رییس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی ایلام گفت: ۹۰ درصد درختان جنگلی بلوط استان به علت فعالیت‌های عامل انسانی دچار زوال و عدم تجدید حیات جنسی و زادآوری طبیعی شده است.

بلوط‌های دنا

به گزارش همشهری آنلاین، علی نجفی فر با اعلام این خبر افزود: فشار فعالیت‌های عامل انسانی بر طبیعت باعث کاهش تراکم حجم جنگل‌ها و تخریب اکوسیستم طبیعی و میکروارگانیزم های خاک شده است.

وی افزود: زادآوری طبیعی درختان بلوط و رشد نهال های نورس این گونه در برخی مناطق استان که فشار عامل انسانی بیشتر بوده تقریبا به صفر رسیده و تنها محدودی از نواحی دور از دسترس افراد و احشام زادآوری طبیعی دارند.

رییس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی ایلام ادامه داد: قطع درختان، حضور مداوم انسان در طبیعت، تخریب جدی خاک و نابودی میکروارگانیزم های آن و چرای بی رویه دام از جمله عوامل مهم و جدی در زوال تدریجی درختان بلوط طی پنج سال اخیر بوده است.

نجفی تاکید کرد: خشکسالی‌های پی در پی در ۲ دهه اخیر، طغیان آفاتی چون بیماری ذغالی و کرم چوب خوار، کاهش بارش نزولات جوی، کاهش رطوبت مورد نیاز، تغییرات اقلیمی و ریزگردها که باز هم ناشی از فعالیت های عامل انسانی است، بر تشدید زوال جنگل های بلوط استان اثر دارد.

او یادآور شد: قدرت زادآوری درختان بلوط بسیار کاهش یافته و در صورتیکه یک نهال بلوط به طور طبیعی از بذر این درخت رشد کند به دلایلی چون وجود احشام، کاهش قدرت باروری خاک، نبود بلوط پرستار و عدم رطوبت کافی در هوا در همان نورستگی از بین می رود و به بلوغ نمی رسد.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی ایلام توضیح داد: بلوط گونه ای رطوبت دوست است که با تغییرات اقلیمی و افزایش دمای هوا همچنین تشدید تخریب‌ها از جمله قطع بی رویه درختان از رطوبت هوا قدرت باروری خاک برای رشد و پرورش یک بذر کاسته می شود.

نجفی اضافه کرد: در صورت رشد بذر، به علت تنک شدن تراکم جنگل‌ها و باتوجه به نیاز نهال نورس به وجود بلوط های بالغ برای رشد و دریافت رطوبت، این بذور به علت تابش مستقیم آفتاب در فصل گرم سال خشکیده می شوند.

از گستره ۲ میلیون هکتاری ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را اراضی طبیعی تشکیل داده که سهم جنگل‌های طبیعی ۶۴۰ هزار هکتار است.

کد خبر 737412
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    1 0
    یکی از مهمترین علل نابودی جنگلها دامداری سنتی باشد. کارشناسان می گویند دامداری سنتی با این تعداد زیاد دام اقتصادی نیست. پس چرا برای دامداران بالاخره می صرفد چون آنها هزینه های بعدی را حساب نمی کنند. الان میانگین فرسایش خاک در جهان ۵ و در ایران ۱۵ تن در هکتار است. چند هزار هکتار دست هر دامدار است و مجانی چند برابر ظرفیت دامداری می کند. بعد سیل می آید و صدمه به شهرها و روستاهای پایین دست می زند. میلونها مترمکعب آب از دسترس خارج می شود. کلی رسوبات ظرفیت سدها را کم می کند. گرد و غبار بیابانها به سلامتی مردم و تاسیسات لطمه می زند. همچنین وحوش و طبیعت زیبایی که در چند سال بعد می تواند با گردشگری کلی اشتغال و درآمدزایی کند را از بین می برند. اما این روش دیمی حتی برای دامداران نیز سود چندانی ندارد و دامها خیلی مواقع در حد نمردن غذا می خورند. الان دامداری با حساب کتاب و اصولی با گونه های پربازده و خوراک مناسب دارای مواد معدنی و پروتویین و ویتامین افزوده آن هم نه همیشه بلکه سر زمانها و وعده های مشخص و بهینه به دام می دهند و وزنگیریشان را مرتب چک می کنند.
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    2 0
    یکی از علل تخریب جنگلها این است که زیر مجموعه وزارت کشاورزی است. وظیفه اصلی این وزارتخانه تولید مواد غذایی من جمله گوشت است. حتی امکانات و نیروی کافی برای حفاظت از جنگلها ندارد.برای همین می بینیم همه جنگلهای کشورتقسیم اراضی شده و دست دامداران است و حتی در آن کلبه وخانه و آغل و گوسفندسرا هم درست کرده اند. دامها نهالها و بذرها را می خورند خاک کف جنگل را می کوبند دامداران حتی شاخ و برگ درختان را بریده و جلوی احشام می ریزند. چندی قبل ریس محیط زیست درخواست ادغام کل جنگلها و مراتع را با محیط زیست کرده بود که با توجه به وسعت مراتع و همچنین دامداری در آنها مخالفت شد. ولی جنگلها که مرتع و چراگاه نیست و فواید غیر مستقیم بسیاری می تواند داشته باشد می توان حفاظت آن را به محیط زیست سپرد. و لازم به یادآوری است حتی مناطق چهارگانه محیط زیست هم مالکیتش در دست سازمان جنگلها و مراتع است و محیط زیست قایم مقام است و مشکلی پیش نمی آید.مناطق محیط زیست هم متنوعند از پارک ملی تا مناطق حفاظت شده داریم تازه در آن زون بندی های مختلف داریم برخی حفاظتی و در برخی استفاده خردمندانه و به میزان مناسب مجاز است.
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    2 0
    درختان جنگلی به علت نیاز به آب و شرایط خاص حتی در زاگرس در همه جا سبز نشده یا باقی نمانده است و در نواحی خاص با ارتفاع و همچنین لوکیشن و جهت دارای بارش بیشتر قرار دارند و همچنین نیاز به خاک بیشتر داشته یعنی نواحی جنگلی باقیمانده خاک بیشتری از نواحی دیگر دارند (مستعد فرسایش)همچنین جنگلهای باقیمانده به علت کمتر در دسترس بودن در شیبهای تندتری هستند. همه اینها یعنی نابودی آنها برابر است با سیلهای بسیار شدید و پر از رسوبات و فرسایش سنگین و از دست دادن آب بسیار که با توجه به گستردگی زیاد آنها در زاگرس می تواند بسیار سنگین و زیانبار باشد.