دولت چین در پاسخ به شکایات درباره منتشر نشدن داده‌های مربوط شیوع بی‌سابقه اخیر کرونا در این کشور، روز شنبه اعلام کرد از ابتدای ماه دسامبر حدود ۶۰۰۰۰ مرگ مربوط به کووید-۱۹ رخ داده است و گفت ظاهرا از این کشور «قله وضعیت اضطراری» عبور کرده است.

China

به گزارش همشهری آنلاین به نقل ازآسوشیتدپرس «کمیسیون ملی بهداشت چین» اعلام کرد این تلفات شامل  ۵۵۰۳ مورد مرگ ناشی از نارسایی تنفسی ناشی از کووید-۱۹ و ۵۴۴۳۵ مورد مرگ ناشی از سایر بیماری‌های همراه با کووید-۱۹ از ۸ دسامبر (۱۷ آذر) است. به گفته این کمیسیون این «مرگ‌های مربوط به کووید» در بیمارستان‌ها رخ داده است و به این ترتیب این امکان را مطرح می‌کند که مرگ‌های بیشتری در خانه‌ها رخ داده باشد.

با این گزارش آمار رسمی تلفات کرونا در چین از هنگامی که در اواخر سال ۲۰۱۹ کروناویروس جدید در شهر مرکزی ووهان یافت شد، دو برابر می‌شود و به ۱۰۷۷۵ مورد رسید.

چین گزارش داده‌های مربوط به مرگ‌ها و عفونت‌های کووید-۱۹ را پس از کنار گذاشتن ناگهانی محدودیت‌های مربوط به کنترل ویروس در اوائل دسامبر (آذر) با وجود افزایش عفونت‌ها و بستری‌ها  از اکتبر (مهر)  متوقف کرده بود.

سازمان جهانی بهداشت و سایر دولت‌ها پس از انتشار گزارش‌هایی بوسیله دولت‌های شهری و ایالتی در چین که ابتلا صدها میلیون نفر را به کروناویروس نشان می‌داد، خواستار ارائه اطلاعات درباره این شیوع بی‌سابقه شده بودند.

عبور از اوج موج شیوع کرونا 

جیائو یاهویی، یک مقام کمیسیون ملی بهداشت چین گفت با توجه به کاهش شمار بیمارانی که به کلینیک‌های تب مراجعه می‌کنند، به نظر می‌رسد آخرین موج عفونت از قله خود عبور کرده باشد.

به گفته جیائو، شمار روزانه افرادی که به این کلینک‌ها می‌روند در ۲۳ دسامبر (۲ دی) به قله ۲/۹ میلیون نفر رسید و در روز پنجشنبه (۲۲ دی) با کاهشی ۸۸ درصدی به ۴۷۷۰۰۰ نفر افت پیدا کرد.

جیائو در یک کنفرانهس خبری گفت: «این داده‌ها نشان می‌دهند که ما از  قله این وضعیت اضطراری ملی عبور کرده‌ایم.»

آمریکا، کره جنوبی و سایر دولت‌ها آزمایش کروناویروس و سایر کنترل‌ها برا ی افراد ورودی از چین اجباری کرده‌اند. پکن روز چهارشنبه با معلق کردن صدور ویزاهای جدید برای مسافران کره جنوبی و ژاپن این اقدام را تلافی کرد.

چین با راهبرد «کووید-صفر» که هدفش ایزوله کردن هر مورد عفونت کرونا بود، میزان عفونت و مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ را در اوج پاندمی پایین‌تر از آمریکا و سایر کشورها نگهداشت. اما اجرای سیاست «کووید-صفر» که با تعطیلی کامل برخی شهرها و جلوگیری از دسترسی به آنها و نگهداشتن میلیون‌ها نفر در خانه‌ همراه بود، به اعتراضات خشمگینانه سراسری اخیر انجامید.

بر اساس گزارش کمیسیون ملی بهداشت چین، سن میانگین افرادی که از ۸ دسامبر در این کشور به علت کووید درگذشته‌اند، ۸۰/۳ سال و ۹۰/۱ درصد آنها ۶۵ ساله و بالاتر هستند. به گفته این کمیسیون، ۹۰ درصد افرادی که درگذشته‌اند، دچار سرطان، بیماری قلبی یا ریوی یا مشکلات کلیوی بوده‌اند.

جیائو گفت:‌«مرگ این شمار نسبتا بزرگ از بیماران سالمند به علت بیماری نشان می‌دهد که ما باید توجه بیشتری به بیماران سالمند انجام دهیم و حداکثر تلاشمان را بکنیم تا جان آنها را نجات دهیم.»

تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت این ماه گفت که مقامات این سازمان با مقامات چینی دیدار کرده‌اند تا بر اهمیت در اختیار گذاشتن جزئیات بیشتر درباره موضوعات مربوط به کووید از جلمه میزان‌های بستری شدن و توالی‌های ژنتیکی ویروس‌های شایع تاکید کنند.\

کد خبر 734849

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha