همشهری آنلاین: پارلمان بلغارستان با وجود ازسرگیری انتقال گاز روسیه امروز تصمیم گرفت دو راکتور اتمی خود را که به شکلی جنجالی و پیش از ورود به اتحادیه اروپا تعطیل کرده بود، دوباره فعال کند.

خبرگزاری اتریش از صوفیه گزارش داد، پارلمان بلغارستان دولت را مامور کرد با همکاری با کمیسیون اتحادیه اروپا بلوک‌های 440 مگاواتی راکتورهای اتمی ساخت شوروی سابق را راه‌اندازی کند.

140 نماینده موافق در برابر 48 رای مخالف و 23 ممتنع توانستند رای خود را در این باره به کرسی بنشانند. دلیل اتخاذ این تصمیم، بحران گازی و همچنین بحران مالی و اقتصادی جهانی عنوان شده است.

این راکتورهای جنجالی به خاطر ملاحظات ایمنی بلافاصله پیش از ورود این کشور حوزه بالکان به اتحادیه اروپا در سال 2007 میلادی تعطیل شدند. تعطیلی این راکتورها از پیش‌شرط‌های عضویت این کشور در اتحادیه اروپا بود، اما بسیاری از سیاستمداران در صوفیه خاموشی این راکتورها را "اشتباهی سیاسی" خوانده و از آن انتقاد کردند.

در دو سال گذشته صادرات برق بلغارستان به کشورهای همسایه به شدت کاهش یافت. بلغارستان قصد دارد با صادرات برق بیشتر به جبران خسارت‌های دو هفته‌ای خود بپردازد که به خاطر قطعی گاز متحمل شد. شرکت‌هایی که با بدترین زیان‌ها مواجه شده‌اند از خسارت حدود 100 میلیون یورویی سخن می‌گویند.

کد خبر 73669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز