دوم آذر ماه امسال، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه هیأت دولت بر لزوم گفت‌وگو و تعامل در مرتفع شدن مشکل پرونده بازیگران و هنرمندان در جریان اعتراضات اخیر خبر داد اما قدر مسلم بنا به شنیده‌های خبرنگار همشهری آنلاین، مقامات بالادستی در این باره تصمیم نهایی را به نفع هنر- صنعت سینما اتخاذ خواهند کرد.

برداران لیلا

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: از روزی که محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اینکه وزارت ارشاد درباره حل شدن مشکل هنرمندان دارای پرونده پادرمیانی خواهد کرد، بیش از یک ماه می‌گذرد. تعیین تکلیف مراجع قانونی درباره هنرمندان و آثاری که پروانه پخش دریافت کرده‌اند، این است که جلو اکران و پخش آنها در سینماها و پلتفرم‌های نمایش خانگی گرفته نشود.

وزارت ارشاد برای حمایت از هنرمندان دارای پرونده باز چه کار می‌کند؟ | نهاد تصمیم گیر درباره هنرمندان مشخص شد

به زبان رساتر یعنی تکلیف سریالی‌ها و فیلم‌هایی مانند «سقوط» روشن و مشخص است و به دلیل اینکه پیش‌تر پروانه پخش دریافت کرده‌اند، با وصف بر اینکه بازیگر این فیلم (حمید فرخ‌نژاد) از کشور گریخته است و در ناآرامی‌های اخیر مساله‌ساز شده، این سریال پخش خواهد شد. فیلم‌هایی مانند «برادران لیلا» و «تفریق» در صورت اخذ مجوز پخش خواهند شد. اما تکلیف فیلم‌هایی که احتمالاً هنرمندان دارای پرونده باز در آینده در آنها بازی خواهند کرد چه خواهد بود؟

وزارت ارشاد برای حمایت از هنرمندان دارای پرونده باز چه کار می‌کند؟ | نهاد تصمیم گیر درباره هنرمندان مشخص شد

مشکل پرونده باید حل شود

بازیگرانی مانند هنگامه قاضیانی، ترانه علیدوستی، میترا حجار و... در صورت داشتن پرونده قضایی، باید به پرونده‌شان رسیدگی کنند. البته با توجه به سهمی که برخی بازیگران در اتهام زنی و همراهی با فراخوان های ضدانقلاب برای ایجاد ناآرامی و آشوب در کشور داشته اند بعید به نظر می رسد که دستگاه قضایی و حتی وزارت ارشاد از فعالیت های برخی از بازیگران چشم پوشی کنند.

هنرمندان ممنوع الکار می‌شوند؟

مسلماً این هنرمندان باید منتظر دریافت حکمشان باشند و خبرهای غیر رسمی و شینده‌های خبرنگار همشهری آنلاین، حاکی از این است که در صورت صادر شدن حکم ممنوع الکاری، بازیگر مورد نظر، باید عطای کار هنری‌اش را به لقایش ببخشید. وزارت ارشاد نیز گرچه در ماه گذشته از لزوم گفت‌وگو و پادرمیانی برای حل شدن مشکلات هنرمندان سخن گفت، اما لاجرم باید از حکم مقامات به عنوان یک نهاد متولی فرهنگ، تبعیت کند.

وزارت ارشاد برای حمایت از هنرمندان دارای پرونده باز چه کار می‌کند؟ | نهاد تصمیم گیر درباره هنرمندان مشخص شد

وزارت ارشاد همچنان از هنرمندان حمایت می‌کند

اما در عین حال باز هم این سخن به این معنا نیست که وزارت ارشاد به وظیفه ذاتی‌اش که حمایت از هنر و هنرمندان است، عمل نمی‌کند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نخستین متولی فرهنگ و هنر در کشور، در کنار دیگر نهادها و با کمک مقامات بالا دستی نهاد خود، همه سعی و تلاشش را برای تبرئه هنرمندان و بازیگران انجام خواهد داد تا با کمترین تاوان، مشکل آنها حل شود. اما برای تعیین تکلیف سریال‌ها و فیلم‌های بعدی، نهاد تصمیم گیر خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در یک کلام، این وزارتخانه حکم بازوی کمکی را اجرا خواهد کرد و در این زمینه برای گره‌گشایی از پرونده قضایی هنرمندان فعال مایشاء نیست.

کد خبر 734017
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha