دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

دریابان علی شمخانی*: راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با کشورهای منطقه خلیج فارس هیچگونه تغییری نکرده است.

این راهبرد همواره برگسترش مناسبات و همکاریهای دو جانبه و چند جانبه در حوزه دفاعی و امنیتی تاکید داشته و دارد. با توجه به راهبرد استراتژیک ایران به سادگی می‌توان دریافت که ما امنیت و آرامش کشورهای منطقه خلیج فارس را امنیت خود می‌دانیم و برای حفظ آن همواره و با همه قوا تلاش کرده ایم.

اظهارات مقامات کویتی در جریان سفر اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی به این کشور در خصوص مواضع ایران در دوران اشغال کویت و دهها نمونه دیگر شاهد این مدعا و راهبرد اصولی ایران در منطقه است.

ایران پس از انقلاب اسلامی هرگز،‌ هیچ طرح و برنامه تهاجمی علیه هیچ کشوری نداشته و ندارد چرا که دکترین نظامی ما کاملاً دفاعی و مبتنی بر اصول بازدارندگی است. لذا در این مدل هیچ نیازی به تهدید یا ارعاب دیگران به ویژه کشورهای دوست و همسایه منطقه وجود ندارد.

علاوه بر این سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی فرصت مناسبی برای توسعه و تحکیم بیشتر روابط میان کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای مسلمان منطقه خلیج فارس به شمار می‌رود و دقیقاً به همین دلیل آمریکا تلاش و توان خود را بکار گرفته تا با توجه به شرابط حساس منطقه‌ای و جهانی میان کشورهای منطقه تفرقه و چنددستگی ایجاد کند.

گاهی این تلاش با تشدید اختلافات مذهبی و گاه با نقل قولهای کذب به نقل از مقامات کشورهای منطقه انجام می‌شود، مساله‌ای که در سالهای اخیر  به ویژه پس از  اشغال عراق بارها شاهد آن بوده‌ایم.

ملت‌های منطقه و دولتمردان آنها نیز نباید از یاد ببرند که ایالات متحده امروز با بسیج امکانات سیاسی و تبلیغاتی و اجیر کردن رسانه‌های وابسته خود وحدت و انسجام کشورهای منطقه را هدف قرار داده تا از این رهگذر بتواند حضور نامشروع خود را توجیه کند.

شاید در راستای همین هشدار  بود که روزهای گذشته به نقل از اینجانب، مصاحبه‌ای در یکی از  نشریات به ظاهر معتبر غربی نقل شد که مورد توجه بسیاری از محافل سیاسی و رسانه‌ای البته برای جوسازی علیه جمهوری اسلامی ایران شد.

سوای این بحث که اساساً چنین مصاحبه‌ای با بنده انجام نشده و در واقع انتشار خبری جعلی و غیر واقعی‌است، باید به دنبال هدف رسانه‌ها و محافل خبری غربی از طرح این چنین موضوعاتی بود و با تحلیلی صحیح به درک درستی از شرایط خاصی که برخی قصد دارند تا جمهوری اسلامی را در آن قرار دهند،‌ رسید.

*عضو شورای راهبردی روابط خارجی

کد خبر 24117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز