نشست مشترک علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو و علیرضا زاکانی، شهردار تهران امروز -۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۱- در محل ساختمان شهرداری تهران برگزار شد.

نشست زاكاني و محرابي

به گزارش همشهری آنلاین، در ابتدای این نشست که با هدف امضای تفاهم نامه میان دو دستگاه اجرایی با حضور معاونان طرفین منعقد شده بود، شهردار تهران گفت: امیدواریم با همکاری بین دو دستگاه بتوانیم در مساله بازچرخانی، مدیریت مصرف و همچنین مهار آب های جاری به ویژه آب های سطحی اقدامات مثبتی انجام دهیم.

زاکانی در ادامه افزود: در رابطه با حوزه برق نیز با صرفه جویی و تغییر نوع مصرف برق می‌شود ظرفیت‌های خوبی برای کشور ذخیره کرد و از الگوها و منابع تجدیدپذیر در تولید برق بهره‌مند شد.

پس از سخنان زاکانی پیغمبرزاده، دبیر کارگروه مدیریت تقاضا و مصرف برق و انرژی وزارت نیرو در رابطه با مفاد تفاهم نامه گفت: سال قبل جلسه مشترک با شهرداری در ساختمان وزارت نیرو داشتیم و پس از آن مقرر شد براساس محتوای گفت‌وگو های صورت گرفته متن تفاهم نامه‌ها آماده شود.

او  افزود: در یک سال گذشته جلسات متعددی با معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران و نماینده شهرداری داشتیم.

دبیر کارگروه مدیریت تقاضا و مصرف برق و انرژی وزارت نیرو تاکید کرد: این تفاهم نامه، عملیاتی‌ و دارای زمانبندی سه ساله است.

پیغمبرزاده در مورد محورهای مورد تفاهم میان شهرداری تهران و وزارت نیرو گفت: محورهای تفاهم‌نامه در ۵ سرفصل برق و انرژی شهر تهران، آب و فاضلاب شهر تهران، شهر هوشمند و توسعه دولت الکترونیک، امور مالی و حقوقی و امور فرهنگی و تبلیغی در راستای مدیریت مصرف تنظیم شده است.

دبیر کارگروه مدیریت تقاضا و مصرف برق و انرژی وزارت نیرو افزود: در بخش برق و انرژی شهر تهران اصلاح، بازسازی، نوسازی و توسعه پست‌های برق شهری یکی از مهمترین محورهای مورد تفاهم میان دو دستگاه است که مبتنی بر آن ۷ پست برق (پارک لاله، خراسان، خیام، الهیه، ۲۲ بهمن و کریمخان) قرار است تبدیل به پست‌های جی. آی. اس شود.

چراغ‌های ال ای دی در معابر پایتخت

او ادامه داد: همچنین در معابر تهران ۳۶۱ هزار چراغ پر مصرف داریم که با تفاهم میان دو دستگاه قرار است چراغ های ال. ای. دی جایگزین آنها شود.

پیغمبر زاده در رابطه با بخش مدیریت آب و فاضلاب شهری تفاهم نامه نیز گفت: یکی از اهداف ما و شهرداری تهران کاهش برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی با جایگزینیِ پساب تصفیه شده شهری می‌باشد مطابق تفاهمنامه قرار است تا پایان سال ۱۴۰۱، ۴۵ میلیون مترمکعب، پایان۱۴۰۴، ۹۵ میلیون متر مکعب و انتهای سال ۱۴۱۰، ۱۴۵ میلیون مترمکعب پساب از طرف شرکت آبفای تهران تحویل شهرداری پایتخت داده شود.

او در ادامه افزود: بر اساس تفاهم نامه در آینده آبیاری فضاهای سبز شهر تهران نیز صرفاً از طریق پساب های تولید شده صورت می گیرد.

نماینده وزیر نیرو در ادامه گفت: همچنین با شهرداری تهران تفاهم کرده بودیم که  زمین‌هایی واقع در منطقه ۲۲ تحویل وزارت نیرو برای احداث تصفیه خانه فاضلاب شود، این زمین‌ها با همکاری خوب شهرداری تهران شهریور ماه سال جاری در اختیار وزارت نیرو قرار داده شد.

با پایان گزارش پیغمبرزاده، شهردار تهران در واکنش به موارد مطرح شده توسط نماینده وزارت نیرو و همچنین وجود الگوی دوگانگی انرژی در تهران گفت: یکی از اشتباهات موجود در کشور از گذشته تا کنون وجود الگوی دوگانگی انرژی است. برای حل این چالش لازم است روی یک پایه پهنه‌ای قرار بگیریم. در پایتخت اکنون محله هایی را به عنوان الگو در نظر گرفته ایم که می شود در این محلات از قبل برنامه ریزی الگوی مصرف داشت.

زاکانی در انتها اشاره‌ای به اقدامات شهرداری در رابطه با حل مساله دوگانگی انرژی نیز داشت و گفت: در یک سال گذشته با چند مجموعه وارد تعامل شده ایم تا بتوانیم از طریق ظرفیت آنها مبدل انرژی گاز به برق را در سطح تهران داشته باشیم.

کد خبر 734314
منبع: خبرگزاری شهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha