سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید درباره فیلم منتشر شده از سفیر ایران در کاخ سلطنتی اسپانیا اعلام کرد: به تشریفات دربار کتبا اعلام شد که سفیر بدون همراه در مراسم حضور خواهد داشت و همچون قبل به دلایل تشریفاتی نمی‌تواند با ملکه دست بدهد.

در پی انتشار فیلمی در فضای مجازی از حضور «حسن قشقاوی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا در کاخ سلطنتی پالاسیو رئال اسپانیا و سلام تشریفاتی ایرانی توسط سفیر ایران در دیدار با ملکه اسپانیا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید بیانیه‌ای منتشر کرد.

در این بیانیه با اشاره به دعوت به عمل آمده از سوی پادشاه اسپانیا برای حضور در مراسم سال نو و حضور حسن قشقاوی در این مراسم و دیدار و گفت‌وگو با «پدرو سانچز» رئیس دولت و «آلبارس» وزیر خارجه اسپانیا عنوان شده است: «متاسفانه بار دیگر موضوع «سلام تشریفاتی ایرانی» و دست به سینه گذاشتن سفیر ایران با علیا حضرت ملکه که مبتنی بر اصول قدیمی و شناخته شده تشریفاتی جمهوری اسلامی ایران در همه مهمانی‌ها در سراسر جهان، در همه مناسبت‌ها، همه مکان‌ها و همه زمان‌ها است، امسال نیز دست‌مایه قضاوت‌های نادرست و اشتباه آمیز در برخی رسانه‌ها به ویژه در شبکه‌های اجتماعی شد.»

در بیانیه مذکور آمده است: «توضیح اینکه همانگونه که سرکار خانم «مارینا فرناندز» کارشناس رسمی تشریفات در توضیحات دقیق و صادقانه خود به یک نشریه اسپانیایی گفت این موضوع مطلقا توضیح مذهبی داشته و هرگز به معنی بی احترامی به مقام و شخصیت زن آن هم در سطح ملکه محترمه یک کشور نیست، چنانچه بر همین اساس سفرای زن ایرانی هم هنگام تقدیم استوارنامه به روسای مرد دولت‌ها، به جای دست دادن به آنها، سلام تشریفاتی ایرانی را اعمال می‌کنند؛ مانند سفرای فعلی زن ایرانی در دانمارک، فنلاند، سازمان ملل، سوئیس ... هیچگاه این موضوع در رسانه‌های این کشورها هرگز به معنی بی احترامی زنان ایرانی به روسای کشورهای خود  تلقی نشد.»

سفارت ایران در مادرید در این بیانیه همچنین اعلام کرده است: «امسال نیز چون سال‌های گذشته در تاییدیه این سفارت که در تاریخ ۱۷ ژانویه به تشریفات دربار کتبا تقدیم شد، یک بار دیگر اصول پروتکل جمهوری اسلامی ایران در این خصوص به شرح ذیل مورد تأکید قرار گرفت. "آقای سفیر بدون همراه در مراسم حاضر خواهد شد، یادآوری می‌شود ایشان چون سال‌های گذشته به دلایل تشریفاتی، نمی‌توانند با علیاحضرت ملکه دست بدهد."»

به گزارش فاس، حسن قشقاوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مراسم سال نو در کاخ سلطنتی پالاسیو رئال اسپانیا حضور یافت و با «فیلیپه ششم»،‌ «پدرو سانچز» رئیس دولت و «خوزه مانوئل آلبارس»‌ وزیر خارجه اسپانیا درباره مناسبات ایران و اسپانیا گفت‌وگو کرد. 

در این بیانیه همچنین عنوان شده است: «روابط تاریخی ملت‌های کهن برخاسته از دو تمدن بزرگ تاریخی شبه جزیره ایبریا و پارس، ریشه هزار ساله داشته و روابط دیپلماتیک و رسمی ایران و اسپانیا، نیز بیش از ۴۰۰ سال قدمت تاریخی دارد. در طول این مدت طولانی، طرفین براساس اصول تحمل پذیری، گفت‌وگو و احترام به فرهنگ و رسوم همدیگر، کوچک‌ترین مشکلی در این روابط دوستانه نداشته‌اند و در آینده نیز به لطف پروردگار جهان و تدبیر مقامات دو کشور چنین خواهد بود.»
سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید در این بیانیه اعلام کرده است: بزودی مراسم چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی برگزار می‌شود.خبرنگاران مختلفی از اسپانیا به همین مناسبت  راهی تهران خواهند شد. (علاوه بر خبرنگاران فعلی و ثابت رسانه‌های اسپانیایی مستقر در تهران) تا از نزدیک گزارشی از وضعیت فعلی ایران، تهیه کنند. بهبود وضعیت زنان در ایران بی‌تردید و رشد چشمگیر آنها در سال‌های اخیر به ویژه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی، هنری و ورزشی ...با حفظ ارزش‌های ملی و مذهبی، موضوعی است که خبرنگاران خود می‌توانند از نزدیک مشاهده کنند. برابر آمار مراکز معتبر و بیطرف بین‌المللی بهبود وضعیت زنان در ایران به هیچ وجه قابل مقایسه با وضعیت زنان در سال‌های قبل از انقلاب نیست. در همین جا فرصت را مغتنم شمرده از رسانه‌های اسپانیا دعوت می‌کنیم تا هر چه زودتر سفری به ایران داشته و اوضاع ایران را برای مقامات و افکار عمومی اسپانیایی گزارش کنند.

کد خبر 737594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 43
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • علی IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    64 6
    این سفیر قشقاوی خودش داره جو میده ، چون سالها آقای الویری هم دست نمی داد و چیز معمول و شناخته شده است. لذا بنظر می رسد این سفیر در آستانه پایان خدمت داره الکی خودش را مطرح می کنه.
    • رضا IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      61 4
      آقای قشقاوی شما که خانم موگرینی ول نمی‌کردی دیگه فیلم بازی نکن عکسهای داخل مجلس گواه هست
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    41 13
    چه اشکالی داشت که سفیر ایران با همراه ( همسرشان ) با حجاب مرسوم ایران در این مراسم شرکت می کردند ؟! که عملا پاسخی هم به شبهه بی احترامی به زنان تعبیر می شد .
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    دست ندادن اهمیت نداره رفتارش زننده بود باید مکث میکرد نه اینکه بدون هیچ اعتنایی رد بشه
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    115 9
    قشقاوی واقعا بی ادبی کرد.....لااقل دست بر سینه یا سلام ژاپنی میکرد!!!! بی اعتنا رد شد!!!!
  • ایرانی IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    50 27
    دمش گرم......اسلام در خطر می افتاد.
  • حمید AU ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    79 16
    مایه آروریزی.
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    40 32
    اینها همش ادامه همان حمله به ایران در بحث زنان است.وگرنه سالها ایران سفیر داشته،بیانه کاملا گویاست،مردم ایران هم همه میدونن،تو مراسم هم اتفاقی نیفتاده،بعدش اومدن شروع کردن به پمپاژ خبر
  • نامرد IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    54 10
    از نمایندگی ساوجبلاغ تا اسپانیا دمت گرم. یواشکی دست میدادی چی میشد
  • هانیه IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    41 5
    اون ملکه هم دستشو دراز نکرد اصلا انگار میدونسته ایرانیها دست نمیدن
  • بهراد IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    33 23
    ملکه با خاک یکسان شد من جای ملکه بودم دستور ترور سفیر رو میدادم🤣🤣
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    63 8
    چه جوگیر بازی های در میارن انگار ملکه اسپانیا الان خودشو کشته مرده کرده که چرا سفیر ایران بهش دست نداده
  • سجاد IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    62 13
    سفارت ایران رو باید جمعش کنند تو اسپانیا