دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

دریابان علی شمخانی* جنگ غزه برای سران رژیم صهیونیستی، سرنوشت ساز بود

به همین دلیل، پیروز نشدن در این جنگ، همان‌طور که تاکنون رقم خورده است، پیامدهای فراوانی در منطقه برای ارتش اسرائیل به بار خواهد آورد که در رقابت‌های انتخاباتی این رژیم در آینده نزدیک نیز تاثیر بسیاری خواهد داشت. همچنین به‌کارگیری بمب‌های خوشه‌ای و فسفری توسط اسرائیل در مناطق جمعیتی نوار غزه که بیش از 1200نفر از مردم عادی را شهید کرد و هزاران مجروح برجای گذاشت، از یک سو انعکاسی از اهمیت سرنوشت ساز این جنگ و از سوی دیگر، گستردگی به‌کارگیری سلاح‌های کشتارجمعی در آن است.

با وجود 22روز تهاجم علیه غزه و بمباران مناطق مسکونی، هیچ تصویری که حاکی از خستگی یا عاصی شدن مردم غزه از حملات اسرائیل و جدایی آنان از حماس باشد، تاکنون منتشر نشده است و این، نشان می‌دهد کسانی که با این حمله، منتظر چنین تصاویری بودند به اهداف سیاسی خودشان نرسیدند.

باید خاطرنشان کرد که هدف اصلی رژیم صهیونیستی از تهاجم به غزه، نابودی توان نظامی‌حماس، از بین بردن قدرت موشک پرانی آن و درهم‌شکستن توان بازسازی حماس بود. اما واقعیت این است که اسرائیلی‌ها فکر می‌کردند با 3روز عملیات هوایی و 2روز عملیات زمینی به اهداف خود خواهند رسید، اما به این اهداف نرسیدند.

از سوی دیگر، فرماندهان ارتش اسرائیل و سران این رژیم، اکنون پاسخی برای این سؤال ندارند که با چه انگیزه یا دلیلی عملیاتی را شروع کردند که انتهای آن اینگونه رقم خورد.
توان نظامی‌ حماس و قدرت راکت‌های دست ساز نیز در نوع خود قابل‌توجه و تحسین‌برانگیز است.

این راکت‌ها که با توانمندی‌های فنی بومی‌تهیه شده و به سوی اسرائیل پرتاب می‌شد، دارای قدرت تخریب زیادی است. اسرائیلی‌ها در جریان تهاجم خود به غزه سعی داشتند بگویند ما به شکل‌های گوناگون توان ضدموشکی داریم اما با وجود شلیک هزاران موشک، آنان هنوز نتوانسته‌اند حتی یکی از آنها را در مرحله پرتاب، هدف قرار دهند.

دقیقا به همین دلیل، اظهارات مقام‌های صهیونیستی درباره توان ضدموشکی رژیم‌صهیونیستی، یک برنامه تبلیغاتی است.

نیروهای حماس که انگیزه بالای دینی و تجربیات نظامی‌دارند، در جریان این جنگ، در مقابله با اشغالگری، تجربیات بسیار خوبی کسب کردند و از عامل زمین هم به نحو مطلوبی بهره بردند.

علت عدم‌پیشروی ارتش رژیم صهیونیستی روی زمین هم، ناشی از تسلط حماس به تاکتیک‌های مقابله با ترکیب آتش هوایی، دریایی، تانک، هلی‌کوپتر و تحرک نیروهای پیاده و زرهی دشمن بود. به همین دلیل، نیروهای حماس توانستند به‌خوبی جلوی تهاجم همه جانبه دشمن را با حداقل تلفات بگیرند.

* عضو شورای راهبردی روابط خارجی

کد خبر 73427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز