بارش برف و باران در تهران همواره باعث ایجاد ترافیک‌های سنگین است، این مساله تنها بار ترافیک را افزایش نمی‌دهد بلکه باعث بالا رفتن آمار تصادفات نیز می‌شود، چنانکه تا اواخر دی‌ماه ۷ هزار تصادف در تهران به ثبت رسیده است.

برف و ترافیک تهران

 همشهری آنلاین – محمد بلبلی: رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: تعداد تصادفات در شهر تهران بزرگ در چهار سال گذشته به طور پیوسته روند کاهشی داشته است، امسال اما با سال بسیار سختی روبه‌رو شدیم چرا که در طی ۹ ماه، فوتی‌های تصادفات ۲ درصد افزایش داشته است.

سرهنگ احسان مؤمنی افزود: با تمهیدات و تدابیر پلیس راهور در جهت کنترل سرعت در معابر شهر برای کنترل تصادفات، با کمک و توجه شهروندان در چند ماه باقی‌مانده، امسال نیز آمار نهایی تصادفات تهران را کاهش خواهیم داد.

وی درباره آمار تصادفات آذرماه امسال اظهار کرد: در آذرماه امسال در بخش تصادفات فوتی و جرحی کاهش داشته‌ایم، اما در بخش تصادفات خسارتی با روند افزایشی روبه‌رو شدیم. تا روز بیست‌وپنجم دی‌ماه امسال نیز با ۷ هزار فقره تصادف به نوعی رکورد تصادفات ماهانه شکسته شد، البته باید تا پایان ماه صبر کنیم و آمار را بر مبنای آمار دقیق‌تر پزشکی قانونی اعلام کنیم.

وی اظهار کرد: دلیل اصلی افزایش تصادفات در زمستان بارش برف و باران است، در چنین وضعیتی معابر دچار لغزندگی می‌شود، اما در این شرایط نیز بیشتر رانندگان با سرعتی که در روز معمولی حرکت می‌کنند به رانندگی می‌پردازند. رانندگی در جاده‌های برفی و بارانی نوعی مهارت محسوب می‌شود که به باید رانندگان آموزش داده شود.  

سرهنگ مؤمنی ادامه داد: سخت‌ترین شرایط رانندگی در هوای برفی و بارانی است، چراکه در این شرایط علاوه بر لغزندگی جاده، میزان دید راننده نیز کاهش می‌یابد. روزها در فصول پاییز و زمستان کوتاه‌تر بوده و هوا خیلی زود تاریک می‌شود، این تاریکی هوا وسعت دید راننده کاهش می‌دهد، اگر به این شرایط، بارندگی نیز اضافه شود رانندگی بسیار سخت‌تر شده واحتیاج به احتاط بیشتری دارد.

وی درباره نحوه رانندگی در روزهای برفی و بارانی گفت: در روزهای برفی و بارانی رعایت ایمنی از جمله کم کردن سرعت، خودداری از ترمز کردن ناگهانی و جلوگیری از بخار کردن شیشه‌ها با روشن کردن سیستم تهویه خودرو از مهم‌ترین نکات رانندگی محسوب می‌شود، اگر این نکات رعایت شود آمار تصادفات روزهای دارای بارش کاهش میابد.

سرهنگ مؤمنی در پاسخ به این سوال که آیا در دوره‌های آموزش رانندگی چیزی به عنوان رانندگی در شرایط خاص وجود دارد، اظهارکرد: آموزشگاه‌های رانندگی در تمام طول سال دایر هستند، ممکن است یک فرد در تابستان و فرد دیگر در شرایط برفی و بارانی زمستان آموزش ببینید، اما در کل چیزی با عنوان رانندگی در شرایط برفی و بارانی به طور عملی آموزش داده نمی‌شود، چرا که در تمام طول سال بارش نداریم، همچنین ابزار و زیرساخت‌های لازم برای این نوع آموزش در آموزشگاه‌های کشور وجود ندارد.  

وی با اشاره به اینکه هر سال در آذرماه سرمای هوا افزایش می یابد و به همین دلیل تردد موتورسیکلت‌ها نیز به کم‌ترین حد خود می‌رسد، گفت: این مساله باعث می‌شود تا تردد بیشتر خودروها جایگزین موتورسیکلت‌ها شده و ترافیک در تهران افزایش پیدا کند. این افزایش ترافیک باعث بیشتر شدن تصادفات خسارتی و کاهش تصادفات فوتی و جرحی است، چرا که ترافیک باعث کاهش سرعت و شدت برخورد خودروها می‌شود.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه درآذرماه امسال حدود ۵ هزار و ۷۰۰ فقره تصادف رخ داده است، اظهار کرد: در این تصادفات هر روز یک فوتی اتفاق افتاده است، این در حالی‌ست که در طول سال در هر دو روز سه نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، همچنین میانگین تصادفات جرحی در طول سال روزانه ۶۰ تصادف به ثبت رسیده که در آذرماه امسال به ۵۴ فقره کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در بخش تصادفات خسارتی روزانه ۱۷۰ تا ۱۸۰ فقره تصادف رخ می‌دهد که در آذرماه به ۲۵۰ فقره افزایش داشته است، همچنین ۴۶ درصد از متوفیان تصادفات را عابران پیاده تشکیل می‌دهد، حدود ۶۰ درصد از این تصادف با عابران در محورهای بزرگراهی اتفاق افتاده، در عرض بزرگراه، جایی که عابر نباید از آن عبور کند، به همین دلیل به عابران فوت شده در این تصادفات سهم‌ تقصیر تعلق گرفته است.

سرهنگ مومنی با بیان اینکه ۴۰ درصد متوفیان تصادفات مربوط به متورسیکلت‌سواران است، افزود: ۶۰ درصد از تصادفات منجر به مرگ راکبان موتورسیکلت‌ها، طبق قانون مقصران این سوانح شناخته شده‌اند، چرا که آنها از قانون سرپیچی کرده و مرتکب تخلف شدند و از کلاه ایمنی نیز استفاده نکردند. اکثر این رانندگان در محل حادثه جان خود را از دست داده و حتی به بیمارستان نرسیدند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در روزهایی که ادارات و مدارس تعطیل بودند باز در سطح شهر شاهد ترافیک بودیم، گفت: این ترافیک‌ها فقط در ساعت خاصی در این روزها بود، درست زمانی که بارش برف شدت گرفت، با اینکه شهرداری معابر را نمک‌پاشی کرده بود، اما باز ترافیک مقطعی داشتیم. اما خود شهروندان نیز از دلایل افزایش ترافیک هستند، ما در گشت‌زنی‌های در معابر شاهد این بودیم که بعضی افراد خودروها را در کناره‌های بزرگراه‌ها متوقف کرده و به برف‌بازی مشغول شده‌اند و همین عامل ترافیک می شود.

کد خبر 735530
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پليس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha