تمسک به ارزش‌های اسلام، از ارکان بی‌بدیل انقلاب اسلامی است که ملت ایران اسلامی همچنان به‌دنبال تحقق آن هستند؛ ملت ایران در سال ۵۷ یکدست و یکپارچه بود و امروز هم هرگونه حرکت خلاف اتحاد ملی مورد قبول واقع نمی‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: دشمنان ۴۴ سال است که در خواب و خیال خود وعده می‌دهند که انقلاب، سالروز پیروزی خود را جشن نخواهد گرفت و برای آن میلیاردها دلار هزینه کرده‌اند اما ملت ایران با طراحی‌های دشمن همراهی نکردند و این رمز موفقیت ملت است.

وی تأکید کرد: آرمان انقلاب اسلامی آرمان ملت‌های تحت ظلم مقابل قلدری‌های استکبار است که منافاتی با رفاه‌طلبی و رفع تبعیض ندارد. ملت ایران برای تحقق این اهداف ۴۴ ایستادگی کرده و از جان هزینه داده است و انتظار دارد کوتاهی از سوی مسئولان صورت نگیرد، قوه قضائیه هم بر اساس وظایف قانونی خود این اطمینان را می‌دهد در دوره تحول و تعالی تحقق عدالت برای همگان را پیگیری کند.

ستایشی در ادامه گفت: قوه قضائیه درصدد است با تمام توان و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها با اقدامات خود تمام ملت عزیز و بزرگوار ایران را شاد کند و بیش از پیش موجبات افزایش وحدت و ارتقای اعتماد عمومی را محقق سازد.

وی ادامه داد: در مقطع فعلی قوه قضائیه به جایی رسیده است که با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، محدوده مکانی و زمانی دسترسی به خدمات قضائی برداشته شده است و در کل گستره جغرافیایی کره زمین و تمام ساعات شبانه‌روزی از طریق پنجره واحد قوه قضائیه امکان دسترسی به خدمات حقوقی فراهم شده است.

ستایشی تصریح کرد: به‌لحاظ محتواها، قالب‌ها و رسیدگی‌های دقیق به مقالات و کثرت مقالات، برگزاری جشنواره آرای برتر به تأخیر افتاد اما به‌میمنت دهه فجر، اختتامیه نخستین دوره جشنواره نقد برتر قوه قضائیه ۱۹ بهمن با حضور مسئولان دستگاه قضا برگزار و طی آن از برگزیدگان تقدیر خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه درباره اجرای فرامین مقام معظم رهبری که در دیدار با رئیس و مسئولان ارشد دستگاه قضا به مناسبت هفته قوه قضائیه انجام شده بود، گفت: ما برای اجرای فرامین و رهنمودهای مقام معظم رهبری اقداماتی را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه قوه قضائیه مطالبات مقام معظم رهبری از خود را مغتنم دانسته است، گفت: قرارگاهی به ریاست معاونت اول قوه قضائیه برای اجرای فرامین رهبری تشکیل شد. این قرارگاه تاکنون ۸۳ مصوبه عملیاتی داشته است و ۵۴ درصد از این مصوبات به طور کامل اجرا شده یا در حال اجراست و دو هفته برای اجرای هر مصوبه زمان در نظر گرفته شده است. همچنین این فرامین در ۵ کارگروه تخصصی برای اجرای مطالبات در حال اجرا هستند.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه درباره آزمون وکالت گفت: مطابق مادتین ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور مجوزها، کانون‌های وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضائیه باید آزمون وکالت را هر سال توسط سازمان سنجش برگزار کنند اما با توجه به فشردگی و اجرای دقیق مقررات و هماهنگی‌های بین‌بخشی، آزمون کارآموزی وکالت ۱۴۰۱ کانون وکلا برگزار نشده است.

وی افزود: آزمون‌های وکالت مرکز وکلا در ۲۳ اردیبهشت و کانون‌های وکلا در ۳۰ تیر ۱۴۰۱ با نظارت معاونت حقوقی قوه قضائیه برای سنجش اجرای قانون تسهیل برگزار شدند؛ مقرر شده است آزمون وکالت ۱۴۰۲ کانون‌های وکلای دادگستری در ۱۳ مرداد و آزمون مشترک کارشناس رسمی مرکز وکلا و کانون کارشناسان رسمی در اوایل ۱۴۰۲ برگزار شود.

سخنگوی قوه قضائیه اقدام اخیر پارلمان اروپا برای قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی را نابخردانه توصیف کرد و گفت: این اقدام فاقد ضمانت اجرایی و قانونی است و حتی شورای اروپا هم آن را نپذیرفته است اما نمی‌توان از این اقدام چشم‌پوشی کرد. سپاه، نیروی رسمی نظامی کشور و بر اساس قانون اساسی کشور و متکی به دل‌های مردم عزیز کشورمان است. تعجب‌آور این که اتحادیه اروپا مدعی قانون‌گرایی‌اند اما خلاف نص صریح قوانین بین‌المللی اقدام کردند.

ستایشی اضافه کرد: به‌نظر می‌رسد پارلمان اروپا به‌جای تروریست اعلام کردن ارتش و نیروی نظامی کشور مستقل، باید جلوی گروهک تروریستی منافقین می‌ایستاد که با تهییج این گروهک تصمیم نابخردانه را گرفت در حالی که منافقین پدر گروهک‌های تروریستی منطقه مانند داعش است.

وی‌ تأکید کرد: قوه قضائیه با محکومیت این اقدام نمایشی و نابخردانه، تمامی تمهیدات لازم و مقتضی را برای پیگیری حقوقی و قانونی این اقدام از طریق معاونت امور بین‌الملل و ستاد حقوق بشر و وزارت امور خارجه اندیشیده است و به‌زودی اجرایی خواهد شد.

منتظر اخبار خوش درباره هوشمندسازی و استفاده از ابزارهای الکترونیکی باشید

سخنگوی قوه قضائیه سپس درباره اجرای سند تحول و تعالی که از وعده‌های رئیس دستگاه قضاست، گفت: اقدامات فناورانه در قالب سند تحول و تعالی قوه قضائیه صورت می‌گیرد که برنامه‌ریزی و راهبرد و چالش و اهداف در آن احصا شده است و بر اساس آن کارها دنبال می‌شود.

وی افزود: ۵۰ درصد سند تحول برای اجرا نیازمند فناوری و حضور عالمانه و ویژه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه است. این مرکز با برنامه‌ریزی دقیق در پی اجرای سند تحول قضائی است.‌ در سند تحول، فناوری اطلاعات نه‌فقط یک ابزار بلکه به‌عنوان یک پیشران دیده شده است و در هفته قوه قضائیه اخبار خوشی درباره هوشمندسازی و استفاده از ابزارهای الکترونیکی و ارتباطات دیجیتال اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در ادامه محمد کاظمی‌فرد؛ رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در تکمیل این پرسش گفت: پایه و اساس سند تحول بر اساس فناوری دیده شده است. ما در اجرای سند تحول، زمان‌بندی را رعایت کردیم و برنامه کوتاه‌مدت صددرصد انجام شده است و در برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت مطابق با زمان‌بندی حرکت می‌کنیم.

وی با طرح این پرسش که "ماحصل این اتفاقات چیست؟" گفت: فناوری اطلاعات در دو بعد زمان و مکان کار می‌کند و دیگر محدود به جغرافیای خود نیستیم و هموطنان در خارج هم می‌توانند از خدمات قضائی استفاده کنند و استفاده از خدمات در هر لحظه از شبانه‌روز ممکن است.

وی ادامه داد: تمامی ۲۸ خدمت پنجره واحد قضائی توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضائی و کلانتری‌ها و محاکم به مردم و وکلا و کارشناسان ارائه می‌شود. ۸۰ درصد جلسات تحقیق و رسیدگی زندانیان الکترونیک است و اجرای احکام با توجه به برنامه‌های فناورانه تسریع بخشیده شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با تأکید بر فعالیت این مرکز در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: امسال ۱۵۱ میلیون داده ارسال و دریافت کرده‌ایم و در این مسیر با بیش از ۱۴۰ دستگاه در تعامل هستیم که حجم مبادلات را نشان می‌دهد.

کاظمی‌فرد درباره ملاقات مجازی خانواده زندانی با زندانی گفت: خانواده زندانی با چالش‌هایی مواجه هستند که یکی از آنها ملاقات است مخصوصاً اینکه زندانی در استان دیگری محبوس باشد. ما در دفاتر خدمات الکترونیک قضائی در ۱۵ استان کشور امکان ملاقات را فراهم کردیم که خانواده‌ها می‌توانند با هماهنگی با زندان، این ملاقات را انجام دهند.

وی درباره تسریع اجرای احکام گفت: فرایند رسیدگی که شروع می‌شود یکی از مهم‌ترین موضوعات پاسخ به استعلامات است و قاضی می‌خواهد به‌صورت لحظه‌ای از داده‌ای اطلاع داشته ‌باشد و ما ۲۵ وضعیت استعلام را در اختیار قاضی گذاشته‌ایم تا در چند دقیقه نتیجه برخی استعلامات را دریافت کند. به‌زودی هم امکان برخط کردن مسدودی‌ها از جمله حساب و سند و... فراهم خواهد شد.

در پرونده فوتبالیست‌های نوجوان هیچ تجاوزی صورت نگرفته

ستایشی درباره پرونده فوتبالیست‌های نوجوان گفت: پرونده‌ای در دادسرای عمومی مشهد تشکیل شده و در مرحله تحقیقات است‌ اما این اطلاع را می‌دهیم که هیچ تجاوزی صورت نگرفته است.

وی همچنین گفت: مربی فوتبال که نام او مرتبط با پرونده مطرح شده است، شکایتی با عنوان نشر اکاذیب به قصد تشویق اذهان عمومی و افترا علیه ۲ تن از خبرنگاران مطرح کرده است. هر کسی حق دارد که مستند و مستدل به دادگستری مراجعه کند و دستگاه قضائی حسب وظیفه ذاتی خود و طبق مقررات موضوعه به شکایت‌ها و دعاوی رسیدگی می‌کند.

تکذیب بازداشت وزیر دولت روحانی

سخنگوی قوه قضائیه بازداشت وزیر دولت روحانی در پرونده علیرضا اکبری، جاسوس اعدامی که اخیراً از سوی یکی از نمایندگان مجلس عنوان شده بود را تکذیب کرد.

کد خبر 738717

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    18 1
    حسن روحانی که از بورس هزاران میلیارد تومان اختلاس کرد چرا محاکمه و مجازات نمیشه؟!!!!!!!!!!
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    19 3
    از قوه قضاییه خبر خوش مگه میشه
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    23 5
    ... فقط بلده خبرنگاران را بازداشت کنه
  • US ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    9 2
    ایشان چه شباهت زیادی به چرچیل دارند
  • US ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    38 1
    با اعلام جرم بر علیه مسئولان بی عمل و محاکمه و مجازات عادلانه ی آنها که باعث فقر و عقب افتادگی مملکت شده اند ملت را شاد کنید اگر میتوانید.....
  • سعید IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    9 0
    بابک چی شدپس کو پس کجاس