رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفت: غیرحضوری شدن مدارس با رسیدن غلظت آلاینده‌های هوا به عدد ۱۵۰ مصوب هیأت وزیران است و برای تغییر آن باید کمیته‌ای متشکل از ۳ وزارتخانه و یک سازمان تصمیم بگیرد، نه اینکه بیاییم صورت‌مسأله را پاک کنیم.

آلودگی هوا - کودکان - مدارس - دانش    آموزان

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت درباره برخی اظهارات اخیر مسوولان وزارت آموزش و پرورش مبنی بر لزوم تغییر شاخص‌های تعطیلی مدارس ناشی از آلودگی هوا، گفت: بعضی روزها در تهران غلظت ذرات معلق PM۲.۵ بیش از ۱۰ برابر راهنمای سازمان جهانی بهداشت می‌شود که این یعنی غلظت ذرات معلق به حدی زیاد است که برای سلامتی مردم و بویژه گروه‌های حساس خطرناک است. 

کاش وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد بهتری داشت

وی افزود: یکی از گروه‌های حساس کودکان هستند و این درست نیست که صرفا با تغییر شاخص آلودگی هوا، صورت مسئله را پاک کنیم. ما باید اقدام جدی برای کاهش مواجهه و کاهش غلظت آلاینده‌های هوا داشته باشیم. ای کاش وزیر محترم آموزش و پرورش پیشنهاد می‌دادند که اقداماتی نظیر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، بهبود کیفیت سوخت و بهبود کیفیت خودروهای تولید داخلی و... برای کاهش غلظت آلاینده‌های هوا صورت گیرد. ما هم در وزارت بهداشت تعطیلی مدارس را راهکار اصلی نمی‌دانیم، اما چاره دیگری جز این نداریم که با این کار مواجهه کودکان با آلودگی هوا را کاهش دهیم. 

بیشتر بخوانید: 

عدد مبنای غیرحضوری شدن مدارس مصوب هیات وزیران است

او تاکید کرد: مبنای رسیدن غلظت آلاینده‌های هوا به ۱۵۰ که به دنبال آن غیرحضوری شدن مدارس صورت می‌گیرد، در راستای قانون هوای پاک مصوب هیئت وزیران در سال ۱۳۹۶ است. برای تغییر این شاخص که در قانون مطرح شده است باید کمیته‌ای متشکل از وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود تا تصمیماتی با رویکرد سلامت محور اخذ کنند و نه اینکه بیاییم صورت مسئله را پاک کنیم. مگر سازمان محیط زیست که استانداردهای ذرات معلق هوا را افزایش داد، به هدف خود رسید که ما با عدم غیرحضوری کردن مدارس به هدف خود برسیم؟

وزارت بهداشت مخالف هر آنچه به ضرر سلامت باشد 

شاهسونی با تاکید بر اینکه اولویت وزارت بهداشت سلامت همه مردم بویژه گروه‌های آسیب پذیر از جمله کودکان، سالمندان و بیماران زمینه‌ای است، اظهار کرد: هر چه که در راستای سلامت مردم باشد وزارت بهداشت با آن موافق است و هرچه که به سلامت مردم آسیب برساند، وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم با آن مخالف خواهد بود. 

وی افزود: از طرفی نکته حائز اهمیت این است که خوشبختانه با زیرساختی که خود وزارت آموزش و پرورش به دنبال شیوع کرونا راه انداخت و اپلیکیشن شاد را طراحی کرد، مدارس امسال هیچ وقت تعطیل نشدند و به شکل مجازی فعال بودند درحالی که سال‌های قبل که زیرساختی وجود نداشت، مدارس تعطیل می‌شدند. اما اکنون آموزش از راه دور برقرار است.

استاندارد سالانه ذرات معلق در ایران ۶ برابر راهنمای WHO

او ادامه داد: مقایسه کشور ما با سایر کشورها که وضعیت آلودگی هوای بدتری از ما دارند مانند چین، هند و... نمی‌تواند راهکار باشد. ما باید خود را با کشورهایی مقایسه کنیم که آلودگی هوا ندارند و یا  میزان غلظت آلاینده‌های هوای آنها کنترل شده است. باید ببینیم چه استانداردهایی دارند و چه کار کرده‌اند که به آن شرایط رسیده‌اند. استاندارد سالیانه ذرات معلق ما در کشور ۶ برابر راهنمای سازمان بهداشت جهانی است و این یعنی مواجهه مردم با آلودگی هوا بالا است؛ پس باید به جای تغییر شاخص‌ها، رویکرد خود را بر کاهش آلاینده‌ها و کنترل منابع انتشار بگذاریم.

چرا سلامت کودکان زمان آلودگی هوا به خطر می‌افتد؟

او با اشاره به اینکه کودکان یکی از مهم‌ترین گروه‌هایی هستند که به شدت در معرض خطرات ناشی از آلودگی هوا قرار دارند، تصریح کرد: این خطرات بیشتر بر اثرات سمی آلاینده‌ها بر سیستم تنفسی تاکید دارند. البته تاثیرات زیان بار آلاینده‌ها بر ارگان‌های دیگر نیز اهمیت دارد. سیستم تنفسی در کودکان مهم‌ترین بخش آسیب‌پذیر در اثر آلودگی هوا شناخته شده است. کودکان در واحد زمان، هوای بیشتری را نسبت به وزن بدن‌شان استنشاق می‌کنند در حالی که سطح کوچکتر از ریه به آن معنی است که هوای تنفسی بیشتری را به ریه‌ها می‌رساند.

وی افزود: از طرفی سطح وسیع فعالیت فیزیکی و گذراندن زمان بیشتر در فضاهای باز نسبت به بزرگسالان، احتمال مواجهه بیشتر با آلاینده ها را در کودکان فراهم می‌کند. نتایج مطالعات نشان داده است کودکانی که زمان بیشتری را در فضاهای باز مناطق شهری آلوده سپری می‌کنند با احتمال نارسایی بیشتری در عملکرد دستگاه تنفسی مواجهند. مجاری تنفسی در کودکان باریک‌تر از بزرگسالان است و تا قبل از بلوغ دستگاه تنفسی رشد نیافته‌تر و عملکرد ضعیف‌تری دارد؛ به طوری که ۸۰ درصد آلوئول‌ها در کودکان پس از تولد تشکیل می‌شود و این تغییرات تا نوجوانی ادامه می‌یابد. به این ترتیب درصد ورود آلاینده‌ها به سیستم تنفسی کودکان بیش از افراد دیگر خواهد بود.

آثار آلودگی هوا بر رشد دستگاه تنفسی کودکان

شاهسونی ادامه داد: همین امر می‌تواند زمینه ساز تشدید اثرات نامطلوب آلاینده‌ها در کودکان شود. حتی در مقادیر بی‌اثر آلاینده‌ها برای بزرگسالان، دستگاه تنفسی در معرض سمیت ناشی از آلاینده‌ها قرار دارد. از طرفی به دلیل رشد نیافتگی دستگاه تنفسی در کودکان، ترمیم آسیب‌های وارد به سلول‌های اپیتیکال مجرای تنفسی به طور صحیح انجام نمی‌شود. مطالعات نشان داده است که آلاینده‌هایی مانند دی اکسید نیتروژن و بویژه ازن بر توسعه دستگاه تنفسی در سنین کودکان تاثیرگذار است. 

او با اشاره به اینکه کودکان قادر به متابولیزه، سم زدایی و دفع مواد سمی همانند بزرگسالان نیستند، توضیح داد: در نتیجه مواد سمی به مدت طولانی‌تری در دستگاه گردش خون می‌ماند و سبب آسیب بیشتر به اندام‌ها می‌شود. به طور نمونه کودکان تا ۷۰ درصد سربی را که وارد بدنشان می‌شود را جذب می‌کنند؛ در حالی که در بزرگسالان حدود ۲۰ درصد آن جذب می‌شود. از طرفی بزرگسالان کمتر از یک درصد از سرب جذب شده را حفظ می‌کنند در حالی که در بدن کودکان تمایل به حفظ سرب بیشتر است. به طور کلی تکامل نیافتگی دستگاه ایمنی و دیگر دستگاه‌های حیاتی در کودکان، احتمال آسیب در مواجهه با آلاینده‌های هوا را افزایش می‌دهد.

وجود بیش از ۶ میلیون کودک مبتلا به آسم در جهان

وی با اشاره به اینکه آسم به عنوان یک بیماری غیرواگیر و مزمن شناخته شده است، تصریح کرد: این بیماری سبب التهاب و تنگی مجاری هوایی می‌شود. آسم به عنوان یکی از بیماری‌های شایع در کودکان است. بر اساس آمار در دنیا بیش از ۶.۳ میلیون کودک مبتلا به آسم وجود دارد. برخی از مطالعات صورت گرفته در ایران هم حکایت از شیوع این بیماری در دو دهه اخیر بویژه در میان کودکان دارد. مشخص شده است که برخی از آلاینده‌های هوا باعث حملات حاد آسمی، اختلال رشد ریه و در نتیجه کاهش در عملکرد ریوی در طول زمان بویژه در کودکان می‌شود. مطالعات، همبستگی مثبتی میان مراجعه به بیمارستان برای بیماری آسم و افزایش غلظت روزانه آلاینده‌های ذرات معلق PM۲.۵، ازن و دی اکسید نیتروژن را نشان می‌دهد.

عفونت تنفسی؛ شایع‌ترین علت مرگ کودکان در کشورهای درحال توسعه

وی با بیان اینکه عفونت‌های حاد تنفسی یکی از شایع‌ترین دلایل بیماری و مرگ در کودکان در کشورهای در حال توسعه هستند، گفت: خطر این بیماری در کودکان بیشتر از دیگر گروه‌های سنی است. براساس مطالعات صورت گرفته آلودگی هوا و آلاینده‌های موجود در مناطق شهری و صنعتی در ایجاد یا تشدید برخی دیگر از بیماری‌ها از جمله لوسمی (سرطان خون) یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در کودکان موثر است. مطالعات ارتباط معنی‌داری میان مواجهه با آلاینده‌های ناشی از ترافیک و خطر ابتلا به لوسمی در میان کودکان را نشان می‌دهند. بنزن به عنوان یکی از آلاینده‌ها از احتراق ناقص در موتورهای بنزینی ایجاد می‌شود و عامل خطری در ایجاد لوسمی شناخته شده است. در کل برخی از شواهد حاکی از افزایش بروز لوسمی در ایران است. 

تنفس سرب در هوا و کاهش ضریب هوشی کودکان

وی افزود: تاثیر برخی از آلاینده‌ها مانند فلزات سنگین و هیدروکربن‌های آروماتیک حلقوی مرتبط با اثرات عصبی تکاملی و عصبی رفتاری در کودکان از جمله طیف اختلالات اوتیسم مشخص شده است. در مطالعات مختلف تاثیر فلز سنگین سرب در کاهش ضریب هوشی کودکان مشخص شده است. تترا اتیل سرب افزوده شده به بنزین، سوخت‌های فسیلی، کارخانه‌های سیمان، کارخانه‌های ذوب و استخراج فلزات مهم‌ترین منبع ایجاد سرب در هوا هستند. 

او در خاتمه تاکید کرد: در کل آلودگی هوا جدا از پیامدهای نامطلوب مستقیمی که بر سیستم تنفسی کودکان می‌گذارد، می‌تواند سبب اختلال و بیماری در دیگر سیستم‌های بدن کودکان (در شدتی بیشتر از آنچه در بزرگسالان ممکن است دیده شود) شود. ناکارآمدی سیستم ایمنی بدن، تکامل نیافتگی بسیاری از ارگان‌های بدن و ناآگاهی از خطرات به دلیل اقتضای سن، زمینه ساز آسیب‌های بیشتر در مواجهه با آلودگی هوا در کودکان خواهد شد.

کد خبر 737019
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 12
  • نظرات غیرقابل انتشار: 35
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    85 4
    یعنی هوا خیلی کثافته هر کی بچه ش رو در این هوا بفرسته مدرسه با دست خودش بچه رو فرستاده به قتلگاه لعنت به این هوا ی الوده خیلی زود همه مون دجار بیماری های وحشتناک میشیم حالا هی بشینید و نظاره گر باشید
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      7 3
      احداث مدارس شبانه روزی در شمال شهر که آلودگی کمتری میگیرد می‌تونه یک راه حل پرهزینه باشه
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    53 5
    ... تو الودگی بچه بره مدرسه کسی که دلش نمیسوزه
    • نیما IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      شما بفرمایید بچها باید بیسواد و تنبل بار بیایند معلمها هم حقوق مفت بگیرند و به ریش خانواده ها بخندند در ضمن مدارس تعطیل میشود مردم یا میرون مسافرت یا همه کف خیابان هستند پس تعطیلی فقط به ضرر بچها و به سود دیگران هست ریشه آلودگی باید برطرف بشه نه تعطیلی مدارس و بی سوادی بچها
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      16 23
      نه ادبیات درست نه دیکته درست یعنی چی اظهار فضل می کنی ؟ متخصص آموزش و هواشناسی همزمان ؟
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      18 1
      وزیر مثال فلان کشور را می‌زند و متوجه موقعیت جغرافیایی، امکانات مدارس و هزار مورد دیگر نیست و بچه‌ها و کل مردم هم اگر فدای سیاست غلط بعضی از مسئولین شوند اصلا مهم نیست و برادرمان هم ناراحت این هستند که معلمین حقوق مفت می‌گیرند و خبر ندارند معلم در مدرسه کار نمی‌کند من این موضوع را از شاد فهمیدم که معلمان از ترس بالا دستی چند درس را نداده عبور کردند. خواهشاً همه‌ی جوانب را بسنجید بعد آروغ بزنید.
    • فاطمه IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      22 1
      سلام استاد احتمالا شما خودتان آدم مفت خوری هستید که به معلمان تهمت مفتخوری می زنید خودتان بفرمایید برید جای معلمان کار کنید تا بفهمید که معلمان چه آسیب هایی از لحاظ بینایی و .... دیده اند . بعد دیگر این حرفها را نخواهید زد .
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    15 14
    جمعه وشنبه کلاس اولی ودومی یکشنبه و دوشنبه سوم و چهارم سه شنبه و چهار شنبه پنجمی و ششم پنج شنبه تعطیل بقیه مقاطع مجازی فقط درس بدن و تکالیف به صورتی مجازی از دانش آموزان بخوان
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      58 6
      چه معلمی حقوق مفت گرفته؟ اتفاقا معلم ها هم دوست ندارند بچه‌ها تعطیل باشند چراکه هم باید کلی هزینه نت از جیبشون بدند هم اینکه از صبح تا شب یا باید فیلم تهیه کنند یا جواب سوالات بچه‌ها واولیا رو بدند درکل باید تمام وقت خودشون رو صرف بچه‌ها کنند درصورتیکه وقتی مدرسه باز هست فقط همون تایم مدرسه رو کار دارند ودرمنزل وقتشون برای خودشون وخانوادشون صرف میشه. لطفا قضاوت نادرست نکنید وکمی انصاف داشته باشید
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      3 0
      توی بهمن ۳ تا از شنبه‌ها تعطیل رسمیه!
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    58 4
    بسیار متاسفم که مسئله ای به این واضحی هم مورد اختلاف است کافی است بازدیدی از مدارس وبیمارستانهای کودکان داشته باشیم وشاهد چشمهای قرمز وسرفه های کودکان ....مظلوم با این شرایط توقع دارین کاملا اموزش هم ببینن چرا متولیان امر تک بعدی وفارغ از دغدغه های مخاطبین تصمیم گیر شده ان براستی چه شده که امروز اخلاق وتخصص درامور بازیچه نظرات شخصی شده ان؟ اگر مبنای تصمیمتان کشورهای دیگراست جامع بنگرین وامکانان وتهویه های قوی وتغدیه وفضای استاندارد وسبز وازهمه مهتر دسترسی به دارو.....راهم مد نظر داشته باشین خدا را بنگرین...
    • شیرین IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      33 2
      قطعا شمایی که میگی معلم ها مفت خور هستن در کارت بی وجدانی و از زیر کاردررو👌چون هرکسی در هر جایی میتونه کار باوجدان تحویل بده درسته مجازی هیچ وقت جای مجازی رو نمی گیره ولی تنبلی بچه شما و بی کفایتی مسئولین ربطی به معلم که نداره که کار خودش رو میکنه و تازه اضافه تر هم میکنه و خرج نت هم میده ضمنا اگر زورت میرسه به نمایندگان مجلس بگی که الکی و میشینن و میخوابن رو کرسی هاشون و حقوق نجومی میگیرن نه معلمی که باشرافت پول درمیاره
  • فریبرز IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    32 17
    گروه حساس واقعا یعنی چی؟! یعنی بقیه انسان ها هوای آلوده وارد ریشون بشه هیچی نمیشن؟! پس همه باهم از این هوای آلوده استفاده کنیم و مدارس را انقدر تعطیل نکنید که یک نسل بی سواد هم برای آینده داشته باشیم جون همه میدانیم که آموزش مجازی عملا شوخی است!
  • ناشناس IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    29 7
    کاش ایشان قبل از مطالعه شاخص آلوگی و تعطیلات اول امکانات آموزش و پروش آن کشورها برای رفاه و آموزش و بهتر آن کشورها را بررسی می کردند و امکانات مختلف برای پرورش بهتر و حفظ سلامت را می دیدند بعد مقایسه ای از امکانات موجود وزارت متبوع خود برای مدارس داشتند بعد جهانی نظر می دادند . من که به شخصه اگر فرزندم در طول زندگی به این خاطر آسیبی ببیند در آخرت از ایشان مطالبه خواهم کرد.
    • علی IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      25 5
      یعنی خیلی .... هستی، بچه ها مریض بشن و سرطان بگیرن خوبه. تنها مرجع وزارت بهداشته است وزارت آموزش و پرورش تخصص نداره تو این زمینه
  • م EE ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    36 1
    تشخیص پارامترهای الودگی بعهده وزارت بهداشت است .اونا باید نظر بدن چه شاخصی تا چه حد مضر است
  • پریسا IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    21 9
    به نظر من بهترین راه ... در رفع کردن عوامل ایجاد الودگی اینه که فصل تحصیل روتغییربدند وابتدای سال تحصیلی به بهار موکول بشه وتابستان که خبری از وارونگی دما وادادگی و یخبندان نیست امتحانات هم پاییز برگزار بشه خلاص.
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      25 2
      بهترین راه حل اینکه مازوت نسوزونن بنزین رو هم مثل همه دنیا تهیه کنند
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    35 1
    نمیفهمم اصرار بی مورد وزیر آ.پ برای تعطیل نکردن مدارس چیه؟؟!!!مثلا آدم دلسوزیه!!! ازطرفی اکثرمدارس کشور حتی توشهرا فرسوده وتخریبی هستن.اگه عرضه داری بودجه بیشتری بگیر که نداری اگه عرضه داری رتبه بندی معلما و معیشت شان رو درست کن.فقط حرف ...
  • مریج IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    38 4
    واقعا بچه های خودشونم تو این هوای کثافت میرن مدرسه هر پدر مادری با هزار امید بچه اشو بزرگ کرده من مخالف حضوری کردن هستم و پسرم رو نفرستادم و نمیفرستم
  • حافظ سلامت IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    18 0
    لطفا باهمین موارد علمی معتبر وقانونی وزیر اموزش وپرورش وسازمان محیط زیست قانع کنید که بدون رعایت این موارد قانونی به دنبال پاک صورت مساله و سیاسی کردن نگاه به مسایل اموزش و بازگشایی مدارس نباشند فکر سلامت اقشاراسیب پذیر مثل کودکان واولیای انها که طبق اسناد بالادستی مهمترین گروه هدف درنسلهای بعدی واینده ساز این مملکت هستند باشند ،تمام تلاش کارشناسان سلامت )مربیان بهداشت)در اموزش وپرورش حفظ سلامتی دانش اموزان و همکاران و جامعه هدف هست ولی وقتی وزیر دستور بازگشایی میدهند با چندجشنواره و نقاشی هوای پاک و بچه ها درزنگ تفریح بیرون نروید که بسیارهم کار سختی هست که بیرون نروندو عملا قابلیت اجرایی شدن ندارد کار پیش نمیرود و ارزش زحمات هدرمیشود،لطفا وزیر اموزش وپرورش به دنبال راهکار عملی تربرای ارتقای شاد و اموزش مجازی باشه تا اینکه نسلی با مشکلات ذهنی و جسمی تحویل جامعه داده نشود،باتشکر از تهیه این خبر ازخبرگزاری وانعکاس نظرات به حق
  • مهناز IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    19 1
    یعنی جان وسلامت بچه های مردم برای وزیر آموزش وپرورش مهم نیست؟ یکی به این وزیربگه حفظ سلامتی ازواجبات ومدرسه مستحب. درضمن وزارت بهداشت باید ضامن سلامتی مردم باشد نظربدهد درمورد تعطیلی وزیرآموزش وپرورش چیکاره هست؟
  • ت IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    5 14
    کرونا مجبور کرده بودید همه ماسک بزنن الانم برا آلودگی ماسک بزنن چی میشه مگه
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    14 7
    به آقای وزیر توضیح بدید بستن مدارس به خاطر کاهش آلودگی نیست.بلکه به خاطر اینه که بچه ها کمتر هوای سمی تنفس کنند.چون ریه آسیب پذیر تری دارند.
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    8 15
    این وزارت بهداشت با اون واکسن های اجباری که تو بدن مردم کرد به خواسته اش نرسیده هنوز؟ آلودگی عمدی کرونا عمدی. خسته شدیم حداقل بذارید بچها از این تنبلی بیاند بیرون. پسرم از بس ده روز تعطیل بوده و یک روز حضوری. دیگه اون یکروزم از خواب بیدار نمیشه
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      13 0
      مگه صبح بیدار نمیشه بره سر کلاس غیرحضوری؟
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    10 2
    خوزستان که همیشه پایلوت است. در این زمینه هم مسئولان آمار بیماریهای تنفسی و سرطان در کودکان خوزستانی را مشاهده بکنند تا عاقبت کار بیاد دستشون
  • هوشنگ IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    19 0
    وزیر آموزش و پرورش در رابطه با سلامتی بچه ها مسئول هستند و باید پاسخگو باشند. سواد بدون سلامتی بدرد نمی خورد. اصلا" سواد در ایران کیلویی چنده وقتی که مسئولینمون بیسواد هستند
  • فدایی رهبرم سید علی IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    17 3
    سلامتی دانش آموزان مهمتر از همه چیز است . آموزش رو مجازیم می‌شود پیگیر بود .
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    6 6
    تعطیلی مدارس هیچ دردی رو دوا نمیکنه اگه امسال یک ماه تعطیل بشن سال دیگه دوماه تعطیل میشن مشکل اصلی رو حل کنید مگه این هوای آلوده تو خونه هامون نیست،همه دچار مرگ خاموش شدیم
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    10 1
    اصلا مگه مدرسه رفتن بچه ها تو ایران به درد میخوره پرورش که منفی صفر اموزش هم صفر فقط۱۲ سال تن وبدن بچه ها وخانواده هاشونو میلرزونن
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    8 1
    چرانبایدتعطیل بشه بچه ی من مشکل قلبی داره اگه چیزی بشه درس بدرد میخوره انلاین دارن میخونن اگه برای امتحان بدم بدن بیان چراباجون بچه های مردم اقای وزیراموزش پرورش بازی می کنه
  • گل و بلبل IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    8 0
    باح باح چه مملکت گل و بلبلی!
  • FR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    9 0
    خدا پدر و مادرتو بیامرزه آقای شاهسونی که این همه دلیل علمی بیان کردی برای تفهیم اینکه هوا آلوده چقدر سلامتی بچه های بیگناه رو به خطر می ندازه بلکه شما بتونی از حق فرزندان ما حمایت کنی .😭 جواب وزیر آموزش وپرورش جالب کار رسانه ای دشمن 🤔 آقای وزیر آموزش وپرورش دوبار توضیحات آقای شاهسونی رو مطالعه بفرمائید بعد مدارس رو غیر حضوری اعلام کنید لططططففففا
  • احد IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    14 0
    بحث آلودگی هوا را به معلم و یا موضوعاتی که ربط یه آلودگی هوا ندارد نکشید.اولا من خواهرم معلم است و روزهایی که در خانه باید مجازی درس بدهد کارش سخت تر است چون از جیب شخصی خودش باید هزینه کند و از اینترنت و لب تاب شخصی استفاده کند، ومحیط خانه را ساکت می کند تا هیچ صدایی نباشد و همه چراغ ها را روشن می کند تا تصویر واضحی داشته باشد پس پول برق خانه هم 2برابر باید بدهیم.دوما آدم بزرگ و کوچک ندارد وقتی می گویند هوا آلوده است، بچه ها را نباید به مدرسه بکشانند. این که نسل آینده سرطان بگیرند به چه درد دولت می خورد. کشور ما بی کس و کار شده که اصول استاندارد را ، نه برای مردمش فراهم می کند و نه برای بنزین و تولید خودرو.
  • ایرانی IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    10 0
    خیلی .... که فکر میکنی معلم ها حقوق مفت میگیرن اصلا میدونی حقوق یه معلم چقدره که برای خودت اظهار فضل میکنی
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    15 0
    بابا بنزین اشغال خودروها شخصی و عمومی بیکیفیت و فرسوده کارخانجات حتی یک فیلتر برای خروجی ندارند و ناظرین هر ارگآنی هم که همه می دانیم
  • دکتر مریم ربیب IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    9 0
    خدا رو شکر که در وزارت بهداشت افراد مسوول و فهیم و با سواد داریم که در مقابل این اقای به اصطلاح وزیر آموزش و پرورش ایستاده است. کسی که آسیب های وارده به سیستم قلبی و عروقی و تنفسی بچه ها که سالها بعد عوارض خودش را نشان می دهد را با چند صفحه کتاب ارزش گذاری می کند به جای برنامه ریزی آغاز زودتر مدارس در شهریور و در نظر گرفتن ایام تعطیل برای یک چنین مواقعی
  • جواد IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    4 6
    همون مقداری که توی کلاس درس آلودگی هوا هست توخونهامون هم هست..بچه ای که سرکلاس نره چی یاد میگیره.. ضمنامدارس غیرانتفاعی هم دیگه تقاضابراشون کم میشه...بهتردولت ریشه آلودگی هواروازبین ببره
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    7 0
    بجای میلیاردها دلار هزینه برای انرژی هسته ای که یک درصد از برق کشور و هم تامین نمیکنه،و هزینه های جانبی ناشی از تحریم ها که سر به صدها میلیارد دلار میزنه، ما کشوری هستیم که بالغ بر ۳۰۰ روز آفتاب داریم،تمام مناطق آفتاب گیر و میشد با هزینه هایی به مراتب پایین تر سلول خورشیدی نصب کرد،نه تنها برق کل کشور و تامین کرد بلکه نیروگاه ها رو هم برقی کرد.و از شر مازوت سوزی و این حجم از آلاینده ها راحت شد. ایران خودرو و سایپا رو هم مجاب کرد که دست از سود کلان ماشین های بی کیفیت بردارن و با ورود ماشین های برقی و هیبرید آلودگی هوا را کلا به فراموشی سپرد،اما کو گوش شنوا!؟!؟ میدونم چاپ نمیکنید اما گفتم که بدانید چه ظلمی در حق مردم میکنید.یادتون باشه این دیگه فقر نیست که گریبان مردم و فقط بگیره، مسوولین هم باید همین هوا رو استنشاق کنن.
  • فاطمه IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    10 0
    سلام برنامه شاد برای بچه ها فعال است و معلمان هم در حال کار و فعالیت هستند و از وقت خود و خانواده اشان برای بچه ها ی مردم میزنند ، اگر قصوری است از طرف مسئولین وزارتخانه است . که برنامه شادشان ، نا شاد است ‌. اجتماعی که بچه ها را رو به نابودی ببرد به چه درد میخورد ، وقتی بچه ها مشکلات ریوی و قلبی داشته باشند ، مدرسه و درس به چه دردشان میخورد . تازگی ها هم که سرویس های معلمان را که بر داشته اند ، معلمان ۵ صبح باید بیدار شوند و برای راهی شدن به مدرسه حرکت کنند و تا به منزل هم بر می گردند ساعت ۱۴ تا ۱۵ بعد از ظهر است . و در مسیر رفت و برگشت دائما سر پا است ؛ آیا با این حقوق ها و این همه وقت گذاشتن معلمان مسئولین چه کارهایی برای معلمانشان انجام داده اند تا چه برسد به دانش آموزان .
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    4 0
    ما که هر موقع الودگی هوا بوده اصلا از خونه بیرون نرفتیم لطفا همه رو باهم قاطی نکنید دوما ما که بچه هامون روزای تعطیل انلاین بودن و از اموزش معلم هم راضی بودیم سوما مسولین باید خیلی زودتر از اینها به فکر الودگی هوا بودم ما که تو شهر اصفهان کلا هوای پاک نداریم
  • فاطمه IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    7 0
    سلام پس تکلیف بچه های که مثل پسر من آلرژی دارند چی میشه وخود من که آسم دارم وباید بچه را مدرسه ببرم وبیارم
  • عزتی IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    4 0
    یکی میمرد ز درد بینوائی یکی می‌گفت خانم زردک نمیخواهی
  • مادر بچه ها IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    7 0
    وزیر اموزش و پرورش که دلش برای بچه های مردم نمیسوزه میخواد حرف خودش روبه کرسی بنشونه
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    5 0
    این بچه ها رو با خون و جیگر بزرگ کردیم، وحشت کرونا وآنفلانز یک طرف، حالا هم هوای آلوده وسمی، به هر طریقی بچه های مارو به قربانگاه می برید، خدا خیرتون نده،
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    4 0
    شاخص آلودگی ربطی به نوع آلودگی و ذرات معلق نداره که وزیر آ.پ کشور ما رو با کشورهای دیگه مقایسه کردن! بماند که وضعیت آموزش ما اصلا قابل قیاس نیست با کشورهای دیگه! گاهی درصد بسیاری از مواد سمی و خطرناک خاص توی هوا خیلی میره بالا ایشون اصلا حواسش به آلودگی های بهاری هست که مربوط به گرد و غباره و از عراق و عربستان منشا میگیره و از شرق هم سیستان بلوچستان رو درگیر میکنه و ریه ها پر خاک و شن میشه؟! شاخص فقط کیفیت هوا رو نشون میده جناب وزیر اینکه چه سمی ریختین تو هوا رو نشون نمیده! درضمن یه کم به هوای پایین شهر هم توجه کنین لطفا!
  • ناشناس IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    4 0
    شما را به خدا به داد بچه هاي ما برسيد مدارس رو تعطيل كنيد بچه ها نمي تونند نفس بكشند شب تا صبح سرفه مي كنند آلودگي خيلي بالاست آقاي وزير بهداشت شما به سلامتي بچه هاي ما فكر مي كنيد تو رو به خدا كاري كنيد
  • مادر IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    5 0
    هر كي بچه اش رو تو اين هوا بفرسته مدرسه خودش قاتل فرزندش اينها كه دلشان به حال بچه هاي ما نمي سوزه جنگ سر قدرت واقعا خجالت آوره
  • جعفري IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    5 0
    بچه هاي اين كشور سرمايه هاي كشور هستند نبايد بيمار بزرگ شوند اين حد از آلودگي براي كودكان بسيار بد است بچه بي سواد بهتر از بچه بيمار است آقاي وزير بهداشت به داد به بچه هاي ما برسيد
  • پزشك اطفال IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    7 0
    پدر و مادر بچه ها را به مدرسه نفرستيد اين حجم از آلودگي ريه و گوارش بچه ها را نابود مي كند.