رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران از تخلفات گسترده برخی از چاپخانه‌های حاشیه تهران خبر داد؛ تخلفاتی که حالا دیگر فراتر از چاپ لیبل‌های دارویی و غذایی است و تمامیت ارضی ایران را نشانه گرفته است.

چاپخانه

به گزارش همشهری آنلاین،‌ روز گذشته خبری مبنی بر کشف و ضبط  ۲۱ هزار جلد کتاب کمک آموزشی به زبان عربی که در آن از نام جعلی برای خلیج فارس استفاده شده بود،‌ منتشر شد. محموله‌ای که در چاپخانه‌ای در جنوب تهران و در شهر ری کشف شد و قرار بود به کشور عراق ارسال شود.

به گفته رئیس پلیس اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ؛ این باند یک چاپخانه زیرزمینی در شهر ری داشتند که در این مکان اقدام به چاپ ۲۱ هزار کتاب‌ کمک آموزشی عربی می‌کردند و در نظر داشتند تا این کتب را به کشور عراق ارسال کنند که قبل از ارسال شناسایی و دستگیر شدند. در این کتاب‌ها از عنوان جعلی برای خلیج فارس استفاده شده بود،‌ البته در این چاپخانه کتاب‌های دیگری نیز چاپ می‌شد، که برخی کتاب‌ها مجاز بودند و برخی نیز به صورت غیرقانونی چاپ می‌شدند. این مکان اقدام به چاپ ۲۱ هزار کتاب‌ کمک آموزشی عربی می‌کردند و در نظر داشتند تا این کتب را به کشور عراق ارسال کنند که قبل از ارسال شناسایی و دستگیر شدند.

در سال‌های گذشته موارد متعددی از تخلفات چاپخانه‌ها در حوزه چاپ و انتشار کتاب‌های قاچاق‌، ضاله و غیرقانونی محرز و شناسایی شده است،‌ تخلفاتی که اعتراض مسئولان صنفی را نیز به همراه داشته است. درنگی بر فعالیت چاپخانه‌ها به ویژه در تهران و حاشیه آن به نتایج جالبی ختم خواهد شد. بررسی برخی تخلفات انجام شده در سال‌های اخیر در چاپخانه‌ها که ارتباطاتی از خارج از کشور آن‌ها را هدایت می‌کردده نتایج جالبی را نشان می‌دهد، نتایجی که به نظر می‌رسد خارج از نیت سوء نباشد و تمامیت ارضی کشور را نشانه گرفته است.

احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، گفت:‌ حجم تخلفات در حوزه چاپ قابل توجه است،‌ در حوزه کتاب عمده تخلفات در چاپ مربوط به تغییرات جغرافیایی و جعل نقشه‌های جغرافیایی است. سفارشاتی از اقلیم کردستان و عراق پذیرفته می‌شود که جعلیاتی در آن‌ها وجود دارد. برای نمونه نقشه‌های جعلی از کردستان عراق و ایران چاپ می‌شود که در آن تمامیت ارضی ایران زیر سؤال رفته است. حجم این تخلفات در سال‌های اخیر زیاد بوده و پرونده‌های متعددی از رسیدگی به تخلفات چاپخانه‌های متخلف در وزارت ارشاد موجود است. در ماه‌های اخیر حجم این فعالیت‌ها بیشتر شده و در مقابل نظارت و حساسیت‌ها نیز بیشتر شده است.

وی با اشاره به تخلف اخیر یک چاپخانه در شهر ری ادامه داد:‌ چاپخانه‌های شهر ری در زیرمجموعه اتحادیه چاپخانه‌داران نیست؛ بلکه زیرمجموعه اتحادیه عکاسان است و از آنجایی که سفارشات با این حجم با دستگاه دیجیتال منتشر نمی‌شود،‌ چاپخانه‌ مذکور از وزارت ارشاد مجوز داشته است.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در پاسخ به اینکه چرا اتحادیه نظارتی روی تخلفات ندارد،‌ گفت: اتحادیه تا دو سال قبل بر فعالیت چاپخانه‌ها نظارت داشت و یکسری از تخلفات نیز شناسایی شد. اما نقطه نظر ارشاد این بود که نظارت بر محتوا در چاپ بر عهده وزارت ارشاد است و آن‌ها خود نظارت خواهند کرد، ما پس از آن کار بازرسی از چاپخانه‌ها را متوقف کردیم.

ابوالحسنی درپاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه چنین فعالیت‌هایی سابقه داشته است،‌ آیا مجوز این چاپخانه‌ها ابطال شده است،‌ یا خیر؟ گفت:  نه،‌ وزارت ارشاد صادر کننده مجوز است اما به لحاظ قانونی امکان ابطال این مجوزها را ندارد.

وی به دیگر تخلفات در حوزه چاپ اشاره و اضافه کرد:‌ جعبه‌های لوازم یدکی،‌ دارویی و مواد غذایی بدون مجوز به وفور در برخی از چاپخانه‌ها چاپ می‌شوند،‌ ما دو سال پیش تنها در سه روز بالای ۳۰ تخلف را تنها در ظهیرالاسلام در این زمینه شناسایی و کشف کردیم.

اما یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  از ورود اداره کل چاپ به ماجرای چاپخانه متخلف شهرری خبر داد و گفت: اداره کل چاپ وزارت ارشاد نظارت بر چاپخانه‌ها را با جدیت دنبال می‌کند، در این زمینه نیز اداره کل چاپ به ماجرا ورود کرده و تخلف این چاپخانه در هیئت رسیدگی به تخلفات چاپخانه‌داران بررسی می‌شود و مجازات در نظر گرفته شده نیز اعمال می‌شود.

وی ادامه داد:‌ عمده فعالان صنف چاپ افراد محترم و تابع قوانین هستند، متأسفانه عده‌ای برای سودجویی  تخلفاتی را مرتکب می‌شوند، دوستان ما نظارت خوبی را روی چاپخانه‌ها دارند و با چاپخانه‌های متخلف نیز به جدیت برخورد می‌شود.

به نظر می‌رسد با توجه به شدت گرفتن تخلفات در حوزه چاپ و عدم ورود اتحادیه‌های صنفی به بحث نظارت،‌ وزارت ارشاد خود باید علاوه بر به‌روز رسانی آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات‌،‌ نظارت را با جدیت بیشتری دنبال کند.

کد خبر 737443
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 60
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    81 6
    وقتی اعتماد عمومی از بین رفته باشه دولت ها مجبورن برای هر یک نفر یک پاسبان بذارن.
  • هادی IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    80 24
    خیلی ممنون طوری برخورد بشه که درس عبرت برای بقیه بشه،چون پس فردا پیدا میشن همینارو سند قرار میدن ومیگن ببینید خلیج فارس نیست و خلیج عرب تو کتابا اومده(دیدم که میگم)
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    روزی که قرار داد ۲۵ ساله با چین را بستید ایران را فروختید!
    • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
      24 5
      به بیگانه نمی شود اعتماد کرد اما بالاخره قراردادهای بین المللی هم همیشه بین کشورها وجود داشته ونمی توان فقط با بدبیینی همه مسائل را حل کرد اگر ماشخصیت بدبین ولجوج وبد عنق داشته باشیم باعق عدم اعتماد جهانیان نسبت به ما می شود.
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    79 17
    یعنی واقعا یک عده ای دارن شرف خودشو برا پول میفروشن
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    47 3
    گاهی ذات این جور خبر ها هم تبلیغات معکوس هست و به صلاح نیست. انتشار دهنده گانش هم باید زیر ذره بین برن .
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
      60 22
      آنهایی که جزیره کیش را به چینی ها فروختند باید فکر این روز هارا می‌کردند ریس جمهور چین اسم راگذاشته
  • رزمنده ی دوران دفاع مقدس IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    21 64
    ما به هیچ وجه قادربه قدردانی وتشکراز نیروهای امنیتی اطلاعات کشورعزیزمون نیستیم واقعا ازخود گذشتگی وایثارگری می‌کنند اماتواین موقعیت فعلی باید تلاش بیشتر شودمردم عزیزمون هم همکاری داشته باشن هم میهنان عزیز هرچه ایمانمان قوی‌تر شود شیطان قوی تر ودشمنان این کشورتلاش بیشتری دارن پیروزی از آن ماست دشمنان ما اخرین نفس‌ها میکشن قبول داریم تورم ومشکلات سخت دامنگیر مان شده امادرگذراست مباداکاری کنیم دشمن شاد شویم نه آمریکا نه غربی‌ها دلسوز مانیست بلکه میخواهندبانقشه هاشون ماراضعیف وبعد به سرنوشت لیبی عراق وافغانستان دچارمان کنن مواظب باشیم
  • علی‌رشیدی IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    61 26
    اینان‌از‌صدتا‌نفوذی‌بدترن‌‌باید‌‌بگیرن‌واعدامشون‌کنن‌که‌دیگه‌جرأت این‌غلط‌ها‌را‌نکنن
  • حسین IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    29 28
    دستگاه امنیتی و قضایی باید به شدت با این خائنین به ملت ایران برخورد کنند اینها جیره خوار اسرائیل هستند بر ... کسانی که به کشور خود خیانت می کنند لعنت ابدی باد ، این کثافتها پول هنگفت از عربستان دریافت کرده اند باید رابط اینها رو شناسایی کرد
  • محمد IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    18 25
    خب کاری نداره ایران هم باید مقابله به مثل کنه مگر امام نگفت موشک جواب موشک ایران هم باید دست بزاره رو نقطه ضعفشون مثل خودشون شما هم جعل کنید
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    67 17
    شما ها که اینقدر نگران اسم خلیج فارس هستید چه کاری برای این خلیج کرده اید ؟ بندر در خودساخته اید ؟ سواحل آن را آباد کرده اید؟ چه کاری برای خلیج فارس کرده اید ؟ به غیر از فروش نفت و گاز هنری داشته اید ؟ ساحل تفریحی دارد ؟
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    39 15
    کسانی که سیه چاک نام خلیج فارس یا عربی هستند چقدر به سلامتی اون اهمیت میدهند فقط نام که نیست اگه رو به خطر. باشه و سلامتی آن تهدید بشه که با آب شیرین کن های آن چیزی به پایان عمر مفیدش نمانده.اول سلامتی آن حفظ شود تا بعد
    • آرش IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
      17 21
      کسانی که تعصب وطن رو ندارن ... بیش نیستند
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    20 23
    خائن های وطن فروش باید اعدام بشن‌مابه عنوان یک ایرانی اصلا دوست نداریم کسی اعدام بشه امایوقتی که وطن خودشو راحت معامله میکنه به نظرم نباید زنده باشه
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    36 14
    چرا اینطور شده که یک هموطن داره این کارزشته تاریخی را انجام میده
  • ایران IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    46 12
    خودتون بیگانه پرستی تو این مملکت رواج دادین
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    19 12
    وزارت ارشاد بی خبر از این یعنی یک وزارت خانه
  • احمد IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    34 12
    با سلام بد خوابی دیدن برای ایران عزیز باید هوشیار باشیم و فقط به نسل آینده باید یاد داد که تمامیت ارضی یعنی چه و وضعیت اقتصادی هم درست بشود چونکه عده آیی از فقر امکان دارد پیرو دشمن بشن
  • ع ا ز CA ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    14 13
    باید ضمن ابتذال مجوز چاپخانه های متخلف چاپ نقشه جعلی و چال کتابهای ضاله کلیه اموال این چاپ خانه ها مصادره شود با پرداخت جریمه های سنگین .
  • علیگل IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    27 1
    سلام کاغذش هم ارز4200تومانی هست
  • ایرانی IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    20 20
    با این وطن فروشان باید با اشد مجازات رفتار کرد .اگر اعدام هم نشدند باید محکوم‌ به حبس ابد بشوند.
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    33 16
    برای ذولف و پاچه شلوار دختر بچه ها دهها دستگاه و ارگان نیرو وجود دارد ولی برای دفاع از عزت ملی هیچ سازمانی وارگانی وجود ندارد؟