مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از مشاهده و ثبت تصویر یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در جاجرم خبر داد.

یوزپلنگ ایرانی

به گزارش همشهری آنلاین، رضا شکاریان گفت: صبح روز سه شنبه هفته جاری یکی از شهروندان حین عبور از جاده خاکی کوه بابا به جاجرم متوجه حضور یک قلاده یوزپلنگ در حال خوردن یک خرگوش وحشی شده و بوسیله تلفن همراه خود موفق به ثبت تصویر این گونه ارزشمند می شود.

او افزود: طی تماس این شهروند با اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم و کسب اطلاع از محل مشاهده یوزپلنگ، بلافاصله اکیپی از نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان به محل اعزام و نسبت به پایش منطقه اقدام‌ کردند.

شکاریان ادامه داد: منطقه مورد نظر در شمال غرب پناهگاه حیات وحش میاندشت قرار داشته و طی سال‌های قبل نیز تصاویری از این گونه در این محل به ثبت رسیده است.

عکس | مشاهده یک یوزپلنگ آسیایی حین شکار خرگوش در جاجرم

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم واقع در استان خراسان شمالی یکی از زیستگاه های مهم یوزپلنگ محسوب شده و در سال جاری بیش از ۱۲ مورد مشاهده یوز در این منطقه گزارش شده است.

کد خبر 735816
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 27
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    40 1
    صد سال پیش یوز پلنگ در بیشتر آسیا پیدا می شد کم کم به بیابانهای دورافتاده محدود شد تا امروز که فقط توران و میاندشت مانده ولی این شاید ده بیست یوز هم دایم در خطرند الان سالی دو سه تا توله به دنیا می آورند که تعدادی زیر ماشین می روند برخی هم توسط چوپانان یا سگها حذف می شوند. الان سالی بین ۱۵۰ هزار تا ۳۵۰ هزار گوسفند وبز و سه هزار تا ۱۵۰۰۰ سگ را اوایل آذر با کامیون از سنگسر و فیروزکوه به توران می آورند (که به محض ورود آنها دو توله یوز ماده پیدا و از طبیعت حذف شدند) و چهار ماه، بیشتر زیستگاههای خوب دست آنها هست و نواحی کوچکتر و یا یک جاههای که پوشش گیاهی ضعیفتر و یا نواحی شوره زار و باتلاقی که کافی نیست برای یوزها می ماند. چوپانان هم اکثرا افغان و ثابت نیستند. به سگها هم غذای کافی نمی دهند و سگها غذای خود را با شکار جانوران تهیه می کنند و آزادانه به تعداد زیاد زادولد می کنند. و جاده ها هم که ایمن نیست و صحبت این بود که روشنایی بگذارند که کاری نشده. همین توله ای که امسال تلف شد جایی خواندم که چند نفر گفته اند چند روز کنار جاده پرسه می زدند که رد شوند و کاری نشده تا آخر زیر ماشین رفت.
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    43 4
    یوزهای آسیایی نسبت به یوزهای آفریقای بیشتر جابه جا می شوند که فکر می کنم یک علت آن طبیعت خشک کشور و نبود غذا است به ویژه موقعی که دامداران وارد منطقه می شوند پوشش گیاهی و امنیتی نمی ماند که آهو که غذای اصلی یوز است پیدا شود و در نتیجه این چند قلاده یوز جابه جا و در جاده ها در معرض تصادف قرار می گیرند.
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    39 4
    یه دوربین درست و حسابی ندارن
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    35 4
    یوز آسیایی در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) یعنی در بحران انقراض یا در سراشیبی انقراض یا در معرض نابودی گونه‌ای، که بالاترین درجه ریسک است قرار دارد که به این معنا است که جمعیت گونه کاهش یافته یا در طی سه نسل آینده به زیر ۸۰٪ جمعیت کنونی می رسد و نیاز است اقدامات اساسی برای حفاظت از آن انجام شود.
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    26 2
    خداروشکر
  • عقرب شاه IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    22 5
    خیالتون راحت فردا دیدی گرفتنش بردن فروختنش به کشورهای حوزه خلیج فارس
  • محمد IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    52 3
    چرا نمیگید یوزپلنگ ایرانی ، آسیایی کدومه
  • رضا IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    23 6
    کو پس فیلم
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      15 3
      فیلمش کو