دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵ - ۰۷:۲۶
۰ نفر

ترجمه- مریم دری‌منش: خوزه آنتو ره‌یس در دوران ورزشی خود و تنها در سن 23 سالگی در دو باشگاه بزرگ اروپا بازی کرده است:

 آرسنال لندن و رئال مادرید. وی در جام جهانی نیز به همراه تیم ملی اسپانیا حاضر بود. گرچه روند زندگی این آندلسی جوان بسیار شتابان است، معذلک خودش می‌داند که راه موفقیت چندان هم ساده نیست.


این بازیکن که به تازگی از بند مصدومیت در پای راستش رها شده، پس از یک جلسه تمرین با رئال مادرید گفت‌وگویی با سایت فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) انجام داده است که می خوانید.

 پس از بازگشت به لیگ اسپانیا بسیار آرام و راضی به نظر می‌رسید.
ره‌یس با لبخندی تصریح می‌کند: «در مادرید احساس می‌کنم در خانه هستم. برای من خیلی مهم است که توانستم به اسپانیا بازگشته و در رئال مادرید بازی کنم. زندگی در انگلیس با زندگی در اینجا به سادگی قابل مقایسه نیست.

مهاجم کناری رئال  که در 16 سالگی اولین بازی خود در لالیگا را برای اف.ث.سویا انجام داد، چند ماه پس از 20 سالگی به انگلیس نقل مکان کرد.
«آن زمان رفتن از سویا برایم آسان نبود. در آن تیم احساس بسیار خوبی داشتم و خیلی خوب با تیم هماهنگ شده بودم. به همین خاطر نمی‌خواستم از آنجا بروم،اما بازی در لیگ انگلیس خودش یک تجربه خوب و زیبا بود.»


ره‌یس در دوره زمانی 2004-2003 پیشنهاد اغواکننده و پرمنفعت آرسنال را نمی‌توانست رد کند، ابتدا در تیم توپچی‌ها خوب ظاهر نشده  و شروع بدی در آنجا داشت. اولین گل وی هم گلی بود که در یک دیدار از سری مسابقات جام حذفی انگلیس در مقابل اف.ث. میدلزبورو وارد دروازه خودی کرد. اما کم کم اوضاع رو به بهبودی رفت. به مرور زمان در بازیهای بیشتری حضور پیدا کرد و با استعداد فوق‌العاده‌اش سهم مهمی در موفقیت‌های تیمش داشت.


خوزه ره‌یس با نگاهی به دوران باارزشی که در لیگ برتر سپری کرده می‌گوید: «اصلاً پشیمان نیستم، در انگلیس چیزهای زیادی یاد گرفتم: انضباط، سیستم کاری متفاوت و ... 

 در لیگی به قدرت لیگ انگلیس چیزهای زیادی می‌توان فرا گرفت. لیگ برتر کاملاً‌ متفاوت از لیگ اسپانیاست، در آنجا بیشتر تأکید بر روی قدرت بدنی است و در بازیها برخورد و درگیری زیادی وجود دارد. اما در اسپانیا بیشتر توجه به بازی با توپ و کیفیت بازی است.»


ره‌یس با وجود تجربه بسیار زیادش نتوانست به راحتی با سبک زندگی در انگلیس کنار بیاید و یکی از دلایل ترک آن کشور نیز همین بود. خودش می‌گوید: «روحیات من با زندگی در لندن اصلاً‌ جور درنمی‌آید. آنجا خیلی زود هوا تاریک می‌شود و مغازه‌ها و فروشگاه‌ها خیلی زود تعطیل می‌شوند. اگر یک فوتبالیست احساس خوبی نداشته باشد در زمین فوتبال همه متوجه خواهند شد. آن وقت یک تغییر آب و هوایی لازم به نظر می‌رسد.»


وی همین کار را هم کرد. تصمیم گرفت از آرسنال جدا شده و برای ادامه فوتبالش به کشور دیگر برود. در آن موقعیت دو باشگاه بزرگ اسپانیا بر سر استخدام وی به رقابت پرداختند. او هم تمام جوانب را با کمک استعداد ذاتی‌اش در نظر گرفت تا از انتخاب تیم آینده‌اش پشیمان نشود. در نهایت هم پیشنهاد بازی در رئال مادرید را پذیرفت. گرچه رئال چهارمین سال بدون کسب عنوان را می‌گذرانید، ره‌یس سویایی تصمیم گرفت در این تیم که همیشه برایش دارای جاذبه خاصی بود بازی کند.


او در مورد تصمیمش می‌گوید: «وقتی قرارداد را امضا کردم، رئال مادرید تیمی نبود که عنوانی را یدک بکشد، اما در اینجا کادری وجود دارد که می‌تواند تضمین قهرمانی در هر تورنمنتی باشد. برای همیشه رئال بهترین باشگاه اروپا بوده و من خیلی خوشحالم که می‌توانم در اینجا بازی کنم.»


پستی‌ها و بلندی‌های رئال‌مادرید جدید
رئال‌مادرید جدید تحت رهبری فابیو کاپلو در فصل جدید شروعی استثنایی و غیرمعمول داشت که شکست مایوس‌کننده یک بر صفر مقابل گتافه در لیگ، پیروزی‌های چشمگیر و متقاعد‌کننده (مثل پیروزی دو بر صفر مقابل بارسلونا در لیگ) و نیز تساوی بی‌ارزش یک بر یک مقابل تیم دسته سومی اسیفا در جام حذفی از آن جمله است.


ره‌یس در این باره اظهار می‌دارد: «نباید زیاد‌ ‌روی بازیهای حذفی حساب باز کرد و آنها را ملاک عمل تیمها دانست چون واقعاً‌ در این مسابقات انجام یک فوتبال خوب خیلی دشوار است. اما تیم راه خود را پیدا کرده است و ما امیدواریم که بتوانیم در این مسیر باز هم جلوتر برویم. در مقابل گتافه هنوز تیم ما خود را پیدا نکرده بود، اما پس از آن در برابر استه‌وا بخارست و بارسلونا نمایش‌های خوبی داشت.»


آنتونیو ره‌یس در پاسخ به این سؤال که آیا بازیکنان امیدوارند که پس از چند سال عدم موفقیت و عدم کسب عنوان بتوانند پایانی را برای این سالها رقم بزنند؟ با قاطعیت گفت: «بدیهی است. آن هم با این تیم. ما انگیزه بالایی داریم و مطمئنیم که امسال را با کسب عنوان قهرمانی به پایان خواهیم برد.»

  ره‌یس در مورد این که چه تیم‌هایی بزرگترین رقیب آنها برای قهرمانی در لیگ اسپانیا می‌باشند پاسخ داد: «بارسلونا و والنسیا بزرگترین رقبای ما در لیگ فعلی هستند. گرچه من روزهای تار و سیاه رئال را تجربه نکرده‌ام، اما به خوبی در رختکن مشاهده می‌کنم که امسال همه چیز‌ طور دیگری است. خود من سال گذشته اینجا نبودم و نمی‌توانم دقیقاً‌ اظهار نظر کنم، اما هم تیمی‌هایم معتقدند که تغییر و تحول زیادی در تیم ایجاد شده که تأثیرات مثبتی در روند کار آنها دارد.»


و در پایان هم از او در خصوص تیم ملی اسپانیا سؤال شد و این که مشکل این تیم چه می‌باشد و وی با تبسمی تلخ پاسخ داد: «من نمی‌دانم مسلماً‌ اگر می‌دانستیم کدام کارمان اشتباه بوده، حتماً‌ خیلی سریع راه حل آن را پیدا می‌کردیم.»

 اما پس از این گفته برای این که هواداران را چندان هم ناامید نکرده  باشد اضافه می‌کند: ما حتماً‌ به رقابتهای جام  ملتهای اروپا راه پیدا می‌کنیم. این را فقط از روی اعتماد به نفس نمی‌گویم، بلکه اطمینان کامل دارم که تیم ملی اسپانیا موفق به انجام این کار خواهد شد.»


خوزه آنتونیو  ره‌یس
متولد 1/9/1983 در اوتررا در سویا اسپانیا
قد: 178 سانتی‌متر
وزن: 75 کیلوگرم


موفقیت به عنوان بازیکن:
نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در سال 2006 به همراه آرسنال
قهرمان لیگ برتر انگلیس در سال 2004 به همراه آرسنال
نایب قهرمان لیگ برتر انگلیس در سال 2005 به همراه آرسنال


باشگاه‌هایی که در آنها بازی کرده است:
فصل 2000/1999 تا 2004 /2003 (تا 26 ژانویه 2004) در اف. ث. سویا اسپانیا
فصل 2004/2003 ( از 27 ژانویه 2004) تا 2007 /2006 (تا 31/8/2006 ) در اف. ث.‌آرسنال فصل 2007/2006 (از 1/9/2006) در رئال مادرید


ره‌یس تاکنون 21 بار پیراهن تیم ملی اسپانیا را به تن کرده و چهار گل نیز برای این تیم به ثمر رسانده است.


در حال حاضر وی به صورت قرضی از آرسنال به رئال مادرید آمده و به جای او خولیو باتیستا از رئال به آرسنال پیوسته است.

کد خبر 7385

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز