سال‌ها پیش نامش تالاب «بهرام گور» بود و وجه تسمیه‌اش بسته به آتشکده‌ بهرام در ابتدای روستای عشق‌آباد. مدتی هم در میان اهالی ری به تالاب «قاسمیه» معروف شد، اما حالا به دلیل هم‌جواری با روستای عشق‌آباد، به تالاب عشق‌آباد معروف است.

تالاب عشق‌آباد

همشهری آنلاین: در مسیر جاده ورامین به سمت روستای عشق‌آباد، پس از عبور از دامداری‌های‌ انتهای روستا، مسیر خاکی منتهی به تالاب به شکل مربع و با مساحتی حدود ۵۰هکتار در موقعیت ۴۰کیلومتری تهران قرار دارد.

قصه‌های خواندنی تهران را در اینجا ببینید

تالاب عشق‌آباد ابتدا به‌صورت طبیعی بر اثر شیب زمین، آب‌های سطحی و زهکش‌های کشاورزی در ارتفاع ۹۶۰متری از سطح دریا ایجاد شده و از سال ۱۳۵۴ با هدف توسعه گردشگری و استفاده بهینه از آب‌های کانال‌های شمال غربی قرچک ورامین و جنوب‌شرقی شهرری به‌صورت یک تالاب مصنوعی ساخته شده است.  

تالاب بهرام گور؛ پاتوق پرنده‌نگران | گونه‌های در معرض انقراض اینجا آفتابی می‌شوند


حالا با گذشت بیش از نیم قرن از حیاتش، همچنان بکر باقی مانده و بسیاری از پرنده‌نگران برای تماشای پرندگان به آن سر می‌زنند. سال‌هاست به دلایلی از جمله اقلیم مناسب، وجود ماهی و قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان، به زیستگاهی مناسب برای اقامت دائم یا موقت پرندگان تبدیل شده است.  

تالاب بهرام گور؛ پاتوق پرنده‌نگران | گونه‌های در معرض انقراض اینجا آفتابی می‌شوند


دریاچه یا تالاب عشق آباد یکی از محبوب‌ترین نقاط مورد علاقه‌ پرنده‌نگرهاست. با وجود این که در اطراف این دریاچه هم مسیر راه‌آهن و هم جاده قرار گرفته، همچنان یکی از بهترین نقاط ایران برای مشاهده‌ پرنده‌های مختلف است. بسیاری از آن‌ها در فصل‌های خاصی از سراسر دنیا به این منطقه‌ بکر سفر می‌کنند و گفته می‌شود تا به حال ۱۵۱ گونه پرنده در این تالاب مشاهده شده که برخی از آن‌ها جزو گونه‌های در معرض انقراض و بسیار کمیاب در جهان هستند.
 

کد خبر 736954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha