رضا کرم رضایی را عموم مردم با فیلم‌هایی می‌شناسند که عنوان فیلمفارسی را یدک می‌کشند، عنوانی که البته اهل فن آن را تحقیرآمیز می‌دانند و به آن نقد دارند ولی به هر حال رضا کرم رضایی برای تماشاگران متخصص‌تر، هم یک کارگردان قابل قبول است و هم مترجمی قابل احترام.

جشنواره تئاتر

به گزارش همشهری آنلاین، بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری مجید شریف خدایی از یکم تا ۱۲ بهمن سال ۸۰ برگزار شده است. در این جشنواره ۱۷۵ اثر نمایشی در بخش‌های مسابقه، خارج از مسابقه، دانشگاهی، ویژه، بین‌الملل، خیابانی، تعزیه‌های علوی، آیینی موسیقایی و مرور به اجرا درآمده‌اند.

در این دوره از جشنواره بزرگداشت‌هایی برای جمشید لایق، علی نصیریان، رضا کرم رضایی، سعید پورصمیمی، عنایت‌الله شهیدی، خسرو خورشیدی، فرهاد آییش و محمد چرم‌شیر برگزار شده است.

در جشنواره بیستم هم جمع بزرگی از هنرمندان سرشناس تئاتر در نسل‌های گوناگون روی صحنه رفته‌اند. بعضی اولین کارگردانی‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند و برخی برای اولین بار دست به قلم شده‌اند.

علی رفیعی در این دوره از جشنواره نمایشنامه مشهور ژان ژنه را روی صحنه برد. او با «کلفت‌ها» در جشنواره بیستم حضور داشت. او این متن زنانه را با بازی بازیگران همیشگی گروهش؛ سهیلا رضوی و شبنم طلوعی در کنار فرزانه نشاط‌خواه اجرا کرد تا یک خاطره زیبای دیگر در ذهن تماشاگران آثارش بر جای بگذارد.

بازیگر فیلم همنفس برای آخرین بار روی صحنه رفت

اما با اجرایی که سهیل پارسا از نمایشنامه «آرش» روی صحنه برد، برای چندمین بار ثابت شد این نمایشنامه که بهرام بیضایی آن را در سال‌های آغازین جوانی خود نوشته، همچنان متنی است قابل تامل. سهیل پارسا، کارگردان ایرانی مقیم کانادا که خاطره اجراهای درخشانش در ذهن تماشاگران جشنواره‌های فجر باقی مانده، در این دوره از جشنواره سراغ متن بیضایی رفت.

رضا کرم‌رضایی دیگر هنرمند باسابقه‌ای بود که در این دوره از جشنواره حضور پیدا کرد. او برای شرکت در بیستمین جشنواره تئاتر فجر نمایشی را با نام «سوگ مضحکه آقا بزرگ‌ها» نوشته و کارگردانی کرد؛ نمایشی که هرگز موفق به اجرای عمومی آن نشد زیرا که سالنی را به اجرای عمومی آن اختصاص دادند که از نظر او مناسب نبود و این آخرین حضور کرم‌رضایی در جشنواره تئاتر فجر بود که با بزرگداشتی هم همراه شد.

کرم رضایی نمایش خود را با بازی انوشیروان ارجمند، مهدی صباغی، حسین افشار و فاطمه شاکری روی صحنه برد.   «سوگ مضحکه آقابزرگ‌ها» نمایشی بود سیاسی، آموزشی که به شیوه‌ای تمثیلی در متن و اجرا، به بررسی وضعیت فلسطین از اواسط جنگ جهانی دوم تا به امروز و اوضاع افغانستان در دوران معاصر می‌پرداخت.

روز هفتم جشنواره، مکبث زار و اجرایی که مخاطبان زیادی داشت

کد خبر 738095
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha