امسال کنکور با روشی نو برگزار می‌شود، اول اینکه معدل و سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور لحاظ شده و همچنین آزمون کنکور در دو مرحله به اجرا در می‌آید، این طرح موافقان و مخالفانی نیز دارد که آن را به چالش کشیده است.

کنکور

 همشهری آنلاین، محمد بلبلی: ناصر کوهستانی، کارشناس آموزشی درباره دومرحله ای شدن کنکوربه همشهری آنلاین  گفت: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۰ قرار بر این شد که کنکور در دو مرحله برگزار شود. در این نحوه برگزاری کنکور چند شاخص اعلام شد، اول افزایش ۶۰ درصدی معدل و سوابق تحصیلی در کنکور است و سهم سنجش آزمون کنکور که در دروس تخصصی کاهش ۴۰ درصدی دارد.

ناصر کوهستانی افزود: این بخش از مصوبه بسیار تاثیرگذار و مثبت است، به صورتی که با این روش مدارسی که روند تحصیلی درست‌تری  دارند دیده می‌شوند. در این شرایط تمام استرس و بارآموزشی دانش‌آموز در سال آخر خلاصه نمی‌شود، بلکه دانش‌آموز از همان پایه دهم جمع‌آوری امتیازات لازم برای کنکور را شروع می‌کند.

وی ادامه داد: دو نکته اساسی در این طرح وجود دارد که نیازمند توجه ویژه مسئولان است و باید با دقت رعایت شود، در واقع از موضوعات اصلی و مورد بحث این طرح به حساب می‌آید که دچار چالش نیز شده‌ است. اول اینکه در سهم سوابق تحصیلی که امتحان نهایی نیز در آن نقش اصلی را دارد، مطلقا نباید تقلب صورت بگیرد، این در حالی‌ست که در همین امتحانات دی‌ماه امسال شایعه تقلب امتحان نهایی در فضای مجازی منتشر شد.

این کارشناس آموزشی اظهار کرد: وقتی قرار است سوابق تحصیلی ۶۰ درصد در کنکور تاثیرگذار باشد پس باید به شدت با معضل تقلب مقابله کرد. آموزش و پرورش باید سلامت آزمون را تضمین و شرایط برگزاری آزمون را طوری طراحی کند که امکان انجام تقلب به صفر برسد.

مخالفان مصوبه جدید کنکور چه کسانی هستند؟ | شیوه جدید استرس دانش آموزان را کمتر کرده است | چرا آزمونی مثل کنکور باید همیشه باشد؟

کوهستانی افزود: نکته دوم اینکه سوالات امتحان نهایی باید در سطح استاندارد باشد، نباید سوالات را به قدری دشوار طراحی کنیم که خودش به یک کنکور تبدیل شود، با این روش سطح سواد دانش‌آموزان مشخص می‌شود، نباید منتظر این باشیم که آن ۴۰ درصد باقی‌مانده در کنکور بخواهد اثرگذاری خود را نشان بدهد. اگر دانش‌آموزان در سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی ضعیف عمل کند، پس در ۴۰ درصد مربوط به کنکور نیز دچار مشکل خواهد شد.

وی اعلام کرد: باید امتحانات در سطحی باشد که دانش‌آموز را به آموختن وا دارد، نه آنقدر سطح سوالات پایین باشد که دانش‌آموزان با کسب آسان سهم ۶۰ درصدی از ۴۰ درصد کنکور غافل شود، نه آنقدر سخت که دچار استرس و عدم موفقیت شود. باید رقابت بین امتحان نهایی و کنکور به شکل مساوی تقسیم شود.

کوهستانی ادامه داد: در این طرح از سال ۱۴۰۲ به بعد تغییراتی رخ خواهد داد، به طوری که نمرات سال‌های دهم و یازدهم تحصیلی نیز در کنکور موثر خواهند بود و امتحانات این مقاطع هم به شکل متفاوتی برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دانش‌آموزان سال آخر با این روش دچار استرس امتحان نهایی نمی‌شوند؟ گفت: این مساله مربوط به مدارس است که با مشاوره، برنامه‌ریزی و هدایت تحصیلی درست دانش‌آموز را راهنمایی کنند، مصوبه ایرادی ندارد، اگر آموزش و پروش یک جایی برنامه‌ریزی ندارد دلیل بر نقص در مصوبه نیست.

کارشناس آموزشی اظهار کرد: مصوبه می‌گوید کنکور به دروس اختصاصی، اختصاص دارد، به عبارتی دروس عمومی نقشی در سهم ۴۰ درصدی کنکور ندارد. یک دانش‌آموز قصد دارد پزشک، جامعه‌شناس و... شود، چرا باید وقت خود را برای دروس عمومی بگذارد؟ این در حالی‌ست که دروس عمومی را در دوره دبیرستان آموخته است.

کوهستانی ادامه داد: در این طرح دانش‌آموز تمام وقت و توان خود را به رشته تخصیص‌ای که قرار است در آن رشته تحصل کند معطوف می‌کند، بنابراین دیگر دچار استرس نمی‌شود، ضمن اینکه دکان و بازار موسسات آموزشی کنکور که درآمد بالایی هم دارند تخته می‌شود.

وی گفت: من علاوه بر کارشناسی امور آموزشی سال‌هاست با پیش‌دانشگاهی‌های سابق و دانش‌آموزان سال آخر حال حاضر مشغول به کار هستم و به نوعی در میانه این میدان قرار دارم، ما در مدارس، برای دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کرده و شاهد آرامش آنها هستیم، پیش از این مثلا عربی در کنکور تاثیر ۱۰ درصدی داشت و ما باید با تلاش و علی‌رغم استرس فراراون دانش‌آموز، او را در درس عربی به ۵۰ درصد می‌رساندیم. یا اینکه سوالاتی در زمینه زندگی در کنکور می‌آمد که هیچ ربطی به رشته تحصیلی دانش‌آموز نداشته و فقط باعث استرس او می‌شود.

وی با بیان اینکه این مصوبه باعث کاهش استرس دانش‌آموز شده و همچنین عدالت آموزشی ایجاد کرده است، گفت: تغییر بسیار خوبی که در این مصوبه ایجاد شده، برگزاری دو مرحله‌ای کنکور است، دو مرحله با فاصله زمانی مناسب، کنکور قبلی امسال ۱۳،۱۴ و ۱۵ تیر برگزار شد و مرحله دوم ۲۹ و ۳۰ دی‌ماه برگزار می‌شود، که اعتبار دو ساله نیز دارد.

کارشناس آموزشی افزود: اگر دانش‌آموز در نوبت اول کنکور موفق نشود، می‌تواند در آزمون دوم کنکور جبران کند، این مساله استرس آنها را تا حد خیلی زیادی از بین می‌برد، در این فاصله ۵ ماهه بین دو مرحله کنکور فرصت بسیار خوبی برای دانش‌آموز ایجاد می‌شود تا اندوخته تحصیلی خود را افزایش داده و به موفقیت برسد.

کوهستانی اظهار کرد: دانشگاه‌ها در این مصوبه می‌توانند حد نصاب معدل دانش‌آموزان را ملاحظه کنند، اگر فردی حد نصاب معدل را نداشته باشد، دست دانشگاه در پذیرش و گزینش دانشجو باز است، اولین نقد همینجا وارد است، این مساله می‌تواند باعث تبعیض، تقلب و اعمال سلیقه دانشگاه‌ها شود.  

وی ادامه داد: تنها نکته موجب نگرانی از نظر من، قسمت اول مصوبه است، که آموزش و پروش که با ۶۰ درصد سهم بالایی را در کنکور دارد، امنیت، روایی، صحت و استاندارد بودن امتحانات را چگونه می‌خواهد تضمین کند؟ اگر حوزه آموزش و پروش برای این مساله تدبیر درستی اتخاذ کند بخش عمده‌ای از مسائل و مشکلات کنکور حل می‌شود.

کوهستانی گفت: آزمونی مانند کنکور همیشه باید وجود داشته باشد، چرا که تنها از این راه می‌توان توانمندی دانش‌آموزان را بسنجیم، اما سنجشی که همراه با تعقل و کاهش اضطراب، استرس و جمع کردن این بازار تجاری شده آموزش باشد.  

وی ادامه داد: با این طرح می‌توانیم در مدرسه برنامه‌ریزی‌های درسی بسیار خوبی برای دانش‌آموزان اجرا کنیم، در حال حاضر دانش‌آموزان ما اصلا در فضای مهارت‌های زندگی نیستند و در نهایت ما فارع‌التحصیلانی خواهیم داشت که مهارت چندانی در زندگی ندارند، چرا که تمام دغدغه دانش‌آموز کنکور است و تمایلی به شرکت در کلاس‌های مهارتی ندارد. علی‌رغم اینکه در سند تحول بر آموزش‌های مهارت زندگی تاکید شده، اما در عمل هیچ برنامه‌ اجرایی در برنامه‌ریزی تحصیلی نداریم.

کارشناس آموزشی اظهار کرد: پیشنهاد من به عنوان کارشناس این است که این مصوبه شواری عالی انقلاب فرهنگی که هنوز به طور کامل اجرا نشده را باید با نظر کارشناسی و دقت بالا خیلی زود به طور کامل اجرایی کنیم و نباید با نقد غیرمنصفانه با این طرح برخورد کنیم. کسانی که با این طرح مخالفت می‌کنند اکثرا دستی در مافیای آموزشی دارند، مافیایی که درآمدهای چندده میلیاردی از برگزاری‌های کلاس‌های کنکور، فروش کتاب و... دارند. همه باید تلاش کنیم تا کنکور از این وضعیت خارج شود، البته این طرح از امسال شروع شده و باید با قدرت تمام ادامه پیدا کند.

کد خبر 734867
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha