شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۸
۰ نفر

دکتر امیر حسین خلیلی فر: در فصل زمستان کوهنوردی بسیار لذت بخش و البته پر خطر است. با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی می‌توان در این فصل نیز از طبیعت خدادادی بهترین استفاده را به عمل آورد.

برف کوری:  فقدان موقت بینایی و التهاب قرنیه و ملتحمه در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا پرتو‌های ماورای‌بنفش ناشی از انعکاس نور از روی برف یا یخ است. پرتو‌های فرابنفش توسط DNA در سلول‌های اپتلیوم قرنیه جذب می‌شوند و 4 تا 6 ساعت پس از تابش از روی قرنیه کنده می‌شوند و قرنیــــه دردناک می‌شود.

فرد مبتلا شدیدا دچار درد،ریزش اشک و ترس از نور می‌شود. ترس از نور می‌تواند آنقدر شدید باشد که بیمار موقتا دچار کوری و نابینایی شود. تشخیص با گرفتن شرح حال بالینی و معاینه دید فرد و با یک‌Slit‌ lamp انجام می‌شود. انفیلتراسیون در قرنیه و کدر شدن دید توسط پزشک به تشخیص کمک می‌کند.

 آسیب‌های چشمی دیگر ناشی از اشعه فرابنفش  : برخی از این آسیب‌ها عبارتند از: ناخنک که رشد یک غده کوچک روی قرنیه است و می‌تواند تا روی مردمک بیاید و باعث نابینایی شود این آسیب در کشور‌های گرمسیری شایع‌تر است و احتمالا علت تابش u.v است.

آسیب‌های چشمی ناشی از ارتفاع: مشکلات بینایی ایجاد شده در اثر صعود به ارتفاعات عبارتنداز: ایجاد نقطه کور مرکزی و تاری دید و نابینایی یکطرفه، کوری گذرا که به این وضعیت کوری «هیپوکسیک» یا میگرن بدون سر درد نیز گفته می‌شود. خونریزی شبکیه از ارتفاع 2700 متر شروع می‌شود و در بالای 5000 متر معمولا بدون علامت است.

مشکلات ناشی از عبور برق و صاعقه : اختلالات چشم درصاعقه و رعدوبرق شایع هستند. آسیب‌های قرنیه ممکن است تا هفته‌ها پس از صاعقه طول بکشد. کاتاراکت شایع‌ترین عارضه است و ممکن است پس از یک تاخیر چند ماهه تا چند ساله اتفاق بیفتد. کدورت عدسی می‌تواند در هر دو سطح قدامی و خلفی ایجاد شود.

برای پیشگیری و درمان باید به این نکات توجه داشت:
1- از مالش چشم‌ها خودداری کنید و لنز‌های تماسی را بردارید. 2- از مسکن‌های خوراکی مثل بروفن استفاده کنید.3- روی چشم را با گاز یا Pad چشم بپوشانید. 4- درصورت امکان نصف روز را در اتاق تاریکی بگذرانید و زمانی پوشش را بردارید که بتوانید بدون اذیت شدن چشم را باز نگه دارید. 5- از مصرف بی‌حس کننده‌ها‌یی مثل متل تترا کایین به دفعات خودداری کنید. 6- از کمپرس سرد استفاده کنید. 7- درصورت عفونت چشم از قطره کلرامفنیکل چشمی یا ترکیبات مشابه استفاده کنید.

کد خبر 73749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز