سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: سازمان ملل متحددر گزارشی اعلام کرد که بازسازی خرابی‌های ناشی از حملات 3هفته‌ای رژیم صهیونیستی به نوار غزه میلیاردها دلار هزینه در بر دارد.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از سازمان ملل در حمله صهیونیست‌ها به غزه بیش از 50هزار فلسطینی خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند و بیش از 400هزار نفر نیز در این منطقه از دسترسی به آب سالم آشامیدنی محروم هستند.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد هم برای بررسی اوضاع نوار غزه دیروز وارد این منطقه شد. سازمان ملل پیش از این نیز در گزارشی از اوضاع غزه اعلام کرده بود: نیروگاه برق غزه از 30دسامبر تاکنون به‌طور کامل تعطیل شده است.

شبکه‌های انتقال و توزیع برق غزه نیز خسارات شدیدی دیده است. رژیم صهیونیستی از اکتبر2007 تا‌کنون ارسال سوخت به نیروگاه غزه را به‌شدت محدود کرد تا حماس را تحت فشار بیشتری قرار دهد. 5شبکه از 10شبکه صادرات برق به غزه نیز کاملا قطع شده است.

این در حالی است که شرکت برق غزه اعلام کرده است، بازسازی زیرساخت‌های صنعت برق این منطقه به هفته‌ها زمان و میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. کمبود برق و آب آشامیدنی نیز زندگی مردم غزه را تهدید می‌کند.

توافق مصر و اسرائیل برای فشاربیشتربر غزه

براساس توافقی که عصر دوشنبه میان مصر و رژیم صهیونیستی صورت گرفته، قاهره قرار است برای کنترل بیشتر مرزها به بهانه آنچه مقابله با قاچاق سلاح به غزه خوانده شده، نیروهای خود را در مرز نوار غزه افزایش دهد.

روزنامه مصری‌الیوم دیروز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که دولت مصر پیشنهاد افزایش تعداد نظامیان خود در مرزهای غزه از هزار نفر تا 2هزار نفر را مطرح کرده است. براساس این پیشنهاد، نیروهای مسلح مصر قرار است به‌صورتی ویژه با پشتیبانی هواپیماها و تجهیزات امنیتی در نزدیکی مناطق مرزی مستقر شوند.

همچنین به هواپیماهای نظامی مصر نیز اجازه پرواز در نزدیکی نوار مرزی داده شده و در رابطه با ورود آنها به حریم هوایی اسرائیل نیز هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.
از سوی دیگر هواپیماهای مراقبت و نیروهای امنیتی نیز درصورت لزوم برای مراقبت از مرزها وارد عمل خواهند شد. همچنین نیروهای بین‌المللی نیز براساس توافق جدیدی که میان مصر و رژیم صهیونیستی صورت گرفته، قرار است بار دیگر در این منطقه مستقر شوند.

براساس اظهارات یک منبع بین‌المللی، رژیم صهیونیستی به مصر اعلام کرده است که این پیشنهاد را بررسی کرده و بند جدیدی نیز به توافقنامه صلح خود اضافه خواهد کرد که براساس آن نیروهای بیشتری از مصر در این منطقه مستقر شوند، به شرطی که تجهیزات امنیتی راکه قبلا آنها در این منطقه در اختیار نداشته‌اند نیز با خود داشته باشند.

همزمان وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی که در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده خود در جنگ ناکام مانده، بازگشایی گذرگاه‌های نوار غزه را به مشخص شدن سرنوشت گلعاد شالیط نظامی اسیر این رژیم مرتبط دانست.

لیبرمن: آینده صهیونیسم به خطر افتاد

آویگدور لیبرمن، وزیر تهدیدهای استراتژیک رژیم صهیونیستی با اشاره به شکست این رژیم در حمله به غزه گفت: تنها دستاورد سیاسی به‌دست آمده از حمله به غزه فقط یک مراسم بود. وی در مصاحبه با روزنامه هاآرتص با اذعان به عملی نشدن اهداف رژیم صهیونیستی در حمله به غزه گفت: در عرض یکسال موشک‌های حماس به تل آویو خواهند رسید و این مسئله مرا نسبت به آینده اسرائیل نگران کرده است.

وزیر تهدیدهای استراتژیک رژیم صهیونیستی در ادامه افزود: ما با تمام توان و بدون بخشش به غزه حمله کردیم. شاید در بعد نظامی بتوان گفت اسرائیل تاحدی پیروز شد اما در بعد سیاسی چیزی جز شکست عاید ما نشد. هدف استراتژیک باید نابودی حماس می‌بود اما این هدف حتی با فتح غزه یا جبالیا محقق نمی‌شد.

لیبرمن اظهار داشت: زمانی که حمله به غزه پایان یافت همه می‌خواستند بدانند که چگونه ممکن است قوی‌ترین ارتش موجود در خاورمیانه از نابود کردن یک گروه 12هزار نفری عاجز باشد و این قضیه درست همانند جنگ 2006 لبنان بود و به جای آنکه حماس نابود شود قدرت بازدارندگی ما کاهش یافت. حمله به غزه موجب قدرت گرفتن این گروه و تبدیل شدن آن به یک بازیگر مهم منطقه‌ای شد.

کد خبر 73524

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز