زمان زیادی تا برگزاری مهم ترین رویدا سینمایی کشور یعنی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر باقی نمانده و در همین رابطه اسامی هیات انتخاب این جشنواره از سوی دبیر آن اعلام شده است.

انتخاب جشنواره

به گزارش همشهری آنلاین،  مجتبی امینی، دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر با انتشار اطلاعیه‌ای اسامی هیأت انتخاب این دوره را آقایان حبیب احمدزاده (نویسنده و کارگردان)، دکتر رضا پورحسین (استاد دانشگاه) و مدیر فرهنگی، روح الله سهرابی (نویسنده، کارگردان و مدیر کل اداره نظارت بر عرضه و نمایش آثار سینمایی)، محمدرضا شرف الدین تهیه کننده، پرویز شیخ طادی (نویسنده و کارگردان)، محمدرضا عباسیان (دبیر اسبق جشنواره بین المللی فیلم فجر و فیلمساز) و محمد حسین نیرومند (مدیر فرهنگی و عضو شورای پروانه نمایش)  اعلام کرد.

طبق این اطلاعیه  قرار است اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ تا پنجم بهمن ماه اعلام شود. همچنین شعار جشنواره چهل و یکم فجر اخلاق، امید و آگاهی اعلام شد.  

در ادامه سعی شده است گزارشی از رزومه و سابقه فعالیت‌های فرهنگی و اجرایی  هیات انتخاب یاد شده ارائه شود که در ادامه می‌خوانید.

حبیب احمدزاده فیلمسازی که با نوشتن فیلمنامه اتوبوس شب به شهرت رسید

حبیب احمدزاده از چهره های فعال، موثر ادبیات و سینمای دفاع مقدس به شمار  است که علاوه بر نگارش چند کتاب پرفروش و ساخت فیلم مستند، بیشتر برای نوشتن فیلمنامه فیلم اتوبوس شب به شهرت رسید.  

 اعضای ۷ نفره هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر را بشناسیم
احمد حبیب زاده

احمدزاده رمان نویس، مستندساز، فیلمنامه‌نویس، کارگردان و محقق در ۲۷ مهر ۱۳۴۳ خورشیدی در آبادان متولد شد اما اصلیت خانواده وی که در آستانه جنگ دوم جهانی به آبادان مهاجرت کرده اند، از دلوار بوشهر است. او فارغ التحصیل کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر تهران است.

وی به واسطه سبک نویسندگی و موضوعات انتخابی برنده جوایز متعدد و آثارش به چاپ‌های مکرر رسیده و در محافل ادبی داخل و خارج مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. رمان شطرنج با ماشین قیامت او  به ۳ زبان عربی، آلبانیایی و انگلیسی ترجمه و به عنوان منبع درسی ادبیات مدرن خاورمیانه در دانشگاه راتگرز آمریکا معرفی شده است.

از میان رمان های احمدزاده، ۲ کتاب داستان های شهرجنگی و شطرنج با ماشین قیامت به ترتیب به چاپ هفدهم و پانزدهم رسیدند و جوایز و افتخارات فراوانی را برای احمدزاده به ارمغان آوردند.  

احمدزاده در جایگاه فیلمنامه نویس نیز با کارگردانانی  چون ابراهیم حاتمی کیا، پرویز شیخ طادی، عبدالحسین برزیده، آرش معیریان، خسرو سینایی و کیومرث پوراحمد همکاری داشته است که از میان ۲ همکاری احمدزاده با پوراحمد فیلم پنجاه قدم آخر در ۱۳۹۲ خورشیدی توفیق زیادی کسب نکرد در حالی که  فیلم اتوبوس شب که در ۱۳۸۵ خورشیدی ساخته شد، نزد مخاطبان، منتقدان و داوران مورد تحسین قرار گرفت، چنانکه تندیس جشن خانه سینما به همراه جایزه بهترین فیلمنامه در جشن سینمای ایران به فیلم اتوبوس شب ساخته کیومرث پوراحمد و به قلم حبیب احمدزاده تعلق گرفت و این فیلم تاکنون یکی از آثار تاثیرگذار و ماندگار سینمای دفاع مقدس به شمار می‌آید.  

احمدزاده تاکنون ۳ فیلم مستند را در جایگاه کارگردان تولید کرده است  که ۲ فیلم آخرین تیر آرش و بهترین مجسمه دنیا موفقیت‌های قابل توجه‌ای برای تهیه کنندگان آن به دست آوردند.

احمدزاده  همچنین در مقام یک دیپلمات فرهنگی در خصوص انتقال مفهوم انقلاب و دفاع مقدس جمهوری اسلامی در سرتاسر جهان ایفا کرده است.

رضا پور حسین؛ صدا و سیمایی ترین  عضو هیات انتخاب جشنواره

رضا پورحسین  یکی دیگر از داوران جشنواره فیلم فجر است که به دلیل سابقه فعالیت در شبکه‌های مختلف سیما باید او را صدا و سیمایی‌ترین  عضو هیات انتخاب این جشنواره قلمداد کرد.

 اعضای ۷ نفره هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر را بشناسیم
رضا پور حسین

نماینده گروه روانشناسی درشورای پژوهشی دانشکده، عضو کمیته واژه گزینی شورای عالی زبان وادب فارسی، ریاست شورای هنر سازمان صداوسیما، عضوکمیته ملی پیشگیری ازطلاق وشورای سرآمدان صیانت خانواده، عضو شورای سیاستگذاری کنگره بین‌الملی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت و حیاتی، ناظر شورای فرهنگ عمومی در استان اصفهان، عضویت در هیات امنای موسسه هنرمندان پیشکوت، عضو کمیته واژه گزینی زبان فارسی برای اصطلاحات علمی و رسانه‌ای، عضویت کمیته فرهنگ وتمدن اسلام و ایران، عضو شورای عالی نظارت فیلم، عضومتخصص تعلیم وتربیت شورای نظارت برساخت، طراحی، واردات و توزیع اسباب بازی کودکان و عضو هیات ممیزه دانشگاه تهران از جمله سوابق فعالیت‌های فرهنگی پورحسین است.

پورحسین و یادداشت تازه‌اش

این عضو هیأت انتخاب چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به تازگی در یادداشتی که آنرا در اختار رسانه‌های رسمی کشورگذاشته اظهار کرده است: «چرا سینمای ما از ایجاد «روحیه علم‌گرایی» غفلت می‌کند؟ جهان به عضویت ما در چندین باشگاه «های تک» به دیده تحسین نگاه می‌کند، اما متاسفانه خودمان آن را منعکس نمی‌کنیم».

پورحسین نوشته است: «ارزیابی فیلم‌ها باید متناسب با شرایط کرونایی و پساکرونایی انجام شود. در شرایط کرونایی و پس از آن لطماتی به سینما و مجموعه فعالیت‌های هنری وارد شده که هنوز هم ادامه دارد. با این حال شاهد فیلم‌های خوبی در جشنواره چهل و یکم هستیم. به لحاظ مضمونی اشکالی در جریان فیلمسازی وجود دارد که نویسندگان و یا کارگردان‌ها از قواعد و مضامین «روان‌شناختی»، «جامعه شناختی» و «فلسفی» کمتر استفاده می‌کنند. توجه کنیم که تبیین پدیده‌های زندگی فردی و اجتماعی نمی‌تواند فارغ از قوانین علمی باشد.

کار فیلمسازی بیان هنری و چند لایه هنری و فلسفی پدیده‌های زندگی در ساحت‌های فردی و اجتماعی و گاهی جهانی است. در این موضوع، سینمای ما دارای ضعف «اندیشه» است. البته در همه جشنواره‌ها شاهد چند فیلم مبتنی بر اندیشه بوده‌ایم. در جشنواره امسال نیز چند فیلم این چنینی یعنی عمیق ارایه شده است. نکته دیگر درباره جشنواره چهل و یکم، کاهش «تلخ‌گرایی» درباره مسایل رایج اجتماعی است. وظیفه فیلمساز انعکاس مسایل جامعه خویش و حتی جامعه جهانی است. این انعکاس اگر «واقع‌گرایانه» باشد، ماموریت به خوبی انجام می‌شود؛ اما دوری از واقع‌گرایی و القای جامعه‌ای چرک و سیاه، منصفانه نیست. این همان «قضاوتی» است که به دور از انصاف است و موجب یأس در مخاطبان خواهد شد. «گشتالت» و برآیند سینما «امید و پیشرفت» به سوی «افق» هاست، فیلمساز می‌تواند واقع‌گرا باشد، مسایل منفی اجتماعی را به خوبی مطرح کند، آسیب‌های اجتماعی را بیان نماید؛ اما حق ندارد هیجانات شخصی خود را به گونه‌ای بروز دهد که گردی از افسردگی و ناامیدی را بر سر جامعه بیفشاند.

نکته دیگر کمبود فیلم‌هایی است که مؤید گفتمان‌های رایج کشور است. ملاحظه کنید، «گفتمان علمی» عامل اصلی پیشرفت و اقتدار امروز ایران اسلامی است. پیشرفت‌های ما در حالی است که در چندین باشگاه علمی «های تک» وارد شده‌ایم. دراین موضوع، جهان به دیده تحسین به پیشرفت‌های «علمی و فناورانه» ما نگاه می‌کند، اما متاسفانه خودمان آن را منعکس نمی‌کنیم و با هزاران تأسف گاهی شاهد «خود تحقیری» و «خود تخریبی» نیز هستیم. چرا سینمای ما از ایجاد «روحیه علم‌گرایی» غفلت می‌کند؟ مایه علمی آن کم است، یا دغدغه آن کمینه است؟ فراموش نکنیم بخش مهمی از سینمای امروز دنیا، گشودن پنجره‌ای برای ایجاد روحیه علم‌گرایی در جامعه را در دستور کار خود دارد. این موضوع در سینمای ایران دارای نقص فراوانی است. البته گسترش گفتمان علمی بیشتر در سینمای «علمی تخیلی» و سینمای «کودک و نوجوان» جلوه دارد، اما در سینمای رئال نیز هزاران سوژه جذاب برای فیلمسازی وجود دارد که در سینمای ایران مشاهده نمی‌شود. شاید بهتر است بگویم مخاطبان و مردم ما به دلیل کم‌کاری سینما، از موضوعات دراماتیک در حوزه علم و دانش، محروم هستند.

نکته دیگر نبود «فیلم‌های طنز» در جشنواره است. البته رگه هایی از طنز در برخی فیلم‌های جشنواره دیده می‌شود که عمدتا کلامی است و البته گاهی با شوخی‌های زشت کوشش می‌کنند مقدمات خنده و نشاط را فراهم کنند، اما به نظر من موفق نیستند. فیلم طنز دارای قواعدی است که بیشتر از «موقعیت» بهره می‌برد تا کلام. شاید در شرایط امروز اجتماعی و اقتصادی، ساخت فیلم‌های نشاط‌آور نجیب، ضرورت بیشتری داشته باشد. در هر صورت در جشنواره چهل و یکم، شاهد فیلم‌های خوبی هستیم، و کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان و نیز عوامل فنی و هنری، زحمات تحسین‌برانگیزی داشته‌اند که در برخی فیلم‌ها هنوز هم ادامه دارد. باید قدردان آنان باشیم که در شرایط امروز، خود را به آب و آتش می‌زنند تا به طبع بزرگ مخاطبان سینمای ایران، پاسخ بدهند».

روح الله سهرابی؛ کارگردان و تهیه کنند سینما

روح الله سهرابی کارگردان، تهیه کننده، نویسنده فیلمنامه، طراح صحنه اهل ایران است. او تاکنون تهیه کنندگی فیلم سینمایی یک فنجان قهوه داغ ونویسندگی و کارگردانی فیلم خاکستر و برف را در کارنامه هنری خود دارد.

 اعضای ۷ نفره هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر را بشناسیم
روح الله سهرابی

سهرابی در اسفندماه ۱۳۵۷ در همدان به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۷۴ و همزمان با تحصیل در کلاس سوم دبیرستان، یک فیلم بلند داستانی به نام بازگشت را نوشته و کارگردانی کرد. او پس از ورود به دانشگاه و تحصیل در زمینه تئاتر فعالیت خود را بیشتر در زمینه ادبیات متمرکز و کتاب‌هایی نیز تألیف و منتشر کرد.

دوره حرفه‌ای فعالیت‌های او از سال ۱۳۸۷ و با ساخت فیلم بلند محدوده ابری آغاز شد که مورد تحسین صاحبنظران سینمایی و جشنواره‌ها قرارگرفت. خاکستر و برف دومین فیلم سینمایی سهرابی است که با لحنی انتقادی در ژانر دفاع مقدس تولید شد. سریال ۵۰ قسمتی آرام می گیریم از دیگر آثار هنری سهرابی است که در نظرسنجی صدا وسیما از مردم، پرمخاطب‌ترین سریال سال ۱۳۹۵ تلویزیون ایران لقب گرفت.

وی تحصیلات کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم سیاسی پی گرفت و از سال ۱۳۹۰ در عرصه مدیریت فرهنگی وهنری حضوری فعال داشته‌است. رئیس سازمان سینمایی کشور در فروردین امسال طی حکمی، «روح‌الله سهرابی را به عنوان مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم منصوب کرد.

محمدرضا شرف الدین و جلوه‌های ویژه

محمدرضا شرف الدین متولد ۱۳۳۷ اصفهان و فارغ التحصیل رشته عکاسی از دانشگاه تهران است. او همچنین از سینماگران و تهیه کنندگان ایرانی و رئیس انجمن سینمای دفاع مقدس  است اما بیشترین شهرت و تخصصش در بخش جلوه‌های ویژه سینمای ایران است که  شروع فعالیتش در این رسته به فیلم تشکیلات ساخته منوچهر مصیری در ۱۳۶۵ بر می‌گردد. شرف‌الدین همچنین برای فیلم‌های کانی مانگا، انسان و اسلحه، هور در آتش، کیمیا، پرواز خاموش و قارچ سمی، سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه جشنواره فیلم فجر را گرفته است.

 اعضای ۷ نفره هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر را بشناسیم
محمدرضا شرف الدین

شرف‌الدین پروژه‌های سنگین و پرزحمتی چون مزرعه پدری را در کارنامه خود دارد که همه جلوه نمایی فیلم به کار او به عنوان مسئول جلوه‌های ویژه بستگی داشت. شرف الدین تهیه کنندگی فیلم های بسیاری از جمله سه و نیم، چوب خط، فرزند صبح، بالای شهرپایین شهر و نوروز را نیز برعهده داشته است.

پرویز شیخ‌طادی؛ کارگردان شکارچی شنبه

پرویز شیخ‌طادی کارگردان سینما و تلویزیون ایران است. از مهم‌ترین آثار پرویز شیخ‌طادی می‌توان به کارگردانی فیلم روزهای زندگی، فیلم شکارچی شنبه و فیلم امپراطور جهنم اشاره کرد.

 شیخ‌طادی در سال ۱۳۹۰ دوره‌ پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید اثر مهمی حضور داشته است. اثر مهم پرویز شیخ‌طادی در این سال، فعالیت در فیلم روزهای زندگی به عنوان کارگردان محسوب می‌شود.

 اعضای ۷ نفره هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر را بشناسیم
پرویز شیخ‌طادی

شیخ‌طادی درسال ۱۳۸۳ فیلم شکارچی شنبه را کارگردانی کرده است و در سال ۱۳۹۰ فیلم روزهای زندگی را کارگردانی کرد که توانست خود را میان اهالی فضای سینما مطرح کند.  

شیخ‌طادی علاوه ‌بر کارگردانی به‌عنوان نویسنده، طراح صحنه، طراح لباس، تدوینگر، مدیر صحنه، مسئول جلوه‌های ویژه میدانی، چهره‌پرداز و بازیگر نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم‌ترین آثار پرویز شیخ‌طادی در حرفه‌ نویسنده، فیلم روزهای زندگی، فیلم دایناسور، فیلم سینه سرخ، فیلم شکارچی شنبه، فیلم پشت پرده ی مه، فیلم روایت سه گانه (اپیزود اول، یک آرزوی کوچک) و فیلم دفتری از آسمان است. او در فیلم از کرخه تا راین تجربه بازیگری را هم دارد.

محمدرضا عباسیان؛ دبیر اسبق جشنواره

 اعضای ۷ نفره هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر را بشناسیم
محمدرضا عباسیان

محمدرضا عباسیان متولد ۱۳۵۲ مستندساز و تهیه‌کنندهٔ است. او برندهٔ تندیس بهترین فیلم مستند برای فیلم قانا از دهمین جشن سینمای ایران شد. او همچنین برای ساخت فیلم مستند مدرسه برندهٔ شمشیر نقره‌ای جشنواره فیلمهای تاریخی لهستان شد. عباسیان دبیری سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر را بر عهده داشت.

محمدحسین نیرومند؛ سردبیر و مدیر مسئول اسبق کیهان کاریکاتور

محمدحسین نیرومند از دیگر اعضای هیات انتخاب  این دوره جشنواره،  فارغ التحصیل کارشناسی طراحی صنعتی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران  و دارای گواهینامه درجه یک هنری است.

وی در دوره ای سردبیر و مدیر مسئول کیهان کاریکاتور بود. از جمله سوابق نیرومند می‌توان به  مدیر گروه جوان و طرح و برنامه شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران، سرپرست دفتر طنز مرکز هنرهای تجسمی و معاونت سینمایی حوزه هنری و دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور اشاره کرد.

 اعضای ۷ نفره هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر را بشناسیم
محمدحسین نیرومند

مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت‌های نهم و دهم و مدیر عامل انجمن سینمایی انقلاب و دفاع مقدس از دیگر سوابق محمدحسین نیرومند است.

وی در طول فعالیت هنری خود موفق به دریافت لوح تقدیر و نشان طلا از معاونت فرهنگی و تبلیغات جنگ ستاد فرماندهی کل قوا، جایزه ویژه یومیوری شیمبون ژاپن و نشان عالی تجسمی کشور شده و تدریس در دانشکده هنرهای زیبا و صدا و سیمای جمهوری اسلامی و دانشگاه سوره در کارنامه کاری اش دیده می‌شود. نیرومند همچنین تالیفاتی در حوزه هنرهای بصری دارد.

کد خبر 736304
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    3 0
    مهران رجبی ؟
  • NL ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    3 0
    چرا حتی یک زن در این هیئت داوران نیست؟