دوشنبه ۹ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۷

همشهری آنلاین: نشریه نشنال جئوگرافیک عکس‌های برتر و پر بیننده سال 2008 در زمینه نجوم را منتشر کرده است.

یکی از پر بیننده‌ترین عکس‌های نجوم سال 2008 مربوط به ابرنواختری است که به شکل یک روبان در فضا کشیده شده است.

به نظر می رسد ستون نوری از گاز هیدروژن در هوا شناور شده باشد. این عکس که در جولای 2008 منتشر شد توسط تلسکوپ هابل شکار شد. این عکس شاد از باقی مانده ابرنواختر بیشترین بیننده را در سال گذشته داشته است.

نور درون روبان این ابرنواختر که در واقع موج ضربه‌ای از انفجارهای ستاره‌ها ایجاد می‌شود زمانی ظاهر شد که موج آن از کنار خط دید هابل عبور می‌کرد.

دومین عکس مربوط به سیاره‌ای بیگانه بود که به دور ستاره‌ای خورشید مانند در حال چرخش بود. نور کوچک تیره‌ در عکس، اولین تصویر موجود از سیاره‌ای است که خارج از منظومه شمسی ما، به دور ستاره‌ای خوشید مانند می‌چرخد.

این تصویر مادون قرمز توسط رصدخانه جمینی در هاوایی گرفته شده است. در ابتدا ستاره‌شناسان مطوئن نبودند که این جرم سیاره است. آنها حتی مطمئن نبودند که این جم دور ستاره‌ای هم بچرخد.

دو ماه بعد تیم تحقیق دیگری اولین عکس را از این سیاره دور، از رصدخانه‌ای بر روی زمین گرفت. این عکس به خوبی اولین عکسی که هابل از سیاره‌ای غیر از منظومه شمسی گرفته است بود.

عکس سوم مربوط به نزدیکترین تصویر ثبت شده از یک سیاه‌چاله می‌شود. تلسکوپ‌های رادویی زمینی در هاوایی، آریزونا و کالیفرنیا نیروهایشان را برای ثبت یک سیاه‌چاله بسیار بزرگ در مرکز کهکشان راه شیری با هم ترکیب کردند.

اگرچه ما سیاه‌چاله را ما به صورت کاملا مشخص نمی‌توانیم ببینیم، اما می توانیم منطقه نورانی از امواج رادیویی که به عنوان صورت فلکی کمان (قوس) دیده می‌شود را ببینیم.

چیزی که گمان می‌شود صفحه‌ای از ماده در حال چرخش به سمت سیاه چاله یا جهش بسیار سریع ماده در حال بیرون آمدن از آن است.

منجمانی که این عکس را در سپتامبر امسال منتشر کردند گفته‌اند با مطالعات آینده بر روی ستاره آلفای صورت فلکی قوس یا کمان جزئیات بیشتری از این سیاه‌چاله به‌دست می‌آورند.

چهارمین عکسی که بیشترین بیننده را داشت متعلق به سازمان فضایی ناسا می‌شود. این عکس از باقی‌مانده یک ابرنواختر که هزاران سال پیش تشکیل شده و نورش هم اکنون به ما رسیده گرفته شده است.

موج انفجار ستاره‌ای هنوز در حال سفر به سمت ما از حدود  9.6 میلیون کیلومتر سال نوری آن طرف‌تر است گازهای داغ این انفجار در مسیر خود تشعشع رادیویی را ایجاد می‌کنند که نوری قابل مشاهده را تولید می کنند.

پنجمین تصویر مربوط به عکس جدیدی از کهکشان مارپیچی است. این  هم عکس توسط ناسا منتشر شده که در آن ستاره جدیدی در قسمت جنوبی کهکشان مارپیچی در حال زایش است. ستاره‌هایی که تازه شکل می‌گیرند و در حال رشد در بازوهای دوک مانند کهکشان هستند آنها با رنگ قرمز مشخص شده‌اند.

دانشمندان این کشف را کاملا گیج کننده عنوان کردند چون تا آن زمان فکر می کردند قسمت‌های بیرونی کهکشان مواد لازم برای شکل‌گیری ستاره را ندارد.

تصویر بعدی عکس تازه‌ای است که دوربین جستجو‌گر های‌رایس مریخ از فوبوس با کیفیت بسیار بالا گرفت. فوبوس نام ماه مریخ است که به معنای خدای وحشت در یونان باستان است.

بیشترین عوارض این ماه کوچک دهانه‌های آتش‌فشان مانندی است که در عکس بالا با رنگی غیر طبیعی به تصویر کشده شده است. طول این فرو رفتیگی‌ها را حدود 27 کیلومتر تخمین زده‌اند.

هفتمین عکس مربوط به شفاف‌ترین عکسی است که تا کنون از مشتری از روی زمین گرفته شده‌، می‌شود. این عکس که در آن موج‌دار‌ترین چاله‌های سیاره مشتری به همراه گازهای غول‌پیکر قرار دارد در اکتبر 2008 منتشر شد.

منجمان می‌گویند که در این عکس برای از بین بردن اعوجاج ناشی از جو زمین از کامپیوتر برای پردازش تصویر استفاده شده است.

ثبت انفجار اشعه گاما که با چشم غیر مسلح قابل رویت بود هشتمین عکس پر بیننده سال 2008 است. در مارس امسال دانشمندان انفجار بین ستاره‌ای بسیار شفافی را ردیابی کردند که از 7.5 میلیارد سال نوری آن طرف‌تر می‌آمد و با چشم غیر مسلح قابل رویت بود.

عکس‌هایی که توسط ماهواره‌های سریع ناسا گرفته شده است انفجار غیر عادی اشعه گاما را نشان می‌دهد که در آن انرژی بسیار زیادی با خرده‌های یک ستاره سنگین به اطراف پرت شده است.

عکسی که از سقوط یک بهمن در مریخ گرفته شد یکی دیگر از عکس‌های پر بیننده در سال گذشته است. دانشمندان ناسا احتمالا از اولین تصویری که در آن زلزله در مریخ را نشان می‌دهد بسیار خوشحال شده‌اند. [پدیده بهمن در قطب شمال مریخ مشاهده شد]

تصویر دوربین جستجوگر های‌رایس ابری از گرد و خاک را در یک شیب تند، نزدیکی‌های قطب شمال این سیاره سرخ نشان می‌دهد.

"اینگرید دوبار اسپیتال" یکی از اعضای تیم های‌رایس با دیدن این تصویر گفته بود : دیدن یک عکس که نشان دهنده فعال بودن سیاره مریخ است برای ما بسیار هیجان انگیز بود. بسیاری از چیز‌هایی که ما تا کنون از مریخ دیده‌ایم برای میلیون‌ها سال تغییر نکرده بود.

آخرین عکس پربیننده به انتخاب سایت نشنال جئوگرافیک مربوط به مقارنه مشتری و زهره با ماه است که در یکم دسامبر سال 2008 انگار به زمین لبخند می‌زنند.

این عکس در حوالی شهر مانیل کشور فیلیپین گرفته شده است. در حالی که مردمان کشورهای آسیایی این لبخند آسمانی را مشاهده می‌کردند مردمان کشور امریکا این منظره را به شکل کاملا برعکس و اخمو دیدند.[مقارنه‌ای زیبا در آسمان]