گروه ورزشی: شورای مرکزی اتحادیه باشگاه‌های فوتبال ایران، در دیدار با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهان ارائه راهکارهایی برای تحقق اصل 44 قانون اساسی و خصوصی‌سازی فوتبال شدند.

در این جلسه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز امیدواری از خصوصی‌شدن فوتبال ایران در آینده‌ای نزدیک و پرداخت حق پخش تلویزیونی به باشگاه‌ها گفت: «مصوبه‌ای در این مورد داشته‌ایم که روند کندی را طی می‌کند اما مطمئنا آینده این بحث روشن است و باید چنین اموری را به مردم واگذار کرد.»

  هاشمی‌رفسنجانی خاطرنشان کرد: «هرچند همه ورزش‌ها برای ما  قابل‌احترام است اما فوتبال همواره در صدر اخبار و توجهات قرار داشته و مشتاقان بسیاری نیز دارد.»

وی  ادامه داد: «این علاقه‌مندی می‌تواند یک سرمایه بزرگ برای تقویت نیروهای جوان و مستعد باشد که می‌توانیم با استفاده از آن اخلاق و انضباط ورزشی را تقویت کنیم.»
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود از فوتبال به عنوان رشته‌ای کم‌هزینه و کم‌خطر نام برد و خاطرنشان کرد: «پیشرفت فوتبال طی سال‌های اخیر در کشورمان قابل‌قبول بوده و همین که باعث ایجاد شور و نشاط و غرور بین آحاد مردم می‌شود، قابل تقدیر است.»

وی با بیان اینکه در جریان برخی مشکلات باشگاه‌های فوتبال ایران قرار دارد، تصریح کرد: «در دیداری که با مسئولان باشگاه ابومسلم داشتم در جریان برخی مشکلات باشگاه‌ها قرار گرفتم و می‌دانم که با چه مشکلاتی دست به گریبان هستند.»

هاشمی رفسنجانی که با درخواست مدیران فوتبال کشور مبنی بر پیگیری واگذاری فوتبال به بخش خصوصی مواجه شده بود، خاطرنشان کرد: «پس از دستور مقام معظم رهبری و اجرای اصل 44 قانونی پیشنهاد کردیم که کارهایی که نیاز نیست دولت در آنها دخالت کند به بخش خصوصی واگذار شود که ورزش یکی از این موارد بود.»

رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: «مردم خودشان حاضرند از ورزش حمایت کنند و در قالب بخش خصوصی به رشد باشگاه‌ها کمک کنند. ضمن اینکه بحث پخش تلویزیونی هم یکی از محورهای بسیار مهم است. اعطای حق پخش تلویزیونی به باشگاه‌ها راهی است که دنیا رفته است. حالا ما یا باید راه دیگری را ارائه کنیم یا با همین روند پیش برویم.

البته صدا و سیما یک نهاد دولتی است و نمی‌تواند از بودجه‌اش برای فوتبال هزینه کند اما می‌توانیم بودجه‌ای برای این امر در نظر بگیریم.» وی ادامه داد: «البته در مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد واگذاری حق پخش تلویزیونی به باشگاه‌ها مصوبه‌ای داریم که البته روند کندی را طی می‌کند و خیلی پیش نرفته است. با این حال می‌توانید به آینده امیدوار باشید که با پیگیری‌های صورت‌گرفته این مشکل حل شود. مردم به این دلیل که بهتر حمایت می‌کنند باید در میدان باشند.»

هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه فوتبال ایران پیشرفت خوبی داشته است خاطرنشان کرد: «هرچند پیشرفت کرده‌ایم اما هنوز به اندازه ظرفیت و استعداد جوانان ما نیست، برای ما سخت است که در مسابقات جهانی مثل المپیک نتوانیم جایگاه واقعی ایران را نشان دهیم.» رئیس مجمع تشخیص مصلحت در پایان صحبت‌های خود ابراز امیدواری کرد بحث واگذاری باشگاه‌های فوتبال به بخش خصوصی در آینده‌ای نزدیک رنگ تحقق به خود بگیرد.

 پیش از سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام رئیس شورای مرکزی اتحادیه‌ فوتبال ایران گفت: «پس از 30 سال افتخار و سربلندی در همه‌ بخش‌ها متاسفانه در فوتبال وضعیت ناامیدکننده‌ای را شاهد هستیم.»

مصطفی آجورلو عنوان کرد: «در کشور دو نگاه نسبت به فوتبال وجود دارد؛ یک نگاه بی‌تفاوتی دولت‌ها نسبت به فوتبال است. براین اساس فوتبال موضوع اصلی قلمداد نمی‌شود و مسئله‌ای دسته چندمی به شمار می‌آید.  پس از 30 سال افتخار و سربلندی در همه‌ بخش‌ها متاسفانه در فوتبال وضعیت ناامید‌کننده‌ای را شاهد هستیم. نگاه دوم به فوتبال هم به عنوان کالای تبلیغاتی است. فوتبال را موضوعی می‌دانند که می‌توان کنارش ایستاد، عکس یادگاری گرفت و لابی کرد. باید گفت امروز در آسیا از فوتبال کره، ژاپن و چین عقب‌تر هستیم.  اما  راه پیشرفت در فوتبال تجربه‌ای است که در کشورهای توسعه یافته وجود دارد.» 

وی  افزود: «ما با درد فوتبال اینجا آمده‌ایم. مردم با دیدن ما اوضاع فوتبال و باشگاه‌ها را جویا می‌شوند و می‌خواهند بدانند چرا اوضاع اینگونه شده‌ است. از شما به عنوان بالاترین مرجع مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌پرسم آیا فوتبال باید خصوصی باشد یا دولتی؟»

آجورلـو در بخـش دیگری از صحبت‌های خود به گفته‌ چند روز پیش علی‌آبادی درخصوص واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال اشاره کرد و گفت: «این اتفاق چند سال پیش هم افتاد اما باز دوباره باشگاه‌ استقلال به سازمان تربیت‌بدنی بازگشت. چقدر می‌خواهیم در دور تسلسل بمانیم؟ چقدر می‌خواهیم به این موضوع بی‌تفاوت باشیم؟ آیا بی‌توجهی به این موضوع مهم ظلم نیست؟ آیا باید این بار ملی را به زمین بگذاریم؟ به عنوان دوستداران شما احساس می‌کنیم در این جبهه هنوز به سرانجامی نرسیده‌ایم. از شما می‌خواهیم با بزرگواریتان به فوتبال کمک کنید و براساس اصل 44 قانون اساسی خصوصی‌سازی فوتبال را در دستور کارتان در مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دهید.»

همچنین در ابتدای مراسم،محمد حسن انصاری فرد، اکبر شاکری و صادق درودگر در مورد فوتبال حرفه‌ای و فعالیت‌های اتحادیه فوتبال گزارشی ارائه دادند.

کد خبر 73440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز