جمعه ۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین کامپیوتر شخصی ساخت شرکت اپل روز 24 ژانویه 25 ساله می‌شود.

کامپیوتر شخصی مکینتاش که در سال 1984 وارد خط تولید انبوه شد، برای سال‌ها یکی از برجسته ترین و محبوب‌ترین محصولات اپل بود.

مکینتاش با بهره‌گیری از رابط‌های گرافیکی، استفاده از ماوس در کامپیوترهای شخصی را به شدت فراگیر ساخت.

مکینتاش با یک تیزر تبلیغاتی معروف در مسابقات SuperBowl به مردم معرفی شد و کارگردان این تبلیغ، رایدلی اسکات بارها برای ساخته‌اش جایزه گرفت.

پروژه ساخت مکینتاش توسط جف رسکین بنیان گذاری شد. اولین مکینتاش دارای مانیتور 9 اینچی با بدنه مکعبی شکل قهوه‌ای رنگ،128 کیلوبایت RAM، درایو دیسک فلاپی، کیبورد و ماوس تک دکمه‌ای بود.

البته اپل پیش از مکینتاش کامپیوترهای دیگری با بهره‌گیری از رابط گرافیکی کاربر مانند Apple Lisa ساخت ولی قیمت آن‌ها بسیار بیشتر از مکینتاش بود.

یک سال بعد از ظهور مکینتاش، مایکروسافت سیستم عامل گرافیکی خود را با نام ویندوز معرفی کرد.البته  سیستم عامل ویندوز تا قبل از ساخت ویندوز 3 موفقیتی برای مایکروسافت به همراه نداشت.

قیمت مکینتاش در آمریکا 2495 دلار بود که این قیمت نسبت به آن زمان بسیار ارزان بود و همین دلیل موفقیت چشمگیر این کامپیوتر می‌باشد.

نام مکینتاش از نام یکی از نژادهای سیب مورد علاقه سازنده آن برداشته شده است.

اپل این نام را تا سال 1998 که iMac به بازار آمد، حفط کرد.

مکینتاش دارای مشکلاتی نیز بود. برای مثال هارد درایوهای خارجی حتماٌ باید در طرف چپ دستگاه قرار می‌گرفت تا تحت تأثیر میدان مغناطیسی کامپیوتر قرار نگیرد. و یا فضای هارد درایو داخلی آن بسیار کم بود و برای ذخیر کردن اطلاعات باید از فلاپی دیسک استفاده می‌شد.

ولی با این حال خاطره مکینتاش در ذهن اولین کاربران آن باقی خواهد ماند و نام آن همواره با نام اپل گره خورده است.

کد خبر 73685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز