رئیس سازمان سنجش از دستگیری ۵۴ نفر از اعضای ۳ شبکه بزرگ تقلب در کنکور در شب گذشته خبر داد که ۸۳۷ شبکه و کانال را در فضای مجازی اداره می‌کردند.

عبدالرسول پورعباس

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ در دانشگاه صنعتی شریف در جمع خبرنگاران درباره اقدامات انجام شده و گزارش‌های ارائه شده امنیت آزمون سراسری گفت: گزارش‌های فنی امنیتی نشان می‌دهد که تاکنون اتفاق خاصی نیافتاده است و اینترنت شبکه تلفن همراه هر دو اپراتور اصلی قطع است.

بیشتر بخوانید: 

شبکه‌های تقلب هیچگونه توفیقی حاصل نکردند

وی افزود: تا این لحظه دفترچه‌های شماره یک و دو در آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی توزیع شده است و گزارش‌هایی که از نهادهای مختلف دریافت شده است خوشبختانه شبکه‌های تقلب هیچگونه توفیقی حاصل نکردند. خبر داده اند که در شبکه‌های خودشان هم اظهار ناامیدی کردند و راهی برای ارسال و دریافت عکس پیدا نکردند.

۳ دستگیری مهم شبکه‌های تقلب کنکور در شب گذشته

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: دیشب سه دستگیری مهم داشتیم. یکی از آنها یکی آدم بسیار حرفه‌ای کلید زن بوده که در سال‌های متمادی سر جلسه شرکت می کرده و در حد قبولی در رشته پزشکی به تنهایی تست می‌زند. این فرد تحت رصد بود. گروهی در گرگان دستگیر شدند که البته محل اختفای آنها گرگان بوده است و کل کشور را با تجهیزاتی که می‌فروختند پوشش می‌دادند.

وی افزود: پلیس فتا ۵۴ نفر که مدیریت ۸۳۷ شبکه و کانال مجازی را برعهده داشتند و از مردم پول می‌گرفتند و به دروغ می‌گفتند که سوال را در اختیار دارند، نیز دستگیر کرده است. دستگیری‌ها خیلی خوب بوده است و فعالیت‌ها به شدت تحت الشعاع قرار گرفت.

پورعباس اظهار داشت: بسیاری از اقدامات را انجام دادیم که اعلام نمی‌کنیم باعث شد که این شبکه‌های تقلب خلع سلاح شوند و امیدواریم این مسیر را برای دوره‌های بعد هم دنبال کنیم. این آزمون با حساسیت بالایی برخوردار است.

وی گفت: خیلی به سازمان سنجش هجمه وارد شد و فشار وارد می‌کردند که این تقلب‌ها گسترده است و در واقع هدف شأن زدن سازمان سنجش بود به این معنی توانمندی که گفته می‌شود وجود ندارد که خداروشکر تاکنون مشکلی نبوده است.

رئیس سازمان سنجش اظهار داشت: به طور طبیعی ۱۰ تا ۲۰ درصد در آزمون‌های سراسری غایب هستند که این آزمون هم همینطور است. آزمون اول حساس‌ترین آزمون بود و به شکل ملی برگزار شد و تمام دستگاه‌ها پای کار بودند. جا دارد از دولت جمهوری اسلامی تشکر کنم.

برگزاری کنکور در مناطق زلزله‌زده و سیل‌زده

وی گفت: سیل در سیستان و بلوچستان امروز پیش آمد که تمام ۲۵ داوطلبی که پشت سیل گیر کرده بودند با هماهنگی استانداری و فرمانداری و ارتش به آزمون رسیدند. در خوی حدود ۲ هزار نفر داوطلب داشتیم که با استاندار و فرماندار صحبت شد که می‌خواستند جابجایی صورت بگیرد که با بررسی فنی که صورت گرفت محل‌های آزمون‌های مشکلی نداشت. در حین آزمون ۴ ریشتر زلزله داشتیم در آنجا که کمی اضطراب ایجاد شد که اعلام شد که به داوطلبان وقت کافی داده شود.

پورعباس درباره سهمیه مناطق بلایای طبیعی یادآور شد: این موضوع در اختیار سازمان سنجش نیست بلکه بسته به میزان خسارت‌های وارد شده شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه تصمیم می‌گیرد.

ظرفیت پذیرش مردادماه ۱۴۰۲ مشخص می‌شود

وی درباره ظرفیت پذیرش در کنکور ۱۴۰۲ گفت: ظرفیت پذیرش تا زمان انتخاب رشته در مردادماه ۱۴۰۲ مشخص می‌شود و آنچه اکنون قطعی شده است این است که ۲۰ درصد به ظرفیت پزشکی اضافه می‌شود.

هیچ عکسی از سوالات کنکور ارسال نشده

رئیس سازمان سنجش درباره راه‌های جایگزین امنیت آزمون به جای قطعی اینترنت در حوزه‌های کنکور سراسری گفت: راه‌های جایگزین تا قبل از شروع آزمون کارایی دارد. وقتی آزمون شروع می‌شود مکانیزم عکس گرفتن از سرجلسه امتحان شروع می‌شود و عکس را در بستر اینترنت ارسال می‌کنند. وسایل عکس گرفتن هم در حد و اندازه یک دکمه پیراهن است. این دستگاه‌ها با دستگاه‌های ایکس ری هم قابل کشف شدن نیست.

وی افزود: امروز صبح تاکنون علیرغم تلاش زیادی که صورت گرفته، هیچ عکسی ارسال نشده است.

مسدودکننده موبایل جوابگو نیست

پورعباس خاطرنشان کرد: جمر یا مسدود کننده موبایل جوابگو نیست. چون سیستم‌ها و دوربین‌های پیشرفته فوق جاسوسی هستند که با فرکانس‌های مخصوص کار می‌کنند. ۲۸۰۰ دستگاه آشکار ساز داریم اما همین سیگنال یاب هم با چند ثانیه ارتباط نمی‌تواند کشف کند و سیگنال‌هایی که دوام چند دقیقه‌ای دارند را شناسایی می‌کنند. این دستگاه‌های شبه جاسوسی به دلیل اینکه تمام اتوماتیک و هوشمند است و زدن دکمه مساوی است با ارسال عکس.

کد خبر 735928
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha