مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

گروه اجتماعی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر کردند زنان درصورت فرزنددار بودن زوج از یک هشتم قیمت اموال منقول و یک هشتم قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان ارث ببرند

در جلسه علنی مجلس و به‌منظور تامین نظر شورای نگهبان طرح اصلاح موادی از قانون مدنی تصویب شدکه بر این اساس، ماده 946 و 948 قانون مدنی اصلاح شد.

نمایندگان با اصلاح ماده 946 قانون مدنی مصوب 1307 مقرر کردند زوج از تمام اموال زوجه ارث ببرد و زوجه درصورت فرزنددار بودن زوج یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان ارث ببرد. درصورتی که زوج هیچ فرزندی نداشته باشد، سهم زوجه یک چهارم از کلیه اموال به‌ترتیبی که گفته شد، خواهد بود.

براساس ماده 946 قانون مدنی پیش از اصلاح آن، زن فقط از اموال منقول ارث می‌برد و در اموال غیرمنقول نیز فقط از قیمت ابنیه و اشجار ارث می‌برد و از زمین ارثی به او نمی‌رسید.  همچنین نمایندگان با اصلاح ماده 948 این قانون مقرر کردند هر گاه ورثه از ادای قیمت امتناع کنند زن می‌تواند حق خود را از عین اموال استیفا کند. نمایندگان همچنین ماده 947 این قانون را حذف کردند.

این طرح در جلسه علنی 17 آذرماه امسال نیز در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح شد اما نمایندگان به‌دلیل وجود ابهام، آن را به کمیسیون قضائی و حقوقی بازگردانده بودند.

این کمیسیون نیز پس از استفتا از رهبر معظم انقلاب و اطلاع از نظر ایشان مواد یاد شده از قانون مدنی را اصلاح کرد.این اصلاحیه با 169 رای موافق، 2 رای مخالف و7رای ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر به تصویب رسید

کد خبر 73867

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز