چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
۱ نفر

چرا توانایی‌های مبتلایان به اوتیسم و معلولان ذهنی دیده نمی‌شود؟ چرا برنامه‌های آموزشی برایشان تدارک نمی‌بینند؟ تعدادی از اهالی فرهنگ و جامعه علمی در پاسخ به این سئوال‌ها، گروهی را تشکیل داده‌اند که به طور تخصصی در زمینه اوتیسم و کم‌توانان ذهنی فعال است.

اوتیسم

همشهری آنلاین- مریم باقرپور: زمان زیادی از شکل‌گیری کانون «توانگران امروز» در تکه دوم پایتخت نمی‌گذرد، اما در همین مدت تعداد زیادی از نوجوانان و جوانانی مبتلا به اوتیسم و کم‌توان ذهنی که فقط در مناسبت‌ها یا برنامه‌ها یکدیگر را می‌دیدند، با هم بیشتر آشنا شده‌اند و این روزها در کلاس‌های شرکت رشته‌های مختلف را به طور حرفه‌ای می‌آموزند تا بتوانند از آموخته‌های خود درآمدزایی کنند.

رویکرد فرهنگی، هنری و ورزشی

کانون توانگران امروز، توسط تعدادی از اهالی فرهنگ و جامعه علمی مانند فاطمه عزیرآبادی فراهانی، کاوه مقدم، علی حاجی‌ملاربیع، نرگس آزادی‌یزدی و... با هدف توانمندسازی و اشتغالزایی نوجوانان و جوانان اوتیسم و کم‌توان ذهنی شکل گرفت و در روزهای نخست تعداد اعضایش به ۲۵ نفر می‌رسید و اکثرشان از منطقه ۲ تهران بودند اما در گذر زمان و با اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها تعداد اعضا بیشتر شد. در این کانون افرادبالای ۱۸ سال پذیرش و برایشان کلاس‌های آموزشی در زمینه‌های معرق، چرم، موسیقی، باغبانی، فن بیان و... برگزار می‌شود. سپس افراد آموزش‌دیدگان می‌توانند دستاوردهای خود را در نمایشگاه‌ها به نمایش بگذارند. «لیلا مهردانا» مسئول کانون که خود از دانشجویان دکتری است، می‌گوید: «این کانون با رویکرد فرهنگی، هنری و ورزشی تشکیل شد و برای اعضا کلاس‌های مختلف در سرای محله شهرآرا و خانه فرهنگ نصر برگزار می‌شود.»

تلاش برای گسترش کانون

بانیان کانون توانگران امروز، فعالیت این گروه را از تکه دوم پایتخت به دلیل قرار داشتن مرکز آموزشی در آن و فعالیت مدیران شهری در زمینه افراد دارای اوتیسم و معلولیت ذهنی شروع کرده‌اند و اکنون کلاس‌ها فقط در مراکز منطقه ۲ برگزار می‌شود، اما بانیان امیدوارند بتوانند فعالیت‌های خود را گسترش داده و در سایر مناطق نیز کلاس‌ها برگزار گنند تا اعضا مجبور به طی مسافت طولانی از شرق تا غرب پایتخت نشوند. مهردانا می‌گوید: «می‌خواهیم زمینه‌ای فراهم کنیم تا خانواده‌ای به دلیل داشتن فرزند دارای معلولیت، غصه نخورد و بتوانیم از طرفیت‌های این گروه از بچه‌ها استفاده کنیم.»

کد خبر 734986

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha