جمعه ۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانه‌های برف قطره‌های یخ زده باران نیستند. فیزیک پیچیده نحوه تشکیل دانه های برف بر کسی معلوم نیست. تعدادی از انواع آنها را ببینید:

دانه‌های برف زمانی شکل می‌گیرند که بخار آب به صورت مستقیم به یخ تبدیل شود. این عمل که شبیه به یک انفجار است در میان ابرها صورت می‌گیرد.

1- شکل اولیه کریستال‌های برف‌، منشورهای شش ضلعی است که به ناگهان تغییر شکل می‌دهد. مثل نمونه‌ای که در عکس زیر می‌بینید. اما شکل‌های مختلف دیگری نیز برای دانه‌های برف وجود دارد که رایج‌ترین آنها را در ادامه می‌آید.

2- صفحات چند بخشی
این نوع از دانه‌های برف رایج و باریک‌اند و کریستال‌های شیشه مانند با 6 بازوی پهن ستاره‌‌ای دارند. دانه‌های برفی که شکلی مانند این دانه برف دارند در دمای حدود منفی 28 درجه فارنهایت شکل می‌گیرند. ستون‌ها و سوزن‌های باریک و بلند در دمای 23منفی درجه فارنهایت بوجود می‌آیند. ورقه‌های شیشه‌ای و ستاره مانند در درجه حدود منفی 5 درجه فارنهایت نیز بوجود می‌آیند.

3- صفحه‌های بخش بندی شده
ساده‌ترین شکل کریستال‌های برف همان بازوهای شش ضلعی است که به مانند یک کیک بخش‌بندی شده است. نمونه‌های پیچیده دیگر نشان می‌دهد که لبه‌های نازک بازوها شاخه‌های پهنی دارند.

4- دندریت‌های ستاره‌ای
دندریت به اشکال درخت مانند می‌گویند. پس دندریت‌های ستاره‌ای به اشکالی از برف گفته می‌شود که در آن صفحه‌های کریستال شاخه و شاخک به مانند درخت دارند. آین دسته از کریستال‌ها جزو کریستال‌های بزرگ هستند که می‌توان با عینک‌های ذره‌بینی آنها را دید.

5- دندریت‌های ستاره‌ای سرخس شکل
بعضی وقت‌ها شاخه‌های کریستال‌های ستاره مانند کناره‌های زیادی دارد که تا حدودی شبیه به شاخه‌های گیاه سرخس است. این نوع برف بزرگترین نوع از دانه‌های برف است که با قطری حدود 5 میلیمتر و یا بیشتر به زمین می‌بارند.

6- ستون تو خالی
ستون‌های مخروطی شکل شش ضلعی که در انتها به شکل ستون در می‌آیند نوع دیگری از دانه‌های برف است. بعضی وقت‌ها هوا در آن میانه حبس می‌شود آنچنان که در عکس زیر شده است.

7- دانه‌های دو برابر
وقتی دو صفحه از کریستال برف خیلی به هم نزدیک می‌شوند یکی از آنها در بعضی مواد به ناچار زودتر به بیرون رشد می‌کند. غلاف‌های برف دیگر که از بخار آب درست شده است دانه برف بزرگتری را ایجاد می‌کند که به دانه کوچکتر متصل است.  به منظور توضیح این پدیده "لیبرچ" از این دانه برف دو برابر عکاسی کرده بنابراین یکی از این دانه‌ها وضوح تصویر دارد.

8- کریستال شکافته شده ستاره‌ مانند
نحوه ایجاد این کریستال به مانند قبلی است  فقط قسمتی از یک دانه برف در امتداد دانه دیگر رشد می کند.

9- سوزنی‌ها
فرمی که در حدود دمای منفی 23 درجه فارنهایت ایجاد می‌شود این دانه برف را کمی نازک‌تر از موی سفید شما می‌کند. این که شکل دانه‌های برف به چه دلیل در دماهای مختلف تغییر می‌کند از رازهای علمی این پدیده است.

10- کریستال های مثلثی
گاهی اوقات کریستال‌های برف به شکل مثلثی رشد می‌کنند . این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که دما به 28 درجه فارنهایت رسیده باشد. این پدیده نادر است.

11- دانه‌های برف دوازده پر
بعضی وقت‌ها هم ستون‌های دوازده‌تایی، دانه برف را تشکیل می دهند. دو تا شاخه 6 تایی از کریستال در انتهای یک صفحه که با 30 درجه از هم اختلاف دارند این دانه برف را شکل می‌دهند. انی دانه نیز جزو موارد نادر در دانههای برف است.

12- وقتی یخ به صورت چنگالی به شکل کریستال‌های چند وجهی  باز می‌شود به صورت تصادفی به سمت‌های مختلف جهت می‌یابد.

13- کریستال‌های یخ بسته
ابرها از قطره‌ آبهای غیر قابل شمارش درست شده‌اند و بعضی وقت‌ها قطره‌های کوچک با کریستال‌های برف تصادف می‌کنند و شکل‌های این چنینی را درست می‌کنند. قطره‌های یخ زده را شبنم یخ زده می‌نامند. انواع مختلف کریستال می‌توانند با شبنم‌های یخ زده تزئین شوند. وقتی این پوشش سنگین باشد، شکلی شبیه گلوله برفی درست می‌کند بنابراین به دانه برفی می‌گویند.

14- برف مصنوعی
ماشین برف‌سازی آب را با هوای فشرده از دهانه لوله خرطومی به صورت قطره‌های ریز آب به بیرون می‌فرستد هوای سرد باعث یخ زدگی برف می‌شود و نهایت شکلی این چنینی ایجاد می‌شود.

کد خبر 73490

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز