رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه به زندان رفتن یا در زندان ماندن یک فرد مُعسر از پرداخت مهریه، درست نیست و خلاف شرع و قانون است، دستور داد که احکام مهریه بر مبنای سکه تجدید نظر شود.

مهریه

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس آخرین آمار اخذ شده از ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند، ۱۲ هزار و ۲۰۰ نفر زندانی بدهکار مالی و محکوم به پرداخت دیات غیرعمد در بند ندامتگاه‌های سراسر کشور هستند.  

آمار موجودی مددجویان محکوم در جرائم غیرعمد
تعداد کل محکوم در جرائم غیرعمد زن مرد محکومین دیه (تصادفات رانندگی، حوادث کارگاهی، شبه عمد و غیرعمد) محکومین مالی حقوقی-تضامین-مطالبه و... محکومین مهریه محکومین نفقه 
۱۲۲۰۰ ۴۱۷ ۱۱۷۸۳ ۲۸۵ ۹۴۴۱ ۲۲۲۰ ۲۵۴

تعداد کل محکوم در جرائم غیرعمد زن مرد محکومین دیه (تصادفات رانندگی، حوادث کارگاهی، شبه عمد و غیرعمد) محکومین مالی حقوقی-تضامین-مطالبه و... محکومین مهریه محکومین نفقه 

۲ هزار و ۲۲۰ نفر از این زندانیان از محکومین مهریه هستند، افرادی که به علت نداشتن توان مالی قادر به پرداخت دینی که بر عهده دارند، نیستند.  

با نواسانات اقتصادی و افزایش قیمت سکه تعداد این زندانیان افزایش چشم گیری پیدا می کند.  

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا در نشست شورای عالی قضائی هفته  جاری به این موضوع پرداخت و با اشاره به مقوله افزایش قیمت سکه و مهریه‌هایی که با سکه تعیین شده‌اند، گفت: متأسفانه قیمت سکه بالا است؛ لذا به مسئولان قضایی ذیربط دستور می‌دهم ضمن توجه و تاکید به رعایت حقوق زوجه، در قبال کسانی که به سبب عدم توانایی پرداخت مهریه‌ای که با سکه تعیین شده، تحت تعقیب قرار می‌گیرند و یا محکوم شده‌اند، تجدیدنظری صورت دهند؛ با توجه به قیمت سکه، برخی از افراد حتی توانایی پرداخت مهریه تعدیل شده را هم ندارند و حتی از پرداخت یک سکه در ۲ ماه هم عاجزند؛ قطعاً به زندان رفتن یا در زندان ماندن یک فرد مُعسر از پرداخت مهریه، درست نیست و خلاف شرع و قانون است و البته اینجا رعایت حقوق زوجه هم مجددا تاکید می شود.

ضرب‌الاجل یک هفته‌ای برای تجدیدنظر در احکام صادره پیرامون مهریه

در همین راستا رئیس کل دادگستری استان تهران قضات محاکم حقوقی خصوصا قضات دادگاه های خانواده را مکلف کرد تا طی بازه زمانی یک هفته با رعایت حقوق زوجه با رعایت ضوابط و مقررات قانونی، نسبت به تجدیدنظر در آراء صادره پیرامون اشخاصی که به‌دلیل عدم توانایی پرداخت مهریه‌ای که بر مبنای سکه تعیین شده، و یا بر این مبنا محکوم شده‌اند، اقدام کنند.

وی ادامه داد: با توجه به قیمت سکه، برخی از افراد حتی توانایی پرداخت مهریه تعدیل شده را هم ندارند و حتی از پرداخت یک سکه در ۲ ماه هم عاجزند؛ قطعاً به زندان رفتن یا در زندان ماندن یک فرد مُعسر از پرداخت مهریه، درست نیست و خلاف شرع و قانون است.

با این نگاه قوه قضائیه به محکومین مهریه و دیگر محکومان جرائم غیرعمد امکان آزادی و استفاده از ارفاقات قانونی بهره مند می شوند. اما آنچه مهم است کمک دستگاه قضا به چرخ تولید است، با بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش آگاهی حقوقی شهروندان تعداد زندانیان کاهش پیدا می کند و دیگر نیازی به نگاه ویژه نبود.  

در این حوزه نقش معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه غیرقابل انکار است زیرا شهروندان با آگاهی از عواقب تعهداتی که بر عهده میگیرند همانند چک، سفته، مهریه و... در پذیرش و اجرای آن دقت می کنند و دیگر شاهد ۱۲ هزار و ۲۰۰ زندانی در جرائم غیرعمد در ندامتگاه های سراسرکشور نیستیم.  

کد خبر 734186
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 33
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • سامان IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    0 3
    متوجه نشدیم ،بلاخره باید مهریه رو پرداخت کرد ی نه ،من که 9 تومن دریافتی ام هست چطوری میتونم در 2 الی 3 ماه یک سکه بدم ؟
  • حسین IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    12 10
    قانون مهریه هم شده یه منبع در آمد عالی برا دولت. مهریه را بکنید 14سکه مازاد بر آن هم هیچ ارزش قانونی نداشته باشد. دختر هم جهیزیه نیاره مرد خودش متقبل مایحتاج زندگیش بشه. همه چیز قابل حل میشه. امروز میبینیم که با این وضع مهریه مردهای ثروتمند هم ازدواح نمی کنند. و جامعه کامل به سمت فساد رفته. مهریه اصولی بشه 50درصد مشکل ازدواج حله. ...
  • عزیزالله سجادیان IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    18 8
    مبای محاسبه قیمت سکه قیمت روز عقد محاسبه گردد.(قانون گذار باید پیش بینی چنین قیمت های اوج گرفته را مد نظر قرار می‌داد) بنظر من هیچ حقی از خانومها ضایع نمی‌شود.
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    7 5
    باید مبنای مهریه رو براساس مالی که زن ومرد دارند نصف کنند نصف زن نصف مرد
  • آرتین IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    31 3
    بانام ویاد خداوندمتعال شروع میکنم یکی از راه حل های معضل مهریه سکه که متاسفانه برای عده ای کاروکسب خوبی شده وعده ای هم علاوه برزندانیان متاسفانه همش در ترس وحشت وفراروترس از زندان حتی یک کارت عابربانک هم جرعت ندارند داشته و بارندگی زیر زمینی ومرگ تدریجی دست و پنجه نرم میکنند. راه حل ‌.؟؟ عقد زندگی یک مرد وزن داعم یک صد ساله است .نه برای مدت کوتاه بنظرم کل مهریه باید ضرب در مدت زندگی زناشویی تقسیم عدد ثابت صد مهریه زندگی زوجه محاسب نمود مثال مهریه 114سکه*5سال زندگی زناشویی تقسیم برعدد ثابت 100حاصل میشود مقدار مهریه مدت زناشوئی تعداد 5/7سکه که این هم با افزایش قیمت سکه در توان پرداخت کمتراحدی است با ید تجدید شود والسلام 1401/10/21