برخی منابع خبری از تصویب پیشنهادی در پارلمان اروپا خبر دادند که بر مبنای آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست موسوم به «فهرست تروریستی» اتحادیه اروپا قرار گیرد.

پارلمان اروپا

به گزارش همشهری آنلاین، برخی منابع خبری از تصویب پیشنهادی در پارلمان اروپا خبر دادند که بر مبنای آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست موسوم به «فهرست تروریستی» اتحادیه اروپا قرار بگیرد.

این تقاضای پارلمان اروپا بدون اجماع تصویب شد و باید در شورای اروپا بررسی و درمورد آن تصمیم‌گیری شود. بر اساس توییت یکی از اعضای پارلمان اروپا، در این مصوبه خواسته شده که تحریم‌ها علیه مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برداشته نشود و همچنین برای اقدامات محدودکننده علیه آن درخواست شده است. 

طبق این متن، از شورای اروپا خواسته شده که سپاه پاسداران و نیروهای فرعی آن را از جمله نیروهای بسیج و نیروی قدس سپاه در فهرست افراد، گروه‌ها و نهادهای درگیر در اقدامات تروریستی (فهرست تروریستی اتحادیه اروپا) قرار گیرند. 

هرچند مصوبات شورای اروپا عموما با رای حداقل ۱۵ کشور که دست‌کم ۶۵ درصد جمعیت اروپا را نمایندگی می‌کنند تصویب می‌شود، اما در موارد حساس نظیر موضوعات سیاست خارجی، شورای اروپا عموما بر اساس اجماع تمام اعضا تصمیم‌گیری می‌کند.

اقدام ضد ایرانی پارلمان اروپا دنباله‌روی از سیاست ترامپ است که برای اولین بار نهاد نظامی رسمی یک کشور را در فهرست موسوم به تروریستی قرار داد. 

فشارهای اخیر در ادامه حمایت کشورهای غربی از اغتشاشات در ایران است که بی‌نتیجه ماند. بر اساس گزارش‌ها، کشورهای اتحادیه اروپا به رهبری آلمان، فرانسه و هلند و همچنین انگلیس به طور جداگانه نیز در حال بررسی قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی هستند.

در همین حال، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به چنین اقدامی به اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند. حجت الاسلام سید محمود نبویان نایب رئیس کمیسیون اصل نود در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی فارس، با اشاره به تلاش پارلمان اروپا برای تحریم سپاه گفت: تبیین این موضوع که چرا اینها الان آمده‌اند و می‌خواهند سپاه را تحریم کنند، بسیار مهم است. اتحادیه اروپا همگام با آمریکا می‌خواهد تحریم‌هایی را علیه ملت ایران و سپاه وضع کند و علاوه بر تحریم‌های سابق تحریم‌های جدیدی را می‌خواهد داشته باشد. در هیچ جای دنیا مرسوم نیست نیروی نظامی یک کشور را تحریم کنند و اولین بار ترامپ چنین کاری انجام داد و سپاه را تحریم کرد.

نماینده تهران سپس هشدار داد: اگر واقعاً منافع ملت ایران به خطر بیفتد، ا تحادیه اروپایی را در لیست تروریستی قرار خواهیم داد و مدافعان ملت ایران و مدافعان مقاومت در منطقه می‌دانند با تروریست‌ها چگونه مواجه شوند.

زهر الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم گفت: «پارلمان اروپا بداند تحریم سپاه موجب انسداد مسیر مذاکرات ایران با اروپا خواهد شد و هزینه‌های زیادی را برای شان خواهد داشت». وی افزود: تحریم سپاه به خاطر شکست‌هایی است که آنها از ملت ایران و سپاه پاسداران متحمل شدند.

حسین کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی ۱۹ دی ماه درباره اضافه شدن سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی اروپا گفت: در ارتباط با اظهارات غیررسمی از این دست نه مایلم اظهارنظر بکنم و نه قضاوت زودهنگام می‌کنم. مایلم تأکید کنم آنهایی که خودشان اقدام تروریستی انجام داده و متهم اصلی حمایت از تروریسم هستند، حق ندارند قهرمانان مبارزه با تروریسم بین‌المللی را به تروریسم متهم کنند.

وی ادامه داد: آنهایی که قهرمان مسلم و شناخته شده مبارزه با تروریسم بین‌المللی را به صورت ناجوانمردانه و با نقض منشور ملل و حاکمیت یک کشور مستقل ترور کردند و کشورهایی که از این اقدام جنایتکارانه حمایت کردند، حق ندارند در خصوص قهرمانان مبارزه با تروریسم ما از الفاظ ناروا و الفاضی که ارتش‌هایی خودشان شایسته آن هستند، استفاده کنند و چنین صفتی برازنده خودشان است.

کد خبر 735845
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 105
  • نظرات غیرقابل انتشار: 26
  • سادات طباطبایی IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    دلشون برا موشکهای سپاه قدرتمند تنگ شده
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      خخخخخخخخ،سید ماشاالله به این شوخ طبعی، روسیه هم خیلی بیشتر برقدرت تسلیحاتی خودش می‌نازید ،حتی فکرش رو نمی‌کرد که اکراین یک هفته بتونه دوام بیاره، همین ابر قدرت پوشالی الان دست گدایی به طرف کره شمالی و ایران دراز کرده برای مهمات،پوتین با توهماتش روسیه رو نابود کرد و دولت مردان ما هم افتادن تو تله روسیه، اگه روسیه شکست بخوره که قطعا میخوره آنوقت دو دستی ایران را تقدیم غرب و ناتو میکند، خدا کنه زنده نباشم و نبینم آنروز را، متأسفانه هیچ امیدی به آینده نیست، هیچ وقت از اشتباهات گذشته درس نگرفتیم و همچنان بر بیراهه میرویم،میگن هنوز مسولان ایران و روسیه منتظر زمستان سخت اروپا هستند.....
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    خب.....گرانی کمر شکن در راه است
    • حسین IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      نمیدانم چرا پاسدارها را در لیست تروریست ها قرار میدن دلار سربفلک میکشه. آخر چه ربطی به یکدیگر دارند؟
    • مهرداد IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      چون اقتصاد کشور،دست سپاه عزیز هست
  • سید IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    اگه میگفتم از سال ۹۱ کشورمان در جنگ با غرب میباشد شاید برخی ها می‌گفتند توهم هست الان نشان داد سیاست ما باید با اروپا همانند آمریکا باشد دشمن فقط و فقط نابودی کشور را خواهان هست با فشار به قشر ضعیف .
    • مهرداد IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      46 40
      فقط اروپا نیست که،همه کشورهای قاره آمریکا،غیر از کوبا و ونزوئلا که اقتصاد بیماری دارن،اینور ژاپن و کره‌جنوبی متحد آمریکا هستن...تازه استرالیا و گاوهای شیرده رو هم حساب کن
  • حسین IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    من صادقانه به مظلومیت سپاه میگریم اسلام علیک یا روح الله
  • ایرانی IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    اصلا کار خوبی نکردن سپاه انقلاب اسلامی مگه چکار کرده کجا را زده به کجا حمله کرده مگه زن و بچه بی گناه کشته مثل داعش واقعا خیلی عجیبه که سپاه را در گروه تروریست قرار میدن
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      چون سپاه پاسداران اجازه غارت سرزمین ما رو به این مدعیان دروغین حقوق بشر نداده اون ها هم دارن عقده خالی میکنن
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      19 42
      اسمتو عوض كن حسين براي زنده ماندن دين جنگيد ابروي اين اسمو نبر
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    چرا ایران هم پیمان کشوری نداره ؟ و فقط با گروه‌های غیر مردمی و کشوری و اقلیت رابطه داره .
  • جوادی IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    دولت مردمی با شانگهای بسته و چین هم مثل روس و کره مارا با همراهی عراق در خلیج عربی فروختند و در جنگ اوکراین ناخواسته واردمان کردند تا دنیا مردم و دولت ایران را تنبیه کند
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    ترور کار ناجوانمردانه امثال صهیونیست ها و دولت امریکا و انگلیس و شرکای اروپایی اوست و اگر خیال میکنند و قرار باشد نام خود را روی مبارزان ظلم ستیز جهان بگذارند و این اتفاق بیافتد ما اسمش را انتقام مینامیم و غنها تازه معنای واقعی ترور و مقابله بمثل را خواهند فهمید.
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    آقایان دست پیش میگیرید که پس نیفتید جنایتکار تر از شما اروپایی ها در طول تاریخ مگر وجود داشته است یا خودتان را به نادانی میزنید یا تاریخ کشورهایتان را نمیدانید
  • کتابی از تهران IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    سلام پاداش کلوخ انداز ، سنگ است ، اگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را تحریم کردند، متقابلاً تمام نیروهای مسلح اروپایی مستقر در خاورمیانه و آسیای مرکزی و... تحریم و جزو گروه های تروریستی معرفی، و انتقال تروریست ها از آسمان ایران با هر شرکت هواپیمایی ، به ایران این اجازه را می دهد که آن هواپیما را بر زمین بنشاند و تروریست های اروپایی را دستگیر و در دادگاه های ایران محاکمه و مجازات کند. غیر از این هر رویه تصویبی در مجلس محترم شورای اسلامی لی ثمر خواهد بود.العاقل فی الاشاره...
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      اااوووووه،بیا پایین سرمون رفت،
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      برو دکتر
  • محمد IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    با تروریست خواندن سپاه بازی خطرناکی شروع میشه
  • الزایمر IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    روحانی در واپسین روزهای مسئولیتش گفت اجازه دهید عراقچی یا ظریف بروند و یک امضا بزنن و کار تمام .برجام اجرایی شود. چرا اجازه ندادید؟
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      حسن کلیدی کذاب جنایتی در حق مردم ایران کرد که مثال زدنی هست.
    • محمد IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      عههههه نمیدونستم هشت سال کمش بود لنگ دقیقه اخر بود. اگه روحانی کار کن بود لنگ دقیقه اخر نبود. حاج قاسم کجا ترور شد به دست کی به کدام حق صد ها پایگاه در هزاران کیلومتر دور از کشورتون تاسیس کردین الکی هم نگید تروریست عالم ادم میدونن که همین جوریشم لنگ نفتن بخاطر نفت اومدن اسیا همیشه هم همینجور بوده برید تاریخ استعمار وجنگ جهانی 2 بخونید. نا سلامتی یارانه هیزم دارن میدن؟ چرا نمیخواین باور کنین. چرا هرچی امپراطوری رسانه ای میگید چشم حاجی مگه قدرت تفکر ندارید. سپاه تروریست وجود خارجی ندارد تنها سپاه تروریست برای سیاسی کاری است
  • علی IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    دولت انقلابی.سفیران اونها رو به جرم تروریست بازداشت و به اشد مجازات محکوم کند.336
  • 1 IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    6 225
    تمام کشورهای جهان با موشک وعواید هدف قرار دهند
    • مهرداد IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      13 61
      این هم قشنگه...
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      اونا هم لابد میشینن و نگاه میکنندو تازه تشکر هم میکنند،با همچین تفکراتی شدیم این که هستیم، طرف کامنت گذاشته کل سفرای اروپایی رو بیرون کنیم، بیرون نکرده شدیم منزوی اگه سفیر بیرون کنیم دیگه چه شود؟
  • علی اصغر از تهران IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    81 43
    این جزء پرژه اسرائیل است برای کارهای بعدی این قصه سر درازی دارد حتی اغتشاشات هم و اعدامها هم و پهنباد های ایران در اکراین جز همین بر نامه است که تا با رسانه های خود هم در ایران و در خارج جمهوری اسلامی را بد نام کند
  • عبدالله IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    وقتی کشوری برای همه شاخ شانه میکشد آنوقت در دنیا منزوی خواهد
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      منزوی؟! کشوری که قدرتمند است نیازی به حمایت کشوری ندارد. خدا برای ما کافیه
  • مهرداد IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    62 34
    البته سپاه هم نظامی و هم اقتصادی و....هم هست،کلا همه جا محسوس و نامحسوس حضور پررنگی داره
  • ناشناس IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    اروپا کیلویی چند اگر محلی مورد تایید روباهان باشد باید ناراحت باشیم این فهرست‌ها را قاب کنند و دلخوش باشند همین مورد افتخار و بالندگی ماست که دژ مستحکم ما خار چشم دشمنان بدبخت ماست
  • موسی IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    65 10
    همه این اتفاقهایی که اخیرا روی داده بخاطر ضعف دیپلماسی وسیاست خارجه دولتمون هست که حتی کشورهای هم راستا با ما برخلاف منافع ما جهت گیری کردن چه برسد به غرب. این حرکتها برای کشور ما خیلی سخت میشود .مسئولین ما واقع گرایانه باید عمل کنن
  • حامد IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    این امنیت و مدیون سپاه پاسداران هستیم درود بر شما عزیزان
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    بنده انقلابی بودم ولی تا کنون بسیجی نبودم اما الان آماده ام که در بسیج ثبت نام کنم . لطفا مراکز و پایگاه های بسیج بطور گسترده ثبت نام را شروع کنند .
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    اروپایی ها فعلا" در جنگ اوکراین علیه ایران زیرش ماندن . چگونه می خواهند خودشان را درگیر ایران کنند؟!!!!!!!!
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    اگر سپاه را در لیست تروریستی قرار دهند باید خواب نزدیک شدن به خلیج فارس را هم به گور ببرند چون سپاهیان اینقدر قدرتمند هستند که همه کشتیهای آنها را می توانند غرق کنند و زندگی را برای غربیها به جهنم تبدیل کنند سردمداران اروپا مگر مغز خر خورده اند که به چنین حماقتی دست می زنند
  • ک IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    آنها می دانند که سیاست ایران به طرف ساخت بمب اتمی نیست جسور می شوند اگر ایران به طرف ساخت بمب اتم می رفت چنان تمنا می کردند که ما لذت اش را می بردیم حیف که خودمان دستمان را بسته ایم
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    کشورهای اروپاخودشون تروریسمن چون کشوردستون نمیده ازش بدتون میادامیدهرچه زودترترامپ ودارودسش گیرسپا بیفته۵۵۷
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    خداوند خودش حامی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران هست و ما مردم که بهش افتخار میکنیم. اروپا و امریکا کیلویی چنده
  • ناشناس IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    همش تحریم همش تهدید همش بدبختی همش گرفتاری همش ... بسه ، شماها که دردتون نمیاید ما مردم هستیم که چوب این تحریم و بدبختیها را میخوریم ، خدا بداد ما برسه دوباره گرونی دوباره بدبختی ، خسته شدیم نه راه پس داریم نه راه پیش ، خدایا جان بستان که مردیم از این زندگی
  • س ح IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    هیچوقت بین گرگ وگوسفند آرامش نخواهد بود غرب ظالم درزمان فعلی جزدشمنی با ما کاری نمی‌کند مثل همیشه بزرگان ما باید بادرایت و معتقد حواسشان به همه کارهای دشمن باشد وباارامش راه حل های خوب بسازند
  • خاتم IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    .... همه شدن وکیل ایران... انگلیس پدرسوخته حقه بازه مکاره حیله گر... تا حالا به ایران زدی.. بعداز این بخور... ایرانی جماعت از خواب بیدار شده.. دیگه طعم تلخ وجود شما را تحمل نمیکنه... غلط اضافه کنید همه جای اروپا نا امن میشه.. خیالتون راحت... مثل سگ میکشیمتون
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    اروپا بازهم به دنیای رنسانس قدیم خوی وحش گری وارد می شود بسیج یعنی تمام مردم ایران . این ارزش برای آنان هنوز تفهیم نشده واگ فهمیده اند خودشان را به کوری زده اند باید تبعات آن عمل را بپذیرند.
  • عباس رشیدی IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    49 14
    به نظر من وزیر امورخارجه باید این مسائل را درست کنه وزیرخارجه ما چراهیچ اقدامی نمی کند فاصله گرفتن چین از ایران به نظر من از ضعف دیپلماسی ایران است وزیر خارجه انگار عین خیالش نیست ما اگر چین را از دست بدهیم بیچاره میشیم چین دیگه مثل آمریکایا اروپا نیست چین رابطه را قطع کنه فلج میشیم باید چین را نداریم از ما فاصله بگیره دیپلماسی ما خیلی ضعیفه اون روحانی بود ۸سال کشور رافقط معطل برجام کرد یعنی خیانت اینم از ریسی است با دیپلماسی ضعیفش کشورها کم کم از ما فاصله می گیرند
  • علی اصغر از تهران IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    29 94
    ایران باید ظریف را وزیر امور خارجه کند به طور مصلحتی هم شده خصومتش را با اسرائیل موقتا کنار بگذارد و از را سیاست وارد شود نیروی نظامی به تنهایی کارایی ندارد نصف کارها را سیاست انجام میدهد
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    41 4
    اقای مثلا نماینده.. اگر اتحادیه اروپا را تروریست بگی باید سفارت خانه ها شون را تعطیل کنید!! کمی فکر خوبه!!