دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مجید انتطامی، آهنگساز سمفونی انقلاب در نشستی خبری به تشریح ویژگی‌های این سمفونی پرداخت

او گفت این اثر 14 بهمن با حضور مدیران ارشد نظام رونمایی خواهد شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، در این نشست که صبح دوشنبه، 30 دی در سالن کنفرانس تالار وحدت برگزار شد، مجید انتظامی خالق سمفونی انقلاب درباره این سمفونی گفت:

مفونی انقلاب شامل چهار فصل است و در هر فصل این اثر همه احساسات ما گنجانده شده که در نهایت تمامی آنها به پیام صلح ختم می‌شود.

وی ادامه داد: سمفونی با شعری از سعدی آغاز می‌شود به طوری که ابتدا این شعر خوانده و سپس موسیقی شروع می‌شود و از آنجایی که این پیام کلی امکان تنوع بیشتر را به من داده و به خاطر برقراری ارتباط بیشتر با مخاطب در قسمت اول اثر که موسیقی صلح است از پاپ و مردمی‌تر استفاده کردم که در آن یک خواننده پاپ در کنار ارکستر قرار می‌گیرد که البته این خواننده هنوز انتخاب نشده است.

وی با اشاره به دیگر فصل‌های این اثر گفت: در ساخت این سمفونی از ژانر سنتی نیز استفاده کرده‌ام که علی مینوسپهر خوانندگی آن را بر اساس اشعاری ازپرویز بیگی حبیب آبادی بیگی برعهده دارد.همچنین بخش پایانی فصل چهارم نیز فردا به اتمام می‌رسد.
مجید انتظامی آهنگساز سمفونی «انقلاب» از پیشنهاد مسوولان ارشاد برای ساخت یک پوئم‌سمفونی (موسیقی قصه‌گو) سخن گفت و افزود:این کار به نظر من نخ‌نما شده و قبلا بارها چنین موسیقی‌هایی درباره انقلاب ساخته شده است. دلم راضی نشد کاری که قبلا انجام شده را مجددا انجام دهم.

وی با اشاره به اینکه در این سمفونی از شعارهایی که مردم در تظاهرات زمان انقلاب سر می‌دادند ایده گرفته است اظهار داشت:این شعارها کوتاه بود و کشش یک برنامه یک‌ساعته را نداشت بنابراین، بر اساس این شعارها، موسیقی را گسترش دادم و از رنگ‌های مختلف موسیقایی استفاده کردم.

سازنده موسیقی خرمشهر در خصوص انقلاب و ویژگی های موسیقایی‌اش گفت: اتفاقاتی که در انقلاب و بعد از آن تا امروز افتاده، به قدری شورانگیز است که هیچ هنری نمی‌تواند بازسازی و نمایی کند من هم به این نتیجه رسیدم که از مجموعه همه این اتفاقات رخ داده، پیامی را دریافت کنم و براساس آن پیام، موسیقی بسازم.

انتظامی گفت: بزرگترین پیامی که از همه اتفاقات دوران انقلاب دریافت کردم، صلح بود و این شعار را، شعار اصلی جمهوری اسلامی می دانم. انتظامی براساس این پیام، شعری از سعدی انتخاب کرده است که در ابتدای سمفونی این شعر خوانده می‌شود و پس از آن، سمفونی اجرا می‌شود.

انتظامی با اشاره به پخش افکت‌های صوتی در حین اجرای سمفونی گفت: همانند دیگر آثارم قصد داشتم از گروه نمایش در این اجرا نیز بهره‌ ببرم اما مسئولین به خاطر عدم شلوغ شدن تالار مرا از انجام آن منع کردند بر این اساس از افکت‌های صوتی استفاده خواهم کرد.
وی ادامه داد: این افکت‌ها در موسیقی نیز وجود دارد و در حین اجرای موسیقی از گوشه و کنار تالار پخش خواهند شد.

مجید انتظامی از همه هنرمندان و هنردوستان خواست که در زمان اجرای سمفونی در تالار وحدت حاضر شوند و در کنار هم، پیام صلح را به همه دنیا ابلاغ کنند.

رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران با بیان اینکه این سمفونی آرام و عاشقانه است، اظهار داشت:بواسطه اینکه اثر انقلابی است همه انتظار دارند موسیقی کوبنده باشد اما بر خلاف تصور همه بسیار آرام و القا کننده پیام عشق است به طوری که از همان ابتدا پیام عشق و صلح را هدیه می‌کند.برخلاف انتظار برخی که باید موسیقی این سمفونی باید کوبنده باشد، در مجموع، موسیقی آرامی خواهیم شنید. سمفونی انقلاب با اجرای آرام‌بخش هارپ، فلوت و کلارینت آغاز می‌شود و پیام عاشقانه این سمفونی به مدعوتی اهدا می‌شود.

خالق سمفونی این فصل را با من بخوان در خصوص تفاوت این سمفونی با دیگر آثارش گفت: سازهای چوبی و مضرابی در این اجرا نقش مهمی دارند و گروه کر غلیظ ‌تر از اجراهای قبلی عمل می‌کند به طوری که در برخی قسمتها دیالوگ نیز می‌گویند.همچنین از خواننده نیز در چند بخش مختلف استفاده شده است.

این موزیسین درباره وضعیت ارکستر سمفونیک تهران و شیوه همکاری با آنها خاطر نشان کرد: سال قبل تصمیم بر این بود که ارکستر اکراین یا ارمنستان این سمفونی را اجرا کنند اما امروز شاهد این هستیم که ارکستر سمفونیک تهران در سطح قابل قبولی است که توانایی اجرای هنر نوع موسیقی را در هر سطحی دارد.

انتظامی با اشاره به اینکه خواننده در موسیقی همچون یک ساز است و در این سمفونی نقش کمرنگی دارد،گفت:سی سال تلاش کردم مرز بین خواننده و گروه موسیقی را از میان بردارم.

 اصغر امیرنیا مدیر بنیاد رودکی و بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی نیز از جمله حاضران دراین نشست بودند که  به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.

 بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت موسیقی در پیروزی انقلاب و سال های پس از آن گفت: موسیقی در طول انقلاب، قبل و بعد انقلاب و در زمان جنگ نقش عمده‌ای در تحولات اجتماعی داشته است.بعد از جنگ انتظامی یکی از نفرات خاص موسیقی بودند که به این مضامین پرداختند.ساخت سمفونی ایثار، خرمشهر و آثاری که ایشان در فیلم‌های به یاد ماندنی و جاویدان سینما در عرصه دفاع مقدس باقی گذاشتند نقش ایشان را نسبت به بقیه پررنگ‌تر می‌کند و شاید یکی از دلایل انتخاب ایشان برای ساخت سمفونی انقلاب کارنامه موفقی بوده که انتظامی داشته است و شاید از نظر ما ایشان بهتر می‌توانست فضای انقلاب و تحولات اجتماعی کشور را در این 30 سال در ژانر موسقی به تصویر بکشند.  وی افزود:سمفونی انقلاب 14 بهمن با حضور مسئولین و مدیران ارشد نظام در تالار وحدت پرده‌برداری و پارتیتور آن به انتظامی تقدیم و به شکل نمادین با ارکستر اجرا می‌شود.

رضایی خاطر نشان ساخت: اجرای این سمفونی که جز برنامه‌های ستاد دهه فجر است 16 تا 19 برای عموم مردم خواهد بود.بر این اساس پیش فروش بلیت‌های این برنامه از فردا در گیشه تالار وحدت آغاز خواهد شد و احتمالا چندگیشه دیگر هم به آن اضافه می‌شود.

اصغر امیرنیا مدیر بنیاد رودکی نیز در این نشست سخن گفت. او برگزاری اجرای اول ویژه مسوولان ارشد و بلندپایه را اتفاق جدیدی برشمرد. برخلاف برنامه‌های دیگر، که ابتدا یک اثر برای مردم اجرا می‌شود و به مرحله پختگی که رسید برای مسوولین اجرا می‌شود، این حرکت نشان‌دهنده احترام به جایگاه مردم است.

وی در خصوص جایگاه این سمفونی در هنر پس از انقلای گفت:ویژگی سمفونی انقلاب درنشان دادن ابهت و شکوه انقلاب به نسل جوان است.

همچنین بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی از مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس خواست تا در تخصیص بودجه سال آینده، اعتبار ویژه و بهتری برای موسیقی در نظر بگیرندو خاطر نشان ساخت:با تخصیص بودجه بهتر برای موسیقی، موسیقی فاخر و ارزشمند بیش از گذشته در جامعه جاری خواهد بود.

کد خبر 73385

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز