رئیس دانشگاه تهران از مصوبه جدید شورای فرهنگی دانشگاه تهران درباره برخورد با پدیده بی‌حجابی در دانشگاه خبر داد و گفت: در مرحله اول افراد بی‌حجاب در بدو ورود و در داخل محیط دانشگاه از طریق کارت دانشجویی شناسایی خواهند شد.

دانشگاه تهران

به گزارش همشهری آنلاین؛ سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران روز چهارشنبه در نشست شورای دانشگاه که با حضور روسای واحدهای دانشگاهی برگزار شد، با تاکید بر جدیت و اهتمام مدیران نسبت به اجرای قوانین و مقررات در حوزه پوشش، گفت: در چند ماه اخیر سعی کرده‌ایم شیوه‌ای متناسب با بلوغ مورد انتظار از ذی‌نفعان دانشگاه را در مواجهه با برخی ناهنجاری‌ها بکار بگیریم. هر قدر جلوتر می‌رویم، فضای احساسی چند ماه اخیر کمرنگ‌تر می‌شود، اما متاسفانه گروه اندکی از دانشجویان هستند که چندان علاقه‌ای به تمکین از قانون ندارند. قانون یعنی عقل سلیم؛ و همه موظف هستیم آنچه را که به عنوان دیدگاه غالب در قانون گنجانده شده و همه مکلف به اجرای آن هستیم را فصل‌الخطاب قرار دهیم.

او افزود: بنابراین قاطعانه مقررات حجاب و عفاف را اجرا خواهیم کرد و اجازه تخطی و تخلف قانونی را به افراد بی‌حجاب نخواهیم داد. اگر قرار باشد هر کسی بر اساس دیدگاه خود اجتهاد و عمل کند، شاهد یک جامعه رهاشده خواهیم بود که در این جامعه نه تنها کسی به هدفش نمی‌رسد، بلکه به جای اینکه صحبت از تعامل اجتماعی باشد دائما باید شاهد تقابل اجتماعی باشیم.

قیمی با تاکید بر اینکه مدیران دانشکده‌ها باید بر اساس بخشنامه مصوب شورای فرهنگی دانشگاه عمل کنند، خاطرنشان کرد: مقررات مربوط به حجاب و عفاف را قاطعانه اجرا خواهیم کرد و اجازه تخطی و تخلف قانونی را به افراد بی‌حجاب نخواهیم داد. تمام تلاشمان این بوده و هست که شأن دانشگاه حفظ شود. بدیهی‌ترین نقش ما به عنوان یک مدیر حرفه‌ای این است که قانون را اجرا کنیم و بر اجرای مقررات تاکید نماییم و با کسی تعارف نداشته باشیم. برای مدیریت پدیده بی‌حجابی یک طیف عملکردی وجود دارد که در یک سوی این پیوستار «رهاشدگی» و در سوی دیگر پیوستار «برخوردهای تند» قرار دارد. ما همواره در مدیریت دانشگاه با رویکردهای افراطی و تفریطی مخالف بوده‌ایم و معتقدیم که در مدیریت پدیده‌های فرهنگی، نقطه‌ای از این پیوستار را انتخاب کنیم که با سطح بلوغ دانشگاهیان تناسب داشته باشد؛ به گونه‌ای که ضمن اقناع‌سازی ذینفعان، جدیت در اجرای قوانین و مقررات نیز وجود داشته باشد؛ لذا وسط این طیف را به عنوان نقطه تعادل می‌بینیم و در خصوص حجاب نیز با این رویکرد عمل خواهیم کرد؛ به گونه‌ای که ضمن دعوت افراد به رعایت مقررات و توجیه آنها، در بکارگیری ابزارهای قانونی جدیت نشان خواهیم داد.

رئیس دانشگاه تهران در تشریح راهکارهای پیش‌بینی شده برای مواجهه با پدیده بی‌حجابی در دانشگاه که در مصوبه جدید شورای فرهنگی دانشگاه تهران آمده است، گفت: بر اساس این بخشنامه که از امروز لازم‌الاجراست، در مرحله اول افراد بی‌حجاب در بدو ورود و در داخل محیط دانشگاه از طریق کارت دانشجویی شناسایی خواهند شد. به این افراد در این مرحله تذکر داده می‌شود تا به رعایت قانون برگردند و صرف نظر از هر اعتقاد و دیدگاهی که دارند، قانون را فصل‌الخطاب قرار دهند و به مقررات پوشش تمکین نمایند. در این مرحله نیروهای انتظامات بعد از شناسایی افراد، صرفا به تذکر قانونی برای رعایت حجاب بسنده خواهند کرد و حتی در قبال افرادی که به تذکر بی‌توجهی می‌کنند، اجازه ورود می‌دهند و برخوردی با آن‌ها نخواهند کرد، اما مشخصات این‌گونه افراد را ثبت نموده و آن را به مراجع ذیصلاح گزارش خواهند داد.

مقیمی افزود: در گام اول برای افرادی که به تذکر بی‌توجهی کنند، پیامک ارسال می‌شود و از آن‌ها خواسته می‌شود که قوانین و مقررات را رعایت کنند. در گام دوم از طرف دانشگاه با خانواده افرادی که از قانون تمرد نمایند، تماس گرفته و گزارش می‌شود که فرزندشان متاسفانه به قانون احترام نمی‌گذارد. در مرحله سوم در صورتی که فرد لجاجت نماید و بر سرکشی از قانون اصرار ورزد، برای او پرونده انضباطی شکل می‌گیرد. این افراد در صورتی که در جلسه کمیته انضباطی به اشتباه خود اذعان کنند و قانون‌پذیر شوند، با اخذ تعهد، پرونده انضباطی آن‌ها از دستور کار خارج می‌شود و در صورتی که باز هم بر بی‌قانونی اصرار ورزند، طبق قانون مورد برخورد انضباطی قرار می‌گیرند.

کد خبر 736006
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 87
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    با افراد هنجار شکن باید قاطعانه برخورد بشه
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    سفره مردم روز به روز کوچکتر . فقط چسبیدید به حجاب .
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    دیگر فراموش کنید که بتوانید برگردد به ۴ ماه قبل ، با زور و جبر نمی توانید چیزی را به مردم تحمیل کنید ! این ذات و راز خلقت است که انسان تابع زور و جبر نیست ! اگر ورود به این امر کنید باید هر روز تیشه بدهید و کلنگ بگیرد ... !
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    این قانون حجاب شما ناشی از عقل سلیمه؟؟؟ یا یه عامل مهمی شده واسه شکاف و تنش تو جامعه؟؟؟ با چه زبونی دیگه باید بگیم این قانون رو نمیخاییم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    از کی شما قانون مند شدهایدانقدر سلیقه ای رفتار کردید وقانون را زیر پا گذاشتید که دانشجو ومردم صدایشان در امد
  • علی از اسلام شهر IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    زن زندگی آزادی بزارید مردم آزاد باشند مثل امارات و ترکیه
  • مهدی IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    متأسفانه هنوز هم عده ای متوجه نیستند که با زور نمیشه اصلاح و ارشاد کرد!!!
  • حلالات IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    شعونات دانشگاه به بهداشت وانسانیت وآزادی وعلم است نه به روسری
  • دادار IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    عجب برنامه فرهنگی
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    چقدر مسامحه. واقعا مگه دانشجویی هست که در دانشگاه بیحجاب بگر ده؟ خیلی راحت نباید راهشون بدین
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    اغتشاشات برای ازبین بردن نقاط قوت کشور بود نمونش همین دانشگاه که محل علم و دانش است نه مرکز فحشا
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    میگم برای مبارزه با گرانی برنامه مفصلی ندارید
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    و ان شاالله تبیین حجاب و آموزشهای لازم دین محور به قول حضرت آقا با زبان لین توسط متخصصین
  • محمد IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    احسنت، درست‌اش هم همینه اوایل دی ماه رفتم کتابخانه مرکزی دانشگاهمون (شهید بهشتی) جلوی درب که چندتا دختر که سن‌شون به ورودی های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ میخورد در حال سیگار کشیدن بودن و علاوه بر برهنگی سر، حتی مانتو هم نداشتن و با یه بلوز و شلوار لی تنگ بودن، وارد که شدم به خدا قسم بدون اغراق میگم یه لحظه فکر کردم وارد قسمت زنانه تو عروسی های ولنگ و باز تهرانی‌ها شدم، سر هر میز چند تا دختر با چند تا پسر همه بلا استثنا بدون روسری و عمدتا بدون مانتو با بلوز شلوار تنها خانمی که روسری داشت یکی از پرسنل کتابخانه مرکزی بود پشت میز کارش نشسته بود، موها همه باز و انواع و اقسام رنگ‌ها و ارایش‌های عجیب و غریب، حالم به هم خورد خدا شاهده. حیات وحش هم اینقدر دیگه بی قاعده و قانون نیست، بله تو کف جامعه برخورد و اجبار جواب نمیده و اول باید خانواده و اموزش و پرورش درست بشن و حجاب به عنوان یک معلول باید بوسیله‌ی پیش زمینه های تربیتی و فرهنگی براشون جا بیفته و پذیرفته بشه، ولی تو دانشگاه که خدمات میگیرن و یک سازمان هست چه درونی بپذیرن و چه نپذیرن باید تابع قانون باشن و به اجبار هم که شده رعایت کنن مگرنه ...
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    اینها رو ول کنید مثل این می ماند که کسی سیگار بکشد و هی بهش بگی سیگار نکش بعدا نتایج این کار ها را با متزلزل شدن خانواده شان میبینند
  • حجت IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    توروخدا.به‌خاطر‌خون‌شهدا‌‌بهحرفی‌که‌میزنید‌وقانونی‌است‌وعمل‌ نمایید‌واز‌هیاهو‌برخی‌خود‌فروخته‌‌نترسید‌که‌‌عاقبت‌پیروزی‌ باشماست
  • مسعود IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    خواهشاًازسرنوشت غم انگیز زن درغرب عبرت بگیرید،استفاده ابزاری،کارکردن همپای مرد،توهین،تعرض،ضرب وشتم،قتل و...حداقل دراین موردمطالعه کنید.
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    قانون ینی عقل سلیم🤣🤣🤣 قانون کشف حجاب زمان رضا شاه عقل سلیم نبود؟!!🤣🤣 چرا مردم این قانون رو قبول نداشتن!؟؟! چون مورد تایید مردم نبود الانم اگه مردم از حجاب اجباری تمکین نمیکنن چون این قانون مورد تایید مردم نیست بنابراین بهتره قوانینی ک حقوق شهروندی رو زیر پا میزاره لغو کنید
  • محمد IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    قانونی که نسل جوان نمی خواهد ارزش گذاشتن ندارد.
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    عجب.