سازمان هواشناسی آخرین پیش‌بینی‌ها را از وضعیت جوی کشور برای ۵ روز آینده اعلام و همچنین ۲ هشدار زردرنگ برای بعضی استان‌ها صادر کرد.

بارش برف - سرما - یخبندان

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان هواشناسی کشور بر اساس‌ تحلیل‌ آخرین‌ نقشه‌های پیش‌یابی‌ هواشناسی‌ اعلام کرد که طی‌ ۵ روز آینده در غالب‌ مناطق‌ کشور جوی پایدار همراه با ماندگاری هوای سرد حاکم‌ بوده و در شهرهای صنعتی‌ و پرجمعیت‌ انباشت‌ آلاینده‌های جوی و آلودگی‌ هوا ادامه‌ خواهد داشت‌.

همچنین‌، طی‌ این‌ مدت‌ برای برخی‌ نقاط‌ استان‌های واقع‌ در سواحل‌ دریای خزر به‌ ویژه سواحل‌ غربی‌ افزایش‌ ابر و بارش‌ پراکنده پیش‌بینی‌ می‌شود.

طی‌ ۲ روز آینده در نوار شرقی کشور وزش‌ باد و در مناطق‌ مستعد گرد و خاک‌ رخ‌ خواهد داد.

همچنین‌، از روز دوشنبه‌ تا چهارشنبه‌ برای جنوب‌ استان‌های فارس‌، بوشهر، ارتفاعات‌ البرز و ارتفاعات‌ زاگرس‌ مرکزی و جنوبی‌ و جزایر خلیج‌فارس‌ افزایش‌ ابر و بارش‌ پراکنده پیش‌بینی‌ می‌شود.

طی‌ ۵ روز آینده دریای عمان و غرب‌ تنگه‌ هرمز در بعضی‌ ساعات‌ مواج‌ و متلاطم‌ خواهد بود.

هشدار زردرنگ هواشناسی

سازمان هواشناسی همچنین درخصوص نفوذ و ماندگاری توده هوای سرد از امروز تا چهارشنبه هفته جاری هشدار زردرنگ صادر کرد. 

بر این اساس، غرب، شمال غرب، شمال شرق، شرق، جنوب شرق و مرکز و دامنه و ارتفاعات البرز، مازندران، گلستان و گیلان روند کاهشی دما (به طور میانگین ۳ تا ۵ درجه) و ماندگاری توده هوای سرد را تجربه خواهند کرد. 

این سازمان پیش‌بینی کرد که بر اثر شرایط جوی فوق افزایش مصرف و اختلال در انتقال منابع انرژی به ویژه برق و گاز، یخبندان و لغزندگی جاده‌ها و احتمال خسارت دیدن صنعت کشاورزی رخ خواهد داد و مناطق مذکور را به مدیریت و صرف‌جویی در مصرف منابع انرژی، احتیاط در سفرها و به همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت، محافظت و پوشش لوله‌های آب و استفاده از ضدیخ در رادیاتور خودروها و ماشین‌آلات کشاورزی توصیه کرد.

هشدار به ۴ استان 

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ دیگری درخصوص کاهش ۳ تا ۵ درجه‌ای دما و ماندگاری توده هوای سرد از اوایل وقت فردا یکشنبه تا اواخر وقت سه‌شنبه هفته جاری در جنوب فارس، جنوب کرمان، هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان و خسارت دیدن محصولات کشاورزی در این مناطق هشدار داد.

این سازمان موارد زیر را به کشاورزان این ۴ استان توصیه کرد:

تسریع در برداشت مرکبات و سیب‌زمینی باقیمانده در استان‌ کرمان و تسریع در برداشت مرکبات استان سیستان و بلوچستان، انجام یخ آب زمستانه جهت از بین بردن کانون‌های زمستان‌گذرانی آفات و بیماری‌ها (در صورت وجود آب کافی)، تامین سوخت و سرویس وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما، ایجاد پوشش روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی‌اتیلن و نایلون)، تخلیه سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دما، خودداری از انجام هرس درختان، روشن کردن آتش و ایجاد مه‌دود در باغات (در ساعات نزدیک به صبح و بامداد) و عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد.

کد خبر 736294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    3 0
    حتی دمای مناطق جنوبی و گرمسیر سیستان و بلوچستان مثل ایرانشهر نزدیک صفر درجه است. مسئولین به فکر تامین سوخت این مناطق محروم باشند