کابینه تندروی بنیامین نتانیاهو به دنبال غصب مناطق جدیدی از کرانه باختری به نفع شهرک‌نشینان صهیونیست است.

فلسطین

همشهری - بهاره محبی: در حالی که تنها چند هفته از آغاز به کار راستگراترین و افراطی‌ترین کابینه رژیم‌صهیونیستی می‌گذرد، اقدامات تحریک‌آمیز و ضدفلسطینی آنها به رهبری بنیامین نتانیاهو هر روز شدت بیشتری می‌گیرد. در تازه‌ترین مورد کابینه نتانیاهو اعلام کرده که قصد دارد زمین‌های به‌گفته او «متعلق به دشمنان» در کرانه باختری را به شهرک‌نشینان صهیونیستی واگذار کند.   

در حالی که تقریبا هر روز رسانه‌ها از یورش ارتش رژیم‌صهیونیستی به شهرهای مختلف در کرانه باختری و شهادت فلسطینی‌ها در اقصی‌نقاط این منطقه خبر می‌دهند، وب‌سایت العربی‌الجدید گزارش داده که دولت نتانیاهو وعده داده زمین‌هایی که در حال حاضر به‌طور غیرقانونی در اختیار اداره‌ای موسوم به «اداره هماهنگی فعالیت‌های وزارت جنگ اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی‌نشین» (COGAT) است را به شهرک‌نشینانی واگذار خواهد کرد که پیش از تاسیس رژیم صهیونیستی به‌طور غیرقانونی در این منطقه زندگی می‌کردند. از این زمین‌ها قرار است برای توسعه پروژه‌های شهرک‌سازی‌هایی استفاده شود که اکنون در سرزمین‌های اشغالی به‌رغم مخالفت‌های بین‌المللی در جریان است.
رژیم‌صهیونیستی پس از جنگ ۶روزه در سال ۱۹۶۷، منطقه کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی را به‌طور غیرقانونی اشغال کرده است. از آن زمان تاکنون ده‌ها شهرک برای اسکان صدها هزار اسرائیلی در زمین‌های فلسطین اشغالی ساخته شده است؛ اقدامی که از سوی سازمان ملل و جامعه بین‌المللی غیرقانونی شناخته می‌شود.

در سال‌های اخیر رژیم‌صهیونیستی فلسطینیان را از خانه‌هایشان در قدس شرقی با این ادعا که این زمین‌ها پیش از ۱۹۴۸ متعلق به یهودیان بوده، بیرون کرده است؛ در حالی که اغلب فلسطینیان اسناد قانونی مالکیت زمین‌ها و خانه‌هایشان را در اختیار دارند.

همچنین صدها هزار فلسطینی در جریان تاسیس رژیم‌صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ موسوم به «روز نکبت» به اجبار از خانه‌ها و زمین‌های خود اخراج شدند. دادگاه‌های صهیونیستی همچنین با استناد به قانون «مالکیت غایب» اجازه بازگشت فلسطینیان به خانه‌هایشان را از آنان سلب کرده‌اند. بر اساس قانون موسوم به مالکیت غایب، دادگاه‌های رژیم‌صهیونیستی به دولت اجازه می‌دهند اموال فلسطینی‌هایی را که غایب تلقی می‌شوند، تصرف کنند. العربی‌الجدید نوشته، بر اساس برنامه‌های دولت نتانیاهو، مناطق اطراف بیت‌لحم و شمال بیت‌المقدس برای اسکان مجدد شهرک‌نشینان استفاده خواهد شد. همچنین مناطقی در شهر الخلیل در معرض خطر جدی اشغال هستند؛ چراکه تل‌آویو در نظر دارد محله‌های جدید صهیونیست‌نشین را در قلب دومین شهر بزرگ کرانه باختری ایجاد کند. این طرح‌ها هم‌اکنون به تائید دولت جدید رژیم‌صهیونیستی رسیده است.

بنا بر این گزارش، بخش عمده‌ای از زمین‌هایی که در معرض اشغال هستند در منطقه «ب» کرانه باختری قرار دارند؛ یعنی بخشی که اغلب سازمان‌ها و ادارات آن تحت کنترل فلسطینی‌هاست، اما به‌لحاظ نظامی زیر نظر ارتش رژیم‌صهیونیستی قرار دارد. در تقسیم‌بندی که براساس «توافق اسلو» در سال ۱۹۹۳ انجام شده، منطقه «الف» که فقط ۲۰ درصد از کرانه باختری را شامل می‌شود، منطقه‌ای است که مدیریت سیاسی و امنیتی آن به‌طور کامل با تشکیلات خودگردان فلسطین است. البته حتی در این مناطق طرف فلسطینی حق داشتن ارتش ندارد. منطقه «ب» نیز حدود ۲۰درصد از مساحت کرانه باختری را تشکیل می‌دهد. این مناطق از نظر سیاسی تحت مدیریت طرف فلسطینی است، اما کنترل امنیتی آن با حضور تل‌آویو انجام می‌شود. این اراضی در سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۷ که منطقه تحت کنترل اردن بود، ملی اعلام شد و از آن زمان به مشاغل و خانواده‌های فلسطینی اجاره داده می‌شود.

طرح الحاق کرانه باختری یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی ایتمار بن‌گویر، رئیس حزب قدرت یهودی و وزیر امنیت داخلی کابینه افراطی نتانیاهو بود؛ کسی که آشکارا اشغال نظامی کرانه باختری را خواستار شده است. این طرح به‌دنبال رسمی کردن الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری به اراضی تحت اشغال تل‌آویو است. روزنامه گاردین با اشاره به سنگین بودن وزنه تندروها در دولت ائتلافی نتانیاهو نوشته: «ائتلاف نتانیاهو آشکارا اعلام کرده که به‌دنبال تصاحب بخشی از کرانه باختری است؛ در حالی که فلسطینی‌ها سال‌ها به‌دنبال آن بودند تا این منطقه را بسازند. این روزها اقدامات افراط‌گرایانه تل‌آویو، بسیاری را به این فکر فرو برده که آیا نتانیاهو قدرت کافی برای مهار آنان را دارد یا حتی اصلا قصد دارد آنان را مهار کند یا نه؟»

درخواست برای ورود شین بت

اقدامات ضدفلسطینی دولت ائتلافی جدید رژیم‌صهیونیستی به الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری ختم نمی‌شود. وب‌سایت میل ایست مانیتور، دیروز گزارش داده که ایتمار بن گویر اعلام کرده در نظر دارد تا از بنیامین نتانیاهو بخواهد برای مقابله با جامعه اعراب در سرزمین‌های اشغالی از سازمان اطلاعاتی-امنیتی رژیم‌صهیونیستی (شین بت) استفاده کند.

ایتمار بن‌گویر که پست وزارت امنیت داخلی را در دست دارد، اخیرا نیز دستور داده تا پرچم فلسطین از اماکن عمومی در سرزمین‌های اشغالی برچیده شود. او گفته که در کنار پلیس از سازمان شین بت نیز برای مدیریت درگیری‌ها در کرانه باختری استفاده خواهد کرد. بنا براین گزارش، مقابله با فعالیت‌های ضداسرائیلی اعراب در سرزمین‌های اشغالی بخشی از توافق‌های ائتلاف میان حزب لیکود و حزب قدرت یهودی به رهبری بن‌گویر بوده است.

رویکرد دولت جدید رژیم‌صهیونیستی نه‌تنها اعتراض گروه‌های فلسطینی و جامعه جهانی که صدای اعتراض‌های داخلی در سرزمین‌های اشغالی را نیز بلند کرده است. در تازه‌ترین مورد، ایهود باراک، نخست‌وزیر اسبق رژیم‌صهیونیستی با انتشار یادداشتی در روزنامه یدیعوت آحارونوت و اعلام فراخوان برای تظاهرات گسترده علیه دولت نتانیاهو نوشته: «این دولت برآمده از انتخابات است، اما اقدامات آن حول یک کودتا می‌چرخد و این باعث غیرقانونی شدن آن شده است. نبرد داخلی شروع شده است؛ این یک هشدار واقعی است؛ چراکه دولت فعلی یک خطر قریب‌الوقوع برای اسرائیل است و تهدید فروپاشی بسیار جدی است.»

درخواست گروه‌های یهودی، برای ذبح قربانی در مسجدالاقصی

برخی از گروه‌های یهودی تندرو از ایتمار بن‌گویر خواسته‌اند تا اجازه دهد در مسجدالاقصی مراسم ذبح قربانی انجام ‌شود. یک هفته پس از اقدام تحریک‌آمیز بن‌گویر که شبانه به همراه گروهی از شهرک‌نشینان تندرو به مسجدالاقصی هجوم برد، برخی گروه‌های یهودی از وی خواسته‌اند تا اجازه دهد که در مسجدالاقصی که متعلق به مسلمانان است، مراسم مذهبی یهودی ذبح قربانی انجام شود. به‌گزارش میدل‌ایست مانیتور، چندین سازمان یهودی درخواستی رسمی را به بن‌گویر و پلیس رژیم‌صهیونیستی ارائه کرده‌اند تا به آنان اجازه داده شود که قربانی عید فصح را در مسجدالاقصی انجام دهند. عید فصح همزمان با ماه رمضان برگزار می‌شود. درخواست گروه‌های یهودی در شرایطی است که اقدام هفته گذشته بن‌گویر نیز واکنش‌های فلسطینی و عربی قابل‌توجهی را به همراه داشت. علاوه بر چهره‌ها و گروه‌های مقاومت فلسطین، کشورهای عربی منطقه از جمله ترکیه، قطر، اردن، امارات، عربستان و سازمان همکاری اسلامی این اقدام را محکوم کردند.

بن‌ گویر، تهدیدی علیه مسلمانان و مسیحیان

داوود کُتاب، روزنامه‌نگار فلسطینی و استاد دانشگاه پرینستون  اقدامات تحریک‌آمیز ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم اسرائیل نه تنها برای مسلمانان که برای مسیحیان و یهودیان آزادی‌خواه نیز تهدیدی مستقیم به‌شمار می‌رود. به‌عنوان مثال، قانون نحوه اداره اماکن مقدس مسلمانان و مسیحیان در بیت‌المقدس که توافقی مربوط به قرن نوزدهم است و توسط همه کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده، قانونی است که بن‌گویر با یورش هفته پیش خود به مسجد الاقصی قصد دارد تا آن را برهم بزند. بن گویر اولین سیاستمدار ارشد اسرائیلی نیست که به مسجد الاقصی یورش برده است. چند دهه است که اسرائیلی‌ها به‌دنبال تغییر وضعیت حاکم بر اداره اماکن مقدس در بیت‌المقدس هستند و این مسئله یکی از مواردی است که جناح راست افراطی صهیونیست اغلب برای جلب حمایت آرای تندروها به آن متوسل می‌شود. اما این فقط مسلمانان نیستند که هدف اقدامات تحریک‌آمیز دولت تندروی تل‌آویو هستند. حمله اخیر تندروها به قبرستان پروتستان‌ها در بیت‌المقدس و هتک حرمت قبرهای مسیحیان نشان می‌دهد که تحولات امروز تل‌آویو تهدیدی علیه مسیحیان هم است.

کد خبر 734938
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha