نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: فرانسه، انگلستان و آلمان و به طور کلی اتحادیه اروپا از ورود ایران به جنگ اوکراین وحشت دارند.

عباس مقتدای خوراسگانی

همشهری آنلاین گروه سیاسی: تنش‌ها میان ایران و غرب افزایش یافته است. نشست خبری مشترک وزرای خارجه آمریکا و انگلیس و مطرح شدن ادعاها علیه ایران در آن و در سوی دیگر رای موافق نمایندگان پارلمان اروپا به متمم پیشنهادی برای تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واکنش‌ مقامات و مسئولان از وزارت خارجه تا نمایندگان مجلس را در پی داشته است. 

ناصرکنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره گفته است که اظهارنظر مقام‌های اروپایی «در ارتباط با تصمیم برای تحریم سپاه، در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه این نهاد است که ناشی از ادامه رویکرد غلط این‌ها در ارتباط با دولت و ملت ایران است.» وزیر خارجه نیز تاکید کرد که «اقدام پارلمان اروپا در اتهام تروریستی خواندن این نهاد امنیت‌آفرین‌، به‌نوعی شلیک به پای خود اروپاست.» حسین امیرعبداللهیان در این زمینه با جوزب بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت‌وگو کرد.

در همین راستا ابراهیم عزیزی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در یکشنبه هفته آینده برای بررسی این موضوع خبر داد. همچنین اخبار رسیده از مجلس حکایت از احتمال ارائه طرحی برای واکنش متقابل به پارلمان اروپا دارد.

در چنین شرایطی اما سفر مشاور سیاسی رییس جمهور روسیه به ایران و دیدار با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی انجام شده که به نظر می‌رسد حاوی پیام‌هایی برای آمریکا و اروپا است.

عباس مقتدایی نایب رییس دوم کمیسیون امنیت ملی درباره پیام‌ها و اهداف این سفر به همشهری آنلاین گفت: روابط کشورهای آسیایی با یکدیگر شتاب گرفته است. از سوی دیگر روابط دوجانبه ایران و روسیه معنا و مفهوم از شکل‌گیری مناسبات بر اساس منافع کشورها و قدرت‌های نوظهور در منطقه آسیا را رقم می‌زند. این همکاری در سوریه خود را نشان داد و مشخص شد که اگر ایران و روسیه با یکدیگر همکاری داشته باشند می‌توانند امنیت بالاتری را برای منطقه ایجاد کنند.

مقتدایی ادامه داد: علاوه بر آن همکاری‌های چندجانبه ایران، روسیه، چین، هند و برخی از قدرت‌های منطقه آسیا و جهانی نیز دستخوش دگرگونی‌هایی در ماه‌های اخیر شده است که ایران و روسیه در آن نقش موثری ایفا کردند. این برجسته شدن فعالیت‌ها در سازمان شانگهانی متجلی شد و نشان داد که آسیا می‌تواند همگرایی بیشتری برای مقابله با غرب و چرخش قدرت از غرب به آسیا را عملیاتی کند.

نماینده اصفهان در مجلس افزود: بنابراین بدیهی است که این نوع از همکاری‌ها به عنوان تامین صلح و نه به عنوان ایجاد رقابت‌های مخرب باید شناسایی شود. همکاری ایران و روسیه به نفع سایر کشورهای آسیایی و حتی غیرآسیایی تمام می‌شود. کوتاه شدن دست آمریکایی‌ها در منطقه یعنی افزایش امنیت در این مناطق و به ویژه مناطق آسیایی و این روندی است که مورد استقبال کشورها یا قدرت‌های نوظهور در آسیا هم قرار گرفته است.

این نماینده مجلس گفت: به این ترتیب انجام سفرهای دوجانبه میان ایران و روسیه تدوام فعالیت‌ها قبلی است و ایجاد نظم و امنیت بیشتر در منطقه در کانون توجه این رفت وآمدهای دیپلماتیک و سیاسی که ابعاد فنی و فراتر از ابعاد سیاسی را دربرمی‌گیرد.

نایب رییس کمیسیون امنیت در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای غربی‌ها درباره حمایت تسلیحاتی ایران از روسیه، گفت: غربی‌ها متوجه شدند که اگر ایران در موضوعی ورود پیدا کند می‌تواند صحنه را تغییر دهد. آنان در سوریه درس این موضوع را گرفتند. همچنین  در برخی مناطق دیگر همچون افغانستان، عراق، یمن و حتی لبنان و فلسطین چنین تجربه‌ای را کسب کردند که ایران توان تغییر معادلات را دارد.

مقتدایی افزود: نگرانی آن‌ها این است که ایران در موضوع اوکراین ورود پیدا کند. حرف‌های آمریکایی‌ها مبتنی بر واقعیت نیست بلکه نشانه وحشتی است که آنان در مناسبات مربوط به اروپا دارند.

مقتدایی اضافه کرد: نگرانی فرانسه، انگلستان و آلمان و به طور کلی اتحادیه اروپا نیز از همین جنس است و آن‌ها هم از ورود ایران به جنگ اوکراین وحشت دارند. در حالی که ایران صراحتا اعلام کرده که جنگ را بین اوکراین و روسیه راهکار مناسبی نمی‌داند و راهکاری سیاسی پیشنهاد می‌کند ادعاهای آمریکا و اروپا در خصوص تحویل موشک و پهپاد از ایران به روسیه صرفا بهانه‌گیری است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: به عبارت دیگر آمریکایی‌ها در خصوص موضوع اوکراین بنای بر بهانه‌گیری درباره ایران دارد. ایران نیز به این موضوع توجه دارد که ادعاهای آنان بیش از هر چیز بهانه‌گیری است.

کد خبر 735973
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 28
  • US ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    15 93
    ... در کشور کم داشتیم اضافه شد
  • فیروز اورموی IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    7 53
    خیلی ... به خدا ، در ضمن محتمل هم نیست ...
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    3 1
    امریکا و اروپاییا زورشان به روسیه نمی رسد تلافیشو سر ایران در میارند هر چی بشه مشکل مردم زیاد میشه
  • علی IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    1 0
    باید توجه داشت که باتحریم سپاه می خواهند ایران رو نیز در جنگ اکراین شرکت بدن تا برای کشور هزینه ساز شوند
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    4 1
    وحشت اروپا و امریکا از رسیدن قیمت خودرو پراید به پانصد میلیون نه از جنگ اکراین عمو جان خوش بحالت