ون‌های گشت فوریت‌های خدمات اجتماعی ۲۴ساعته برای جمع آوری معتادان و کارتن خواب‌ها در شهر فعال هستند. در تهران ۲۰گرم‌خانه با ظرفیت ۲هزار و ۵۰۰نفر ایجاد شده است. شهروندان در صورت مشاهده بی‌خانمان‌ها می‌توانند موارد را از طریق سامانه ۱۳۷گزارش دهند.

کف خواب - خیابان خواب - کارتن خواب

به گزارش همشهری آنلاین، اواخر هفته گذشته با ورود سامانه بارشی به کشور، دمای هوای تهران افت شدیدی کرد و به مرز صفر و در مواقعی هم زیر صفر رسید و حال چند روزی است که به‌دلیل افزایش برودت هوا، پایتخت‌نشینان سرمای استخوان‌سوزی را تجربه می‌کنند. در این میان شرایط برای بی‌خانمان‌هایی که سرپناه گرمی جهت سپری‌کردن شب‌های سرد زمستان ندارند، سخت‌تر و دشوارتر است و قطعاً روشن‌کردن آتش گوشه دیوار نمی‌تواند حریف سوز و سرمای این روزها باشد و چه‌بسا سبب شود جانشان را از دست بدهند. مدیریت شهری برای جلوگیری از وقوع چنین حوادث تلخی، اقدام به افزایش ظرفیت گرم‌خانه‌ها و راه‌اندازی اتوبوس‌های حامی شهر کرده است. همچنین ون‌های گشت فوریت‌های خدمات اجتماعی به‌طور مستمر در شهر مشغول پایش و رصد وضعیت بی‌خانمان‌ها و انتقال آنها به مددسراها هستند. درواقع شهرداری تهران شعار «هوا سرد است، هوایتان را داریم» را سرلوحه خدمت‌رسانی به بی‌خانمان‌های شهر قرار داده است.
پذیرش بی‌خانمان‌ها بدون محدودیت

با راه‌اندازی یاورشهرها و پذیرش معتادان متجاهر در آنها، ظرفیت گرم‌خانه‌ها حدود ۵۰درصد افزایش‌یافته است و آنطور که مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران عنوان کرده: «آمار دقیقی از بی‌خانمان‌ها در تهران وجود ندارد، اما تاکنون تعداد پذیرش این افراد در گرم‌خانه‌ها کمتر از ۲هزار و ۵۰۰نفر بوده است و باتوجه ‌به امکانات موجود هیچ محدودیتی در پذیرش و ارائه خدمات به این افراد وجود ندارد.» از زمستان گذشته تاکنون گزارشی از مرگ بی‌خانمان‌ها به‌دلیل سرما ارائه نشده است. احمد احمدی‌صدر با تأیید این مطلب گفت: «برخی از بی‌خانمان‌ها مسافر، عده‌ای درراه‌مانده، برخی هم مهمان موقت و برخی نیز مهمانان ثابت هستند که همگی در مددسراها پذیرش می‌شوند و کسانی هم که تمایلی به حضور در گرم‌خانه‌ها ندارند در اتوبوس‌های حامی شهر اسکان داده می‌شوند و لباس و غذای گرم دریافت می‌کنند.» در این روزها بانوان بی‌خانمان هم فراموش نشده‌اند. به‌گفته حسین هوشیار، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۲۲ مددسرای آفتاب نیلوفری آماده پذیرش آنهاست. این مددسرا ۱۳۰نفر ظرفیت دارد و بانوان می‌توانند علاوه بر ۳وعده‌غذای گرم از امکانات بهداشتی و ورزشی رایگان نیز استفاده کنند.

گرمای مهربانی در زمستان سرد

گرچه مدیریت شهری در راستای مسئولیت اجتماعی اقدام به راه‌اندازی گرم‌خانه و خدمت‌رسانی به بی‌خانمان‌ها کرده است، اما مردم هم پا در میدان مهرورزی گذاشته و در پویش «گرمای مهربانی در سوز سرما» مشارکت کرده‌اند. این پویش به همت شهرداری منطقه ۹راه‌اندازی شده است. آنطور که سیدرحیم مرتضوی، شهردار این منطقه عنوان کرده: «از اوایل دی‌ماه این پویش باهدف جمع‌آوری وسایل گرمایشی و البسه گرم برای افراد کم‌برخوردار راه‌اندازی شد و مورد اقبال مردم قرار گرفت.» در این پویش، لوازم اهدایی جمع‌آوری و پس از تفکیک، دسته‌بندی و در میان خانواده‌های بی‌بضاعت و کم‌برخوردار توزیع می‌شود. کسانی که تمایل مشارکت در این پویش را دارند می‌توانند به مرکز پرتو شهرداری در اتوبان یادگار امام، بین خیابان طوس و دامپزشکی، نبش کوچه طلوعی، پلاک ١٠٨ مراجعه کنند.

نگاهی اجمالی به خدمات مدیریت شهری

شب‌ها از ساعت ۲۲تا ۶صبح ۱۴دستگاه اتوبوس حامی شهر در میدان‌های مهمی چون تجریش، راه‌آهن، شوش، مولوی و... برای اسکان بی‌خانمان‌ها، مستقر می‌شوند.

ظرفیت هر دستگاه اتوبوس حامی شهر حدود ۳۰تا ۳۵نفر است.

تاکنون بیش از ۵۰۰نفر از بی‌خانمان‌ها در اتوبوس‌های حامی شهر اسکان داده شده‌اند.در هریک از اتوبوس‌های حامی شهر، یک مددکار و یک پشتیبان حضور دارند تا درصورت تمایل بی‌خانمان‌ها را برای انتقال به گرم‌خانه‌ها راهنمایی کنند.
انتقال بی‌خانمان‌ها (زن و مرد) به گرم‌خانه‌ها از طریق ۴۰دستگاه ون گشت فوریت‌های خدمات اجتماعی انجام می‌شود. ون‌های گشت فوریت‌های خدمات اجتماعی ۲۴ساعته در شهر فعال هستند.در تهران ۲۰گرم‌خانه با ظرفیت ۲هزار و ۵۰۰نفر ایجاد شده است. شهروندان درصورت مشاهده بی‌خانمان‌ها می‌توانند موارد را از طریق سامانه ۱۳۷گزارش دهند.

کد خبر 735081
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    0 0
    با این شماره تماس گرفتم گفتند فقط برای شهر تهران چوابگو هستیم نه برای شهرستانهای اطراف تهران
  • NL ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    1 0
    ممنون از زحمات کارکنان زحمتکش شهرداری، که به فکر این قشر از جامعه هستند، آنها به جزء خدا واقعا هیچکس را ندارند.