فدراسیون فوتبال ایران اگر واکنش و نقدی صریح به محاکم قضایی ورزشی داشت و می‌توانست از حق خود دفاع کند، این بدعت در سایر ارکان ورزشی کشورمان هم پدیدار می‌شد.

استادیوم - خلیج فارس

بیست‌وپنجمین دوره از رقابت‌های فوتبال جام کشورهای عربی حوزه حاشیه خلیج‌فارس روز پنج‌شنبه هفته گذشته با قهرمانی تیم ملی فوتبال عراق به پایان رسید که قهرمانی همسایه ایران در این تورنمنت با نام و عنوان جعلی، تبریک و واکنش بسیاری از مقامات را هم در پی داشت.

استفاده از عبارت جعلی و غیرقانونی «خلیج ع. ر. ب. ی» توسط جانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال، خشم بسیاری از اهالی کشورمان را برانگیخت. رئیس فیفا به‌طور حتم کدهای اخلاقی سازمان خودش را نقض کرده و گامی سیاسی برداشته، اما فدراسیون فوتبال ایران واکنشی به‌جز یک اعتراض بی‌نام‌ونشان و بی‌مخاطب نداشت.

همین واکنش عجیب و البته از سرِ رفع تکلیف باعث آن شد که اینفانتینو باز هم تحریف نام خلیج همیشگی فارس را تکرار کند و رسمیتی غیرقانونی و مجعول به یک تورنمنت نه‌چندان معتبر ببخشد. این تحریف و جعل‌ها، اما فقط محدود به فوتبال نیست و گل فوتبال به سبزه بسکتبال هم آراسته شده است.

رقابت‌های بسکتبال باشگاه‌های غرب آسیا در حالی برگزار می‌شود که ۱۶ تیم حاضر در آن طی ۲ بخش جداگانه به مصاف هم رفته‌اند؛ یک بخش با نام مسابقات «WASL» و بخش دیگر با نام جعلی، پرحاشیه و حساس «لیگ خلیج» که البته نماینده‌ای از ایران در این بخش نیست.

عکس| تحریف عجیب عنوان خلیج فارس در پایتخت ایران | برگزاری مسابقات و استفاده از واژه دشمن شاد کن!

استفاده از این عبارت طی هفته‌های اخیر باعث بروز واکنش‌های دیپلماتیک زیادی شده، اما به‌نظر می‌رسد فدراسیون بسکتبال از آن‌جا که نماینده‌ای در این لیگ جعلی نداشته، نیازی به اعتراض رسمی به فیباآسیا و یا حتی فیبا ندیده است.

با این حال، اما در بازی روز چهارشنبه گذشته بین تیم‌های بسکتبال شهرداری گرگان و الریاضی لبنان که پیروزی نماینده ایران را هم در پی داشت، نام جعلی و مبهم خلیج در کنار مسابقات غرب آسیا، در تابلوهای تبلیغاتی کنار زمین تالار بسکتبال آزادی درج شده و به نمایش درآمده است.

جواد داوری، رئیس فدراسیون بسکتبال کشورمان به روزنامه ایران‌ورزشی گفت:

نام مسابقاتی که نمایندگان ایران در آن حاضر می‌شوند همان غرب آسیاست و به همین خاطر برای اعتراض به مسابقاتی که در آن نماینده نداریم، نیازی دیده نشد. این تابلوها و تصاویر تبلیغاتی آن از سوی فیبا انجام می‌شود و مسئول آن هم از سوی کمیته مسابقات معرفی شده. با این حال برای بازی هفته آینده قطعاً به ماجرا ورود کرده و در صورت دیدن موارد مشابه، تذکرات لازم را در باب رعایت موارد این چنینی خواهم داد.
با این تفاسیر، اما به‌نظر می‌رسد که دلایل فدراسیون بسکتبال به‌عنوان نماینده ایران در میزبانی از این تورنمنت قانع‌کننده نیست؛ چرا که مسئول برگزاری مسابقه در ایران پیش از آغاز بازی باید تمام ارکان تبلیغاتی را از منظر شائبه‌های سیاسی و مسائل دیگر بررسی کند و در صورت مغایرت، مسئله را به سرعت به مقامات بالادستی اطلاع دهد.

پیش از این در مسابقاتی مانند لیگ قهرمانان فوتبال آسیا هم شاهد بوده‌ایم که استندهای تبلیغات محیطی برخی شرکت‌ها به علت مغایرت با قوانین کشورمان در گوشه و کنار استادیوم‌های ایران نصب و فعال نمی‌شدند، اما این بار شاهد تحریفی تاریخی آن هم در قلب ایران هستیم!

به‌طور حتم بی‌مبالاتی‌ها و اهمال‌کاری‌هایی که از سوی فدراسیون فوتبال رخ داده، در این کرختی و برهوت واکنش تیغ‌دار بی‌تأثیر نیست. تمامیت ارضی و ارزش‌های ملی-سیاسی کشورمان با اقدام عجیب رئیس فیفا و فدراسیون جهانی فوتبال زیرسؤال رفته، اما هنوز از انتشار نامه اعتراضی به فیفا هیچ خبری نیست.

فدراسیون فوتبال ایران اگر واکنش و نقدی صریح به محاکم قضایی ورزشی داشت و می‌توانست از حق خود دفاع کند، این بدعت در سایر ارکان ورزشی کشورمان هم پدیدار می‌شد تا اعتراض رسمی و قانونی به سایر کنفدراسیون‌های رشته‌های ورزشی هم با قدرت و بدون کوچک‌ترین تعارفی انجام شود.

در حالی که فدراسیون فوتبال ایران می‌توانست به نهادهای قضایی بین‌المللی مانند دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه از فیفا شکایت کند، ترجیح مسئولان این بوده که چشم روی تحریف نام خلیج همیشگی فارس ببندند و از کنار این مسئله به سادگی عبور کنند.

حالا همین موضوع برای فدراسیون بسکتبال هم به قوت خود باقی هست؛ فدراسیون ایران باید مقابل این تحریف تاریخی ضد ارزش‌های ملی و سیاسی کشورمان بایستد و واکنشی غیرمنفعلانه مطابق با قوانین بین‌المللی نسبت به احیای حقوق خود داشته باشد، نه این که باز هم وارد تسامح و سیاسی‌بازی شویم.

کد خبر 736630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha